Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zaptec i TU

Startet av Lyse Tanker, onsdag 09. august 2017, klokken 13:14

« forrige - neste »

3irikur

Sitat fra: TM på torsdag 29. juni 2017, klokken 15:52
Er forsåvidt enig i at det har en viss akademisk interesse å kunne se % SOC. På den annen side kan jeg ikke huske å ha sett en bensin eller dieselbil hvor tankeinnholdet har vært angitt i %  :). Med så stort batteri, så er vel egentlig den grafiske visningen av batteriets ladenivå tilstrekkelig.

Men er målet å bli likest mulig fossilbil?

Jeg synes målet bør være å være bedre. Når tallene allerede eksisterer så synes jeg det er rart at jeg må dra frem mobilen min for å kunne se det.

Forøvrig skulle jeg gjerne visst hvor mange liter som var igjen på tanken på bensinbilene jeg kjører også, men de bilene har ikke måler for det, i motsetning til batteribilene :)

Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

bno

#91
@TM Deler det synspunktet å kunne se % SoC absolutt og som gir større kontroll gitt situasjonen.

Ellers: Tok opp for over et par år siden  i et tema tror det var i Nissan Leaf forumet at man burde ha en standard for hvor ladeluke plasseres. Gjør det enklere å forholde seg til et fast punkt i en garasje da. De forrige tre elbilene (VW) hadde ladeluka bak til høyre. Nå som jeg har Ae var valget å rygge inn i garasjen eller flytte ladestasjonspunktet til motsatt side. Valgte å etablere nytt 32A punkt på motsatt side (i tillegg til eksisterende) spesielt etter som TM3 har luka i baklyse på samme side som forsvarte flyttekost synes jeg.
Altså: Det hadde vært bra med en standard ladeluke plassering.

Hurtiglading
Det er foruroligende det som nevnes her om at man kan få problem med å rekke frem med hurtig-ladekabel gitt situasjonen. Det er slike ting jeg synes elbil foreningen burde kunnet formidlet til produsenter på en eller annen måte. Er like lite standard på dette som  holdere for stearinglys.  :o

Fantastisk klønete av Chevrolet tilsynelatende ikke å ha gjort hjemmeleksa si her heller på en fra bunnen av designet elbil (forbehold om at jeg ikke kjenner ladestasjonskonseptet i US da, men kan vel ikke være så ulikt EU/Norge)

Layout hurtigladestasjoner
På den annen side så burde man kanskje (når jeg får tenkt meg om) snarere se på layout på ladestasjonene.

Rart at man tilsynelatende ikke har tatt en titt på layout på bensinstasjonene? Må det absolutt være slik at man skal kline disse hurtig ladestasjonene inn i et hjørne bak et skur.
Hvorfor ikke ha adkomstmuligheter fra begge sider enn side by side konseptet? Ville ikke tatt noe særlig (om noe) mer areal det vel.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ipadjove

#92
Kanskje det har med areal/pris/kabler osv å gjøre? Eller at de bare tenker at slik er det andre steder? Men det finnes ivertfall :)

bno

#93
Sitat fra: Ipadjove på søndag 02. juli 2017, klokken 10:37
Kanskje det har med areal/pris/kabler osv å gjøre? Eller at de bare tenker at slik er det andre steder? Men det finnes ivertfall :)

Kablene kunne være kortere ved paralell hensetting når brorparten av bilene har sidevendt ladeport. Ved ettertanke så mener jeg at Tesla har en slik layout. Vi må utfordre leverandører og la elbilforeningen (og /eller samarbeidsforeninger) kunne utarbeide et eller annet vettugt her å gå i en dialog med leverandører enten eller. Layout slik det er nå når "alle" har sideluke er lite hensiktsmessig da jeg ikke kan forstå at "drive-unit" tilsynelatende bestemmer layout på ladestasjonene. På eksempelvis VW er ladeluka et stykke inn fra sidelyset bak også. Mener selvsagt ikke at man skal se til AE her, men slik man kan forvente fra nye elbiler som kommer på markedet (med samme ensidige konseptvalg) kan man godt se at det kanskje hadde vært verd en tanke å se på layout av ladestasjonene med nye øyne.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA