Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solcelle drevet varmeapparat

Startet av Cox, fredag 18. mars 2011, klokken 08:59

« forrige - neste »

Cox

Fikk Blåbæret fredag, og må si meg særdeles fornøyd så langt! Utrolig lettkjørt, kvikk og responsiv og med en imponerende liten svingradius.  Lastet opp med 4 voksne (2 over 1,90..) på bytur. 

Men - hvordan laster man inn ladestasjonene på GPS'en?  Må disse installeres manuelt vha gpx fil fra ladestasjoner.no?  En liten beskrivelse som fulgte med i Norstart-mappen sier at dette kan enables i menyen, men dette funket ikke hos meg.  Fant POI'ene og fylkene, men får de altså ikke fram på kartet. 

Noen som har fått dette til?

85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Cox

Hm, finner ladestasjonene under "Feeds" i menyen på gps'en.   Det betyr at du må velge fylke, deretter får man opp en alfabetisk liste over adressen til ladestasjonene.  Dette var ikke særlig brukervennlig, hadde forventet at man kunne søke etter nærmeste stasjon som andre POI.

Det er mulig å se stasjonene på kartet, men de kan ikke klikkes eller velges for å se detaljer såvidt jeg kan se - ikke noe "GO TO".

Man må altså skrive ut et kart med adresser fra web, finne ut selv hvor den nærmeste ligger og deretter eventuelt bruke gps'en for å finne denne.

Kanskje på tide å åpne cd'en med manual?
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

BauDemo

Vad har du för GPS modell?
Kan du testa närladdningen på www.uppladdning.nu och se om det blir bättre?

http://www.uppladdning.nu/Download.aspx?ln=no

Man väljer GPS modell i "Filformat" dropdownen, och sedan trycker man på "Last ned"
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Hans Håvard Kvisle

Hm. Det er Pioneer som har lagt inn ladestasjonsdata sjøl, på vegne av Mitsubishi. Pioneer fikk over akkurat slike filer som de ønska for at ladestasjonene kunne være lett tilgjengelige på navigatoren deres. Da blir jeg overraska hvis de ikke har fått dette til på en brukervennlig måte. Er det ikke, bør dette meldes tilbake til Mitsubishi fra i-MiEVeiere slik at oppsettet kan forbedres av Pioneer. Det er jeg sikker på at alle setter pris på.

Det er også et spørsmål om hvordan du kan få oppdatert ladestasjonene på navigatoren. Den er ikke i sanntid slik f.eks. ladestasjoner.no og LadeNå! er. Så når det har gått noen måneder med en del nye ladestasjoner - og så noen endringer på gamle, blir navigatoren litt anakronistisk. Jeg veit ikke hvordan Mitsubishi har tenkt å løse dette og om det er enkelt sjøl og legge inn nye filer på den. Interessant å få høre.

Uppladdning.nu har dessverre svært mangelfull oppdatering av ladestasjonsdata i Norge. De baserer seg ikke på databasen NOBIL som er det nærmeste vi kommer komplett. Hvorfor de ikke henter ut data fra den, veit jeg ikke. Det er bare å be om API-tilgang via nobil.no.
St.Hanshaugen

abel

Hei, følg denne anvisningen  ;D da får du opp alle ladestasjoner som symboler i GPS'en.

Ken

Vet ikke om disse må registreres manuelt. Jeg har lagt inn en del selv.
Denne er veldig smart innen den finner fram de nærmeste ladepunkter uansett man befinner seg. Den funker bare på et begrenset antall mobiltelefoner, mest Sony Ericsson.
Prøv selv og registrer din telefon på Uppladdning.nu hvis den fungerer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA