Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avbestilling Tesla

Startet av Flyvind, onsdag 09. august 2017, klokken 12:12

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Rio på tirsdag 06. juni 2017, klokken 10:56
Sitat fra: gr på søndag 04. juni 2017, klokken 11:37
Bare for å gi et litt nyansert bilde så må jeg si at jeg mener det å lade en sjelden gang med 10A via schuko på hytta gir en minimal risikoøkning kontra CEE, og jeg vil heller mene at det er TRYGGERE enn CEE med overgangsadapter. Vi lader på schuko hver dag. På jobb har vi minst 10 biler som alltid står og lader på schuko. Det har enda aldri vært en hendelse.

Til og med tusenvis av offentlige ladepunkter har schuko og fungerer helt greit selv om de blir kraftig mishandlet.

Jeg har sett utallige ødelagte kontakter etter offentlige ladepunkter i Oslo. Jeg har kommet over ladepunkter med pinnene fra den forrige kontakten stående i (hele kontakten hadde smeltet), brent hardplast, smeltet mykplast, osv.

Schuko er IKKE egnet til langvaring, høy belastning. Punktum.
Og særdeles ikke når kontakten står utendørs.
Minner om at her var diskusjonen CEE+schukoadapter eller schuko direkte, altså shucko inne i bildet uansett. Jeg mener da at å få 30cm utstikk som kan få fysisk belastning med lang arm, større eksponering for vind og vær, og to ikke-skrudde festepunkter (dobling av feilkilder) hvor det ene i tillegg ikke har temperaturovervåkning, er større risiko enn direkte inn i en nymontert stikkontakt forskriftsmessig plassert med skrudde terminaler. Man kan godt si pest eller kolera selv om jeg ikke mener at det er fullt så ille.

Ladekladd eller ladestasjon med fastmontert CEE-støpsel og rett i CEE-stikk er åpenbart å foretrekke - om det er et alternativ.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Rio

Det koster under 4000 kr for en 10 og 16 A ladekladd, med CEE-kontakt.

Et billig vegguttak på 16 A (dog uten B-vern) fås vel for ca 4000 kr, det også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA