Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zaptec i TU

Startet av Lyse Tanker, onsdag 09. august 2017, klokken 13:14

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Og tommel opp til Lyse Tanker for sjeldent presis overskrift "+ og -" for en ELbil!

Ser at mange naturlig nok har byttet til AE fra Soul, Leaf og Golf,
og kan ønske meg flere direkte sammenligninger i fht. de bilene man erstattet, hva savner man mest? Oppveier fordelene ved AE?

elekTrond

@Gordon: Takk takk. Jeg faller for smiger. *k9z* Her er elekTrond-translate stutt-versjon:
Regnet med at noen her har vært eller har hytte på Sjusjøen. Mens jeg skrev dro jeg opp atlaset for å se hva de vegene egentlig heter, og hvilket vegnummer de har. Kan jo ikke skrive "Tæinnskauen" for Tandeskogveien heller.  ;D Du sparer kun 2 min og 4 km på å svinge av her, men skal du likevel stoppe og hurtiglade før fjellet slipper du unna kø i Moelv ved å ta denne asfalterte ben.. bein nei, snar-vegen. (!)

@Amoco: Amen!  :+1: Tenk om alle la like mye i å spisse trådtitler.

Min venn Birkebeiner på 180/80'ish med eGolf likte som sagt ikke førersetet. Etterpå satte han seg inn på parkbenken baki, hvor han ga uttrykk for at det ikke var noe blivende sted. Bagasjerommet sa han ikke noe på. Ellers gliste han godt bak rattet og takket pent for at jeg stoppet innom så han også fikk prøve.

'13 Mjau

knut.aulie

#32
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 11. juni 2017, klokken 17:35
Og tommel opp til Lyse Tanker for sjeldent presis overskrift "+ og -" for en ELbil!

Ser at mange naturlig nok har byttet til AE fra Soul, Leaf og Golf,
og kan ønske meg flere direkte sammenligninger i fht. de bilene man erstattet, hva savner man mest? Oppveier fordelene ved AE?
Kan hvertfall si noen ting jeg savner fra Soul

-viftekjølte seter !!!!!!

- liste over siste turer med km og forbruk

-varmepumpe og jevn klimaregulering

-høy og luftig sittestilling med romslig kupé

-"sjelen"

-sette seg rett inn bilen

-innebygd navigasjon

-egen integrert skuff i taket til solbriller

-egen knapp til å gjøre skjermen sort

Ipadjove

Bilde som viser + og - med Ampera-e :)

zbk

Sammenlignet med Zoe'n så tror jeg ikke jeg kommer på noe jeg liker bedre i den gamle bilen, muligens med unntak av ombordladeren.

Ting som er bedre i Ampera-e enn i Zoe:

+ Innvendig plass, Zoe'n føles skikkelig liten nå
+ Setene etter at jeg la inn litt ekstra padding under seteputa, har aldri funnet meg til rette i Zoe'n på langtur pga manglende sidestøtte
+ Plass i baksetet til voksne menn
+ Motoriseringen. Kan ikke en gang sammenlignes med gamlebilen. Himmelvid forskjell, spesielt i hastigheter over 50.
+ Setevarme og rattvarme (Zoe'n min er gammal nok til å mangle setevarme)
+ DC-lading!, selv om Ampera'n godt kunne ha lada fortere på "høy" SOC. Har dog ennå ikke hurtiglada nybilen (ikke lada andre steder enn hjemme, faktisk).
+ Slipper hytteladeren som veier altfor mye når jeg skal destinasjonslade på tur
+ Infotainment-skjermen spesielt og SW generelt
+ Gjettometeret


Den ene tingen der Zoe vinner:

- Hadde vært kos med 22kW AC ombordlader (eller enda bedre 43kW)


Negative ting med Ampera-e, men som ikke er noe bedre i Zoe'n:

- Setene før jeg la inn litt ekstra padding under seteputa. Jeg har brei nok beinbygning over hoftene til at jeg ble sittende litt for fast etter min smak
- Mangler ACC, men det har jeg heller aldri hatt i noen andre biler, så savner nok dette mindre enn en del andre.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

knut.aulie

Sitat fra: zbk på mandag 12. juni 2017, klokken 07:44
- Setene før jeg la inn litt ekstra padding under seteputa.
Hvordan gjorde du dette?
Er nok mange som lurer da det er et stort diskusjonspunkt. Sitter selv godt, men hadde gjerne hørt hvordan du løste dette.

zbk

Er diskutert i sete-tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31774.msg581989.html#msg581989

Enkel og reversibel operasjon. Var gjort på under en halvtime å modde begge setene, vil ta meg 5-10min per sete å justere/ta bort nå som jeg har gjort det en gang.

Man løser bare noen fester til trekket, så får man løfta opp trekk og padding nok til at man kan legge inn litt ekstra. For min del var målet å løfte opp midten av setet litt, slik at jeg ikke sank ganske så langt ned i "bøtta", noe som fungerte fint.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

mzziaz

Bilen er god nok til å være favoritten til selveste the woz. Det må jo telle som en pluss:

http://www.cnbc.com/2017/06/14/apple-co-founder-steve-wozniaks-favorite-tech-gadgets.html

bno

Merket at setevarme foran varmer opp midtpartiet ("4kanten" i midten) kun. Ytre del er kald
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. juni 2017, klokken 01:06
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 11. juni 2017, klokken 17:35
Og tommel opp til Lyse Tanker for sjeldent presis overskrift "+ og -" for en ELbil!

Ser at mange naturlig nok har byttet til AE fra Soul, Leaf og Golf,
og kan ønske meg flere direkte sammenligninger i fht. de bilene man erstattet, hva savner man mest? Oppveier fordelene ved AE?
Kan hvertfall si noen ting jeg savner fra Soul

-viftekjølte seter !!!!!!

- liste over siste turer med km og forbruk

-varmepumpe og jevn klimaregulering

-høy og luftig sittestilling med romslig kupé

-"sjelen"

-sette seg rett inn bilen

-innebygd navigasjon

-egen integrert skuff i taket til solbriller

-egen knapp til å gjøre skjermen sort
Hvordan vil du jemføre setene mellom Soul og AE, og hvordan vil du sammenligne skinnkvaliteten?

knut.aulie

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 15. juni 2017, klokken 01:29
Hvordan vil du jemføre setene mellom Soul og AE, og hvordan vil du sammenligne skinnkvaliteten?
Setene i Soul er bredere, mykere og mer komfortable.

Ae er mye mer sportslige og klemmer deg mer fast. Stoppingen i setepute er ikke overdådig, men fungerer greit for meg. Avhengig av sittestilling er det nok lett å aktivisere trykkpunkter.

Skinnkvaliteten er lik. Tror det er strutseforhud i begge biler [emoji57]

elekTrond

[somethingSomethingSomethingWayOfftopic]
:P <-- Le me: startpage.com/do/search?&query=strutseforhud
Survey startpage says: Did you mean: struts for hood???
Sorry, no Image results! Here's a puppy and a kitten.



Vi får håpe og tro de ikke brukte Knut ?!  :blank:

[/somethingSomethingSomethingWayOfftopic]
'13 Mjau

ELDavid

Hentet bil på torsdag på på Skøyen i fargen Sky Silver. Da jeg fikk sett over bilen skikkelig så jeg at det mye småfeil i lakken Ringte selger og informerte om dette. Reiste inn til forhandler på Fredag å viste dem bilen. Fikk beskjed at de skylle ta bilder av den på tirsdag. De skulle finne ut hva som kunne gjøres med det. Fikk beskjed at jeg var den første som hadde klaget på lakken på Ae.

Noen andre som har fått bil med feil i lakken?

bno

#43
"Du er den første som har klaget på det." Merkelig kommentar.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ipadjove

En kollega fant en lakkfeil på min, men vet ikke om jeg bryr meg. Er bare en liten 'perle'.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA