Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med e-Up?

Startet av Edous, onsdag 09. august 2017, klokken 14:10

« forrige - neste »

Edous

I går kjøpte jeg meg min første elbil, en e-up 2014-modell. Første gang jeg startet den opp etter kjøpet kom det opp en melding om "12v batteri verksted!", som forsvant igjen etter et par sekunder og ble erstattet med estimert gjenværende rekkevidde. Jeg ladet opp hovedbatteriet i løpet av natten, men beskjeden kom opp igjen da jeg startet den i dag morges.

Noen som har fått denne feilmeldingen før? Kan jeg evt. forvente at nybilgarantien dekker bytte av batteri, eller enda verre en større reparasjon? Bytte av 12v batteri var ihvertfall noe man enkelt kunne gjøre selv, men det er kanskje ikke like greit på nye elbiler?

nortrahof

#1
På de tidligste modellene av E-UP var det en innkalling som omfattet 12V-batteriet. - Mener det var tilkoblingen til jord som sviktet??
Den bilen du har kjøpt kan ha denne fabrikkfeilen - om forrige eier ikke har brydd seg om å oppgradere bilen? Sjekk med VAG om bilen er kontrollert? - Er bilen ikke det, kan batteriet ha blitt "ekstra belastet" og derfor kortere levetid.
Da innkallingen kom, var det snakk om å bytte 12V-batteri. Dette ble imidlertid ikke alltid gjort på alle biler dersom "man tilsynelatende ikke fant feil" på bilen og batteriet. Derfor kan det være god grunn til å sjekke nøye med VAG hva de har gjort på denne bilen?


- Ellers er 12V-batteriet konstruert annerledes enn et 12V- startbatteri. Det skal være kurant å skifte det selv - om du finner et egnet batteri. Du bør bruke batterier av typen "low discharge" som tåler å tappes mer enn et startbatteri og tåler flere utlade-/ladesykluser. Det er mer likt et "fritidsbatteri" enn et startbatteri for fossilbiler.

Jeg glemte å si at DC/DC-laderen kan tre i kraft om du skifter batteri. I motsetning til  fossilbiler kan 12V+ være spenningsførende, selv om batteriet er frakoblet. Ta forhåndsregler!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Edous

Takk for svar! Da får jeg høre Volkswagen og om garantien dekker bytte av batteri.

Skvetter litt til når man ser feilmelding om at bilen må på verksted første gang jeg starter den opp, men får satse på det løser seg greit.

Kejsermad

Hvad blev svaret her? Har nemlig samme issue...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA