Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avbestilling Tesla

Startet av Flyvind, onsdag 09. august 2017, klokken 12:12

« forrige - neste »

Flyvind

Hei, er det noen elektrikere eller noen med betydelig innsikt i opplegg for lading der ute? Mange lange tråder med mye varierende informasjon. Jeg skal ha elektriker på hytta som skal legge opp kontakt for lading og andre formål utendørs. Slik jeg forstår det er CEE å foretrekke frem for  Schuko. Det kan vel ikke bli feil om jeg ber om 10A og CEE? Hvorvidt det er mulig med 16A bestemmes av ledningsnett og kapasitet i sikringsskap skulle en tro. Det må vel da bli egen kurs med jordfeil bryter, også nevnes det flere steder en brannvern løsning. Noen som har en ide om hva dette vil koste?  Hvis 10A blir en fornuftig løsning prismessig og sikkerhetsmessig velger jeg det. 16A hadde vært å foretrekke, men ikke for enhver pris. Takknemlig for svar
2017 i3
2015 Eup solgt

Jon Braathen

Legg opp en 16A kurs til ett CEE stikk så kan du kjøpe en lader og lade med 16A om du trenger det. Ikke si ti elektriker at stikket kun er til elbil, da behøver du ikke B-vern.
Klasse B jordfeilbryter er da ikke påkrevet, dette er kun en ekstra sikkerhet dersom det er feil i likeretteren i bilen, noe som er lite sannsynlig..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Espen Hugaas Andersen

#2
CEE er bra, og om du vil følge reglene til punkte og prikke, så be om jordfeilvern klasse B. Be om 16A, da har du muligheten for å lade raskere, men om du ikke får mer enn 10A (til akseptabel pris), så kan du bare bruke bilens medfølgende ladekabel og en overgang. (F.eks artikkelnr 44571 på biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-1-fase-2000018083/ eller denne http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551)

Om du får 16A til akseptabel pris, så trenger du noe mer utstyr for å utnytte den fulle ladehastigheten. Der finnes det mange muligheter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Bare for å gi et litt nyansert bilde så må jeg si at jeg mener det å lade en sjelden gang med 10A via schuko på hytta gir en minimal risikoøkning kontra CEE, og jeg vil heller mene at det er TRYGGERE enn CEE med overgangsadapter. Vi lader på schuko hver dag. På jobb har vi minst 10 biler som alltid står og lader på schuko. Det har enda aldri vært en hendelse.

Til og med tusenvis av offentlige ladepunkter har schuko og fungerer helt greit selv om de blir kraftig mishandlet. Med vettig bruk på hytta er dette ingen fare, og du sparer både miljø og lommebok med å ikke kjøpe alle mulige ekstra dippedutter du ikke trenger (f.eks. overgangsadapter). Overgangsadapteret har heller ingen temperaturovervåkning og er billig Kinamekk og flere bevegelige punkter gir også større mulighet for vakkelkontakt. Hvis valgene mine var:

1. Lade med 10A via forskriftsmessig nymontert CEE-stikkontakt med overgang til schuko og original ladekladd
2. Lade med 10A via forskriftsmessig nymontert schuko-stikkontakt med original ladekladd

.. så hadde jeg lett valgt alternativ 2, ettersom det gir færre mulige feilkilder. Jeg ser ikke på overgangsadapter som noe tryggere enn en Elko stikkontakt med fastskrudde terminaler og schuko-stikk med temperaturovervåkning.

Har du derimot ladekladd (eller ladestasjon) med CEE-stikk så er situasjonen en helt annen.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 04. juni 2017, klokken 11:37
Bare for å gi et litt nyansert bilde så må jeg si at jeg mener det å lade en sjelden gang med 10A via schuko på hytta gir en minimal risikoøkning kontra CEE, og jeg vil heller mene at det er TRYGGERE enn CEE med overgangsadapter. Vi lader på schuko hver dag. På jobb har vi minst 10 biler som alltid står og lader på schuko. Det har enda aldri vært en hendelse.

Til og med tusenvis av offentlige ladepunkter har schuko og fungerer helt greit selv om de blir kraftig mishandlet. Med vettig bruk på hytta er dette ingen fare, og du sparer både miljø og lommebok med å ikke kjøpe alle mulige ekstra dippedutter du ikke trenger (f.eks. overgangsadapter). Overgangsadapteret har heller ingen temperaturovervåkning og er billig Kinamekk og flere bevegelige punkter gir også større mulighet for vakkelkontakt. Hvis valgene mine var:

1. Lade med 10A via forskriftsmessig nymontert CEE-stikkontakt med overgang til schuko og original ladekladd
2. Lade med 10A via forskriftsmessig nymontert schuko-stikkontakt med original ladekladd

.. så hadde jeg lett valgt alternativ 2, ettersom det gir færre mulige feilkilder. Jeg ser ikke på overgangsadapter som noe tryggere enn en Elko stikkontakt med fastskrudde terminaler og schuko-stikk med temperaturovervåkning.

Har du derimot ladekladd (eller ladestasjon) med CEE-stikk så er situasjonen en helt annen.

Adapter er tryggere da evt. varmgang i schukoen vil skje i en adapter som henger fritt i luft fremfor i en schuko som er skrudd fast på trevegg. Ennå bedre er det om man bruker en adapter med litt lengde på så schuko-skjøten kommer et stykke ut fra hytteveggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Flyvind

Tusen takk alle og enhver. Har lest og lest og det finnes mange forskrifter og meninger om hvordan de skal tolkes. Fikk litt bakoversveis umiddelbart når den lokale elektrikeren heiste rødt flagg og var betenkt over å montere noe i det hele tatt... ? Jeg ber om en utekontakt til bruk for diverse, Høytrykkspyler, sag, varmelampe, og i blant lading av bil. Ber om pris på 10 og 16A til CEE. Har overgang som allerede som brukes på jobb. Ser da slik ikke behov for for klasse B jordfeil. Så får vi se... better safe than sorry. Pris avgjør også. Tror det blir sjelden jeg har bruk for stor lafehastighet, da får det heller bli en kort stopp på hurtiglading på veien.
2017 i3
2015 Eup solgt

geear

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. juni 2017, klokken 12:16
Sitat fra: gr på søndag 04. juni 2017, klokken 11:37
Bare for å gi et litt nyansert bilde så må jeg si at jeg mener det å lade en sjelden gang med 10A via schuko på hytta gir en minimal risikoøkning kontra CEE, og jeg vil heller mene at det er TRYGGERE enn CEE med overgangsadapter. Vi lader på schuko hver dag. På jobb har vi minst 10 biler som alltid står og lader på schuko. Det har enda aldri vært en hendelse.

Til og med tusenvis av offentlige ladepunkter har schuko og fungerer helt greit selv om de blir kraftig mishandlet. Med vettig bruk på hytta er dette ingen fare, og du sparer både miljø og lommebok med å ikke kjøpe alle mulige ekstra dippedutter du ikke trenger (f.eks. overgangsadapter). Overgangsadapteret har heller ingen temperaturovervåkning og er billig Kinamekk og flere bevegelige punkter gir også større mulighet for vakkelkontakt. Hvis valgene mine var:

1. Lade med 10A via forskriftsmessig nymontert CEE-stikkontakt med overgang til schuko og original ladekladd
2. Lade med 10A via forskriftsmessig nymontert schuko-stikkontakt med original ladekladd

.. så hadde jeg lett valgt alternativ 2, ettersom det gir færre mulige feilkilder. Jeg ser ikke på overgangsadapter som noe tryggere enn en Elko stikkontakt med fastskrudde terminaler og schuko-stikk med temperaturovervåkning.

Har du derimot ladekladd (eller ladestasjon) med CEE-stikk så er situasjonen en helt annen.

Adapter er tryggere da evt. varmgang i schukoen vil skje i en adapter som henger fritt i luft fremfor i en schuko som er skrudd fast på trevegg. Ennå bedre er det om man bruker en adapter med litt lengde på så schuko-skjøten kommer et stykke ut fra hytteveggen.
Kanskje "tryggere" i det øyeblikket det faktisk begynner å brenne eller går varmt, men poenget er jo å unngå denne varmeutviklingen, og hvis du mener adapter er tryggere er vi uenige.

En blå adapter i sola? 40 grader opp som grunntemperatur? Det utgjør allverdens.

Så lenge du beholder schuko som et kontaktpunkt så er det fare for vakkel og påfølgende varmgang, og flere ikke fastskrudde punkter tilfører i mine øyne flere feilkilder. Alle fastskrudde koblinger pleier å gi godt kontaktpunkt, det er der du får små eller vaklete flater det utvikler seg varme.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Jon Braathen

Har dere vurdert og byttet til CEE kontakt på originalledningen og eventuelt brukt adapter kun de gangene en må bruke shuko? Dette eliminerer varmgang de gangene en lader fra CEE iallefall..

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 04. juni 2017, klokken 16:07
Kanskje "tryggere" i det øyeblikket det faktisk begynner å brenne eller går varmt, men poenget er jo å unngå denne varmeutviklingen, og hvis du mener adapter er tryggere er vi uenige.

En blå adapter i sola? 40 grader opp som grunntemperatur? Det utgjør allverdens.

Så lenge du beholder schuko som et kontaktpunkt så er det fare for vakkel og påfølgende varmgang, og flere ikke fastskrudde punkter tilfører i mine øyne flere feilkilder. Alle fastskrudde koblinger pleier å gi godt kontaktpunkt, det er der du får små eller vaklete flater det utvikler seg varme.

Risiko er jo regnet som sannsynlighet ganger konsekvens. For å få lavere risiko kan du enten senke konsekvensen eller sannsynligheten. Personlig heller jeg mot lav konsekvens heller enn lav sannsynlighet, siden de få tilfellene med høy konsekvens er mye farligere enn de mange tilfellene med lav konsekvens. En smeltet overgang er nok et godt incintament for de fleste til å investere i en ladestasjon. En nedbrent hytte? Ikke sikkert det er noen igjen til å investere...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

#9
Jeg har sansen for industrikontakter. Det virker som det grove robuste løsninger med drenering etc.
Schuko er også CEE-standard og den har fått mye skryt i andre land for å være trygg. Se omtale på Wikipedia.

Men:
Om det finnes vitenskapelig statistikk på at det ene er trygger en det andre, tviler jeg på. Der jeg jobber er det anslagsvis 70 schukokontakter i garasjen, som er i bruke hele dagen, og lenge var det vegguttak uten vektavlastning og mye vold. Den eneste kontakta jeg har lagt merke til at fikk vakkel og måtte byttes, var den ene industrikontakta.
På forumet her er det vel en som meldte fra om industrikonakt som hadde smelta.
Industrikontakter er billige, og de har en viss kina-preg, mens schuko-kontakter pleier å komme fra dyre fabrikanter.

Allt fungerer vel hvis utstyret er i orden, og allt er farlig om det ikke er i orden.

Det jeg synes er vitkig er å passe på at det ikke blir fysiske belastninger, eller at kontakter går varme.

Skal man ha industrikontakt på 10A kurs, så ville jeg være nøye med å merke kontakta, så ikke  framtidige brukere skal overbelaste.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 04. juni 2017, klokken 19:50Skal man ha industrikontakt på 10A kurs, så ville jeg være nøye med å merke kontakta, så ikke  framtidige brukere skal overbelaste.
Ganske unødvendig. Man merker ikke Schuko om de er på en kurs som kan gi ut mindre enn 16A heller. Overbelaster man en kurs, så skal sikringen slå ut før man får problemer med varme i kabling, koblingspunkter eller kontakter. (Så klart, det gir fullstendig mening å merke en kontakt med strømbegrensningen, hvis f.eks sikringskapet er innelåst, slik at man som bruker ikke har anledning til å resette sikringen og sette ned strømtrekket.)

Regelen er at alle kontakter som henger på en kurs skal *minimum* være speccet for den strømmen som kursen er på. Altså, man kan fint ha 16A Schuko, 16A industristikk, 32A industristikk og 63A industristikk på samme kurs, så lenge sikringen er 16A eller mindre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

keepitsimple

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 04. juni 2017, klokken 19:50...
På forumet her er det vel en som meldte fra om industrikonakt som hadde smelta.
Industrikontakter er billige, og de har en viss kina-preg, mens schuko-kontakter pleier å komme fra dyre fabrikanter...
Dette var interessant. Jeg har bare sett en type (bare sett i fra utsiden da). Jeg skal snart få en CEE-kontakt montert og jeg vill jo ha god kvalitet på den. Hva skal jeg spørre elektrikern for å få en bra CEE kontakt?
Tesla Model S 60D - 2016

Hyperstress

I hvert fall viktig å benytte en god og/eller ny stikk om en går for schuko!
Jeg har ladet bilen min på (bare) 4 schuko steder: (jobb1 - stikk fra 1995, jobb2 1995, gammelt uthus fra 70-tallet og mitt hjem med nytt stikk) de tre første stedene smeltet stikket, mens hjemme utvikles ikke vesentlig varme. (Og heller ikke i alle de nye stikkene som de installerte på jobb1 og 2 etter jeg tipset dem om problemet.. :)
Jeg ladet da på 14-16A, men de gamle stikkene ble også veldig varme selv på bare 10A.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Ionisert

Shuko smelter, CEE smelter over en lav sko de også, bare spør Bønder hvor ofte de bytter stikk og støpsel...
Det er selvfølgelig en bakliggende årsak, som slappe fjærer i stikk (noe som kan skje første gang man dytter noe inn om man bruker makt og går inn skjeft),
(Elko har VESENTLIG bedre fjærer en de fleste andre produsenter, des billigere, des nærmere sølvpapir er disse fjærene som skal lage kontakten). I fjøs er det ofte belegg på stikk/støpsel som er årsak.

Skal man ha en god /trygg løsning så er det fastmontert ladeboks uten koblingspunkter mellom sikring og ladeboks...

Skal man absolutt spare på alle kronestykkene så får man lade på Shuko å bestemorplugg,
for det er jo så bra da akkurat du, ikke har opplevd at stikk har brendt/smeltet.
(Snakker i generell term, da jeg stadig leser at folk går ut å anbefaler folk å IKKE kjøpe ladeboks, å IKKE bruke elektriker & at Shukolading er topp. Des større batteripakkene blir, des viktigere blir dette...)

(For trådstarter på hytta, 16A blå CEE er nok det beste for deg.)

Rio

Sitat fra: gr på søndag 04. juni 2017, klokken 11:37
Bare for å gi et litt nyansert bilde så må jeg si at jeg mener det å lade en sjelden gang med 10A via schuko på hytta gir en minimal risikoøkning kontra CEE, og jeg vil heller mene at det er TRYGGERE enn CEE med overgangsadapter. Vi lader på schuko hver dag. På jobb har vi minst 10 biler som alltid står og lader på schuko. Det har enda aldri vært en hendelse.

Til og med tusenvis av offentlige ladepunkter har schuko og fungerer helt greit selv om de blir kraftig mishandlet.

Jeg har sett utallige ødelagte kontakter etter offentlige ladepunkter i Oslo. Jeg har kommet over ladepunkter med pinnene fra den forrige kontakten stående i (hele kontakten hadde smeltet), brent hardplast, smeltet mykplast, osv.

Schuko er IKKE egnet til langvaring, høy belastning. Punktum.
Og særdeles ikke når kontakten står utendørs.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA