Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Chevy Bolt

Startet av xyzzy, mandag 07. august 2017, klokken 22:57

« forrige - neste »

xyzzy

Jeg skal få innstallert hjemmelader, og i sluttfasen av dette har jeg to alternativer.


  • En lader med fast 4.8 m kabel, type 2
  • En lader uten kabel

Jeg har i dag en Hyundai Ioniq, men den er bare leaset for et år fordi jeg aldri hadde hatt elbil før og ville begrense risikoen i et marked der det kommer nye biler hele tiden. En av fordelene med en lader uten kabel er at det ikke vil være et problem om neste bil bruker type1. Ulempen er at den er dyrere.

Noen spørsmål:


  • Er det noen problemer med å la en kabel henge fast i laderen som ikke har kabel, slik at den bare kan plugges rett i bilen?
  • En fast kabel har også en fast lengde... i dag vil det gå greit, men om neste bil har ladepunkt et annet sted vil kanskje kabelen måtte henge mellom bil og lader, og ikke ligge det meste av lengden på gulvet. Er det et problem?


jkirkebo

Sitat fra: xyzzy på torsdag 01. juni 2017, klokken 14:33
Jeg skal få innstallert hjemmelader, og i sluttfasen av dette har jeg to alternativer.


  • En lader med fast 4.8 m kabel, type 2
  • En lader uten kabel

Jeg har i dag en Hyundai Ioniq, men den er bare leaset for et år fordi jeg aldri hadde hatt elbil før og ville begrense risikoen i et marked der det kommer nye biler hele tiden. En av fordelene med en lader uten kabel er at det ikke vil være et problem om neste bil bruker type1. Ulempen er at den er dyrere.

Noen spørsmål:


  • Er det noen problemer med å la en kabel henge fast i laderen som ikke har kabel, slik at den bare kan plugges rett i bilen?
  • En fast kabel har også en fast lengde... i dag vil det gå greit, men om neste bil har ladepunkt et annet sted vil kanskje kabelen måtte henge mellom bil og lader, og ikke ligge det meste av lengden på gulvet. Er det et problem?

Nei og nei er svaret på dine spørsmål ;)

I tillegg har du jo muligheten til å bytte til en lengre kabel om du trenger det, på ladestasjoner med type 2 uttak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Du får også spiralkabler (eller ladestasjoner med det), om det hjelper.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elektrolux

#3
Sitat fra: xyzzy på torsdag 01. juni 2017, klokken 14:33
En av fordelene med en lader uten kabel er at det ikke vil være et problem om neste bil bruker type1. Ulempen er at den er dyrere.

? ? ?

Ladestasjon uten kabel: 4490.-

Ladestasjon med kabel: 5190.-

Men det er riktig om du tar med kosten av mode 3 kabelen du trenger i tillegg på den uten kabel.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. juni 2017, klokken 22:49
Sitat fra: xyzzy på torsdag 01. juni 2017, klokken 14:33
En av fordelene med en lader uten kabel er at det ikke vil være et problem om neste bil bruker type1. Ulempen er at den er dyrere.

Ladestasjon uten kabel: 4490.-

Ladestasjon med kabel: 5190.-

Men det er riktig om du tar med kosten av mode 3 kabelen du trenger i tillegg på den uten kabel.  ;)

Har du en ladestasjon med Type2 uttak, er det like greit å kjøpe en egen Mode3 kabel til ladestasjonen med en gang. Da slipper man hasselet med å ta kabelen ut/inn i bilen når du skal ut og trenger lading på veien. Har du installert en 20A lader eller mer, er det også greit å skaffe kabel som gir minst 20A inn på bilen. Mange kabler gir bare 16A.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA