+ og - ved Ampera-e

Startet av Lyse Tanker, søndag 04. juni 2017, klokken 12:43

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: TM på torsdag 29. juni 2017, klokken 15:52
Er forsåvidt enig i at det har en viss akademisk interesse å kunne se % SOC. På den annen side kan jeg ikke huske å ha sett en bensin eller dieselbil hvor tankeinnholdet har vært angitt i %  :). Med så stort batteri, så er vel egentlig den grafiske visningen av batteriets ladenivå tilstrekkelig.
Nå begynner det å bli i stund siden jeg kjørte fossil, men er ikke bensinnivå der indirekte i prosent. Viser jo full, halvfull osv i en analog viser.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Trond.m

Jo, og samme inndelingen er det vel i instrumentet på Ampera-e ? Så det er ikke veldig vanskelig å se om man har halv eller kvart "tank". Men halv tank kan i teorien være sånn ca 48 - 52 %, og det tenker jeg er mest av akademisk interesse  ;)

Ipadjove

Ikke nødvendig med ute-temperaturmåler heller, dette er første bilen min på 20 år som viser meg utvendig temp. Men jammen er det greit av og til :)
Når bilen allerede vet %-tallet (via app) så forstår jeg ikke hvorfor enkelte ikke vil at det skal være mulig å trykke seg frem eller velge i en meny for å se det.
Med bensinbiler så har en litt mer frihet stort sett. Lettere å finne en bensinstasjon enn en hurtiglader på et ukjendt sted. Nå tenker jeg langturer. Som jeg er på nå. Der det ikke er hver natt en får lade.

Synes det er knotete å lese streker på Ampera-e. Skulle vi fått byttet ut tempmåleren med streker også? ;)

Trond.m

he,He..Temperatur er vel et absolutt tall, men det kunne sikkert vært byttet ut med en fargeskala. Jeg ser ikke noe problem med at batteriets ladenivå kunne framkommet som et tall. Men poenget mitt er at det er uinteressant om det er 48 eller 52 % kapasitet, så da ser jeg ikke noe problem med at kapasiteten angis analogt. Skulle forresten helst sett at speedometeret også kunne vises analogt og ikke bare som et tall  ;)

Ipadjove

Ah jeg hadde tenkt å nevne hvor bra det fungerer med tall istedenfor visere på speedometeret også, jeg liker det godt i forhold til en stor analog skive. Men da dropper jeg det :p

Stinger

Digitalt speedometer er mer nøyaktig enn en viser. Har det på e-golf sammen med analog viser. Kan ikke huske at jeg har benyttet viseren til å lese farten etter at jeg fant ut at e-Golf kunne vise digitalt. Kommer ikke til å savne analog viser når jeg får min Ampera-e i august.
e-Golf feb. 17-
Ampera-e aug. 17- 21 (solgt)
Polestar 2 des. 20 -

Counterpointer

Det er rett og slett deilig å slippe analoge visere.

Counterpointer

Sitat fra: Ipadjove på fredag 30. juni 2017, klokken 02:34
Ikke nødvendig med ute-temperaturmåler heller, dette er første bilen min på 20 år som viser meg utvendig temp. Men jammen er det greit av og til :)
Jeg har også flottet meg med innvendig temperatur (og voltmeter) [emoji57]

Counterpointer

En stor minus ved Ae er plassering av ladeluke!
Har først nå i det siste prøvd hurtiglading og det er utrolig klønete med de korte kablene og sideluke.
Du kan nesten ikke stå rett på plassen heller for å nå frem og må butte støtfanger i stolpene foran laderen.

Ipadjove

Jepp flere av hurtigladerene har veeel korte kabler for Ampera-e. Og en må somregel ha ledig plass på høyre side.

For min egen del er jeg godt fornøyd likevel, da det er lettest/raskest å sette i/ta ut pluggen i carporten slik jeg har det nå. Færrest mulig skritt osv. :p

elekTrond

Sitat fra: TM på fredag 30. juni 2017, klokken 05:50
[...] he,He..Temperatur er vel et absolutt tall, men det kunne sikkert vært byttet ut med en fargeskala. [...]
So, what's this "absolute tall" and "fargeskala" I hear speak of?  :police:

[nerd mode=beast type=offtopic]
Isoterm, på værkart en kurve som er trukket gjennom steder med samme temperatur . Refererer seg gjerne til fastlagte flater som nivåflater, trykkflater eller vertikalsnitt. På kart som fremstiller temperaturens horisontale fordeling på jordoverflaten, tegnes ofte isotermer for temperaturer redusert til havets nivå. Ut fra et statistisk bestemt «normalt» temperaturfall med høyden (vanlig 0,65 °C/100 m) elimineres tilnærmet høydeeffekten.

Uttale: isotˈerm

Figur: Isoterm. Linjene på figuren viser punkter som har lik lufttemperatur. På illustrasjonen angis laveste temperaturer med mørkeste blåfarge, varmeste temperaturer med mørkeste rødfarge.
Sauce: https://snl.no/isoterm_-_meteorologi

More sauce:
[/nerd mode=beast type=offtopic]

Vennlig sommerhilsen i sumarnatta frå

Isolinje-kartografen
[/nerd mode=beast]

PS! Enda godt jeg sovnet, før jeg kom opp med noe s'ikkeli' glupt noe  :laugh: Men ja, jo, du kan aldri vanskelig ha eller få for mange innstillingsmuligheter. På den ene siden skulle jeg likt å kunne å kode, så jeg fikk skrevet mitt eget brukergrensesnitt. På den annen er det kanskje like greit at trillingen min bare har én knapp på det éne, lille, runde displayet. Da slipper jeg å få så meget "kuk i komputeren", og når alt kommer til alt er det fortsatt bare en bruksgjenstand.  ;)

PPS! Husk å holde blikket der det holder hjemme bak rattet! Eg må ha, eg må ha  8) ... så ingen riktig ser hvor jeg ser ...  :angel:
'13 Mjau

Olemann

Enig. Fatter ikke at ikke alle gjør som i3 med lading bak.  Med lading foran må man jo fortsatt bedrive den risikosport det er å rygge ut etter parkering på kjøpesentre etc (jada, vet ryggekamera finnes). 
Mye tryggere å rygge inn mens man enda har full oversikt over trafikk/folk.
Men, ser de aller fleste, selv fossiler, heller rygger ut etter parkering enn å rygge inn før parkering, av for meg ukjente grunner.
(Flere arbeidsgivere i USA har forbudt dette på sine ansatt parkeringer)

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 01. juli 2017, klokken 01:00
En stor minus ved Ae er plassering av ladeluke!
Har først nå i det siste prøvd hurtiglading og det er utrolig klønete med de korte kablene og sideluke.
Du kan nesten ikke stå rett på plassen heller for å nå frem og må butte støtfanger i stolpene foran laderen.

Ipadjove

Trafikksensorene bak er bra og ha også. De registrerer biler osv som kommer imot fra siden ved rygging.

elekTrond

@Olemann: Vanskelig å søke det opp, men da jeg drev i Somlegods for fjemten-tjuge år siden var det ISO9000/14000(?) sertifisering på gang. Ett av kravene der var visstnok at bilene skulle parkeres med rumpa ut. Innbiller meg at det hadde med bileksos og muligens byggets friskluftinntak ventilasjon. Litt det samme som da et gitt sjukehus etablerte røykeplass rett under et luftinntak ...

Ellers liker jeg også ladekontakt bak. Rygges må det åkkesom på de fleste ladeplasser. Like greit å gjøre seg ferdig med det i forkant av bankranet. Jeg pleier i hvert fall å bli litt stresset på tur ut døra med masse handleposer.

Apropos, det er vel ikke fot-sensor eller annen håndfri åpning av bakluka på Ae? Min mann i eGolf lurte på det da vi testet Ae.
'13 Mjau

Counterpointer

Sitat fra: elekTrond på søndag 02. juli 2017, klokken 00:11
Apropos, det er vel ikke fot-sensor eller annen håndfri åpning av bakluka på Ae? Min mann i eGolf lurte på det da vi testet Ae.
Det er mulig du klarer å trykke opp ladeluka med rumpa hvis du prøver, men ingen annen måte å få den opp enn å trykke på den fysisk [emoji57]

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA