Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterhjul til TMX? Erfaringer med vinteregenskaper?

Startet av madsscott, mandag 07. august 2017, klokken 21:32

« forrige - neste »

madsscott

Hei. Vi har tenkt å kjøpe elbil nå ila sommeren/høsten. Det er ikke aktuelt med nybil. Så vi vurderer egentlig en egolf eller leaf.

Har prøvesittet i de aller fleste på markedet. Kjørt noen. Jeg er noen cm over 190 og må innrømme at jeg ikke finner noen god sittestilling. Jeg synes jeg sitter for høyt uansett hvordan jeg justerer setet (i en forsvarlig stilling)

Problemet er ofte at jeg har dårlig utsyn. Sladrespeilet er i veien og jeg får dårlig oversikt. Problem nr to er at foten på gasspedalen blir alt for vinklet og jeg ikke får en god hvileposisjon for fot eler bein.


Jeg synes Tesla (både S og X) hadde de dårligste kjøreposisjonene. Skuffende for biler til nærmere en million. Egolf sliter jeg med speilet og leaf har en utrolig vond hvileposisjon til beina. Soul var bare fæl.

Noen som sliter med det samme? Forslag til løsning? Vil veldig gjerne at dette skal gå, men kan ikke kjøpe en bil en skal bruke så mange timer i uten å sitte godt. Utenom dette må jeg si at bilene er utrolig fine.

moby666

Jeg er 196 og synes IONIQ og MB B electric har de beste setene for min del. Har ikke testet nye Ford Focus.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Electrix

Jeg er 197 og har sittet godt i min Leaf i nesten 5 år nå. God plass til beina, og fremdeles grei plass i setet bak meg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Burger

Var det ikke noen som lagde braketter til førersetet til Leaf for de som var litt lange? Så setet kunne komme litt lengre bak. Synes å huske en del om dette to-tre år siden.

Synes å huske at folk var veldig fornøyde selv om skaperen ikke ville ha noe ansvar.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

moby666

Jeg hadde slike braketter i Leafen, funket greit. Bortsett fra dette så mangler førersete i Leaf sidestøtte og innstillingsmuligheter. Bla mangler den variabel korsryggstøtte og mulighet for å vinkle sittepute.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:23
Jeg er 197 og har sittet godt i min Leaf i nesten 5 år nå. God plass til beina, og fremdeles grei plass i setet bak meg.

Ja, det er god plass i Leafen. Dessverre når jeg ikke fram til rattet når jeg justerer setet optimalt ;) Null lengdejustering på rattet betyr at jeg må ha både unaturlig skarp knevinkel og ryggvinkel for at det skal bli behagelig å holde i rattet. Jeg anser dette som Leafens største svakhet.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TromsøTorstein

#6
Hva med 5-7 seters e-NV200 Nissan? Sitter høyt og mye plass for familie og bagasje. Går like langt som en Leaf ca.

Ev. ikke like aktuelt for familier kanskje, men en mulighet hvis man er barnløs (dvs. bare et par) kan være å kjøpe en el-varebil og omregistere den til en personbil med 2 seter. Da kan man fjerne bakveggen og få bedre rygg/ben-plass. Det koster ingenting skattemessig.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33706.0.html

TT.


Sitat fra: madsscott på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:05
Hei. Vi har tenkt å kjøpe elbil nå ila sommeren/høsten. Det er ikke aktuelt med nybil. Så vi vurderer egentlig en egolf eller leaf.

Har prøvesittet i de aller fleste på markedet. Kjørt noen. Jeg er noen cm over 190 og må innrømme at jeg ikke finner noen god sittestilling. Jeg synes jeg sitter for høyt uansett hvordan jeg justerer setet (i en forsvarlig stilling)

Problemet er ofte at jeg har dårlig utsyn. Sladrespeilet er i veien og jeg får dårlig oversikt. Problem nr to er at foten på gasspedalen blir alt for vinklet og jeg ikke får en god hvileposisjon for fot eler bein.


Jeg synes Tesla (både S og X) hadde de dårligste kjøreposisjonene. Skuffende for biler til nærmere en million. Egolf sliter jeg med speilet og leaf har en utrolig vond hvileposisjon til beina. Soul var bare fæl.

Noen som sliter med det samme? Forslag til løsning? Vil veldig gjerne at dette skal gå, men kan ikke kjøpe en bil en skal bruke så mange timer i uten å sitte godt. Utenom dette må jeg si at bilene er utrolig fine.

madsscott

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:15
Sitat fra: Electrix på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:23
Jeg er 197 og har sittet godt i min Leaf i nesten 5 år nå. God plass til beina, og fremdeles grei plass i setet bak meg.

Ja, det er god plass i Leafen. Dessverre når jeg ikke fram til rattet når jeg justerer setet optimalt ;) Null lengdejustering på rattet betyr at jeg må ha både unaturlig skarp knevinkel og ryggvinkel for at det skal bli behagelig å holde i rattet. Jeg anser dette som Leafens største svakhet.



Er dette jeg også tenker på mtp Leaf. Knevinkel og ankelvinkel blir for skarp. Tenkte ikke på korsryggen en gang.

Helst ikke varebil så holder oss unna det så lenge det går an. Må si jeg er fan av lavest mulig kjørestilling. Hvis ikke en kjører en Silverado e.l. da

Mulig å flytte speilet på egolfen? Hadde løst mye.

bobakka

Sitat fra: madsscott på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:05
Hei. Vi har tenkt å kjøpe elbil nå ila sommeren/høsten. Det er ikke aktuelt med nybil. Så vi vurderer egentlig en egolf eller leaf.

Jeg har prøvekjørt alle nå - og faller nok ned på en i3. Disse finnes både nye og brukte.

Jeg måtte nesten kle på meg eGolf. Setet måtte langt ned og da ble sittestillingen feil og vanskelig å komme ut av bilen. Selger kjente seg ikke igjen og hadde fått mange positive tilbakemeldinger fra høye personer om at det var god plass i en egolf.

Har kjørt en iMiev i 6,5 år nå - og opplever at det er god plass i den - bedre enn i egolf.
Den får du billigst nå.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

madsscott

Sitat fra: bobakka på torsdag 01. juni 2017, klokken 15:50
Sitat fra: madsscott på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:05
Hei. Vi har tenkt å kjøpe elbil nå ila sommeren/høsten. Det er ikke aktuelt med nybil. Så vi vurderer egentlig en egolf eller leaf.

Jeg har prøvekjørt alle nå - og faller nok ned på en i3. Disse finnes både nye og brukte.

Jeg måtte nesten kle på meg eGolf. Setet måtte langt ned og da ble sittestillingen feil og vanskelig å komme ut av bilen. Selger kjente seg ikke igjen og hadde fått mange positive tilbakemeldinger fra høye personer om at det var god plass i en egolf.

Har kjørt en iMiev i 6,5 år nå - og opplever at det er god plass i den - bedre enn i egolf.
Den får du billigst nå.

Jeg synes jeg ikke kommer lavt nok i egolf. For alt jeg ser er en kvart rute og sladrespeil

Er mange folk som ikke vet hvordan riktig sittestiling skal være eller ikke brur seg. Sikkert derfor selger ikke kjente seg igjen. .

i3 er en av få jeg ikke har prøvd, så har høye forhåpninger. En trilling tror jeg blir uaktuelt, selvom jeg har fundert på det og

Kristian O

199 cm og sitter bra i både TMS, Model X, e-golf, Zoe og Soul. Kjører TMS og Soul til daglig, dei andre er kun prøvekjørt på kortere turer.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Luftventil

Jeg er 190 og sitter supert i E-Golfen vår. Speilet venner man seg til.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Crown

#12
Er 191cm og sitter supert i Ioniqen, masse justeringsmuligheter og ratt som kommer lang nok bak. Greit med minne på det elektriske setet også hvis konemor ikke er like lang :-) Og den sitter man lavt i, på godt og vondt (for noen). Leafen vår finner jeg ikke helt riktig posisjon i, mangel på lengdejustering av rattet er en stor mangel.

EDIT: Ser at du ikke var på jakt etter ny bil, og brukte Ioniq koster jo mer enn nye for tiden pga leveringstiden :) Da vil jeg nok heller anbefale MB B-klasse.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

JorgenM

Sitat fra: madsscott på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:05
Jeg synes Tesla (både S og X) hadde de dårligste kjøreposisjonene. Skuffende for biler til nærmere en million.

Noen som sliter med det samme?
Enig i at Tesla har dårlige seter. Synes også nakkestøtten er elendig, for meg blir den alt for langt bak så jeg ser opp i taket hvis jeg skal hvile hodet på støtten. Likte heller ikke de nye nextgen-setene.

Sitter langt bedre i vår i3. Heller ikke den har justerbar nakkestøtte, men slik den er passer den meg perfekt. Savner bare elektrisk justering av setene :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

EV85

Sitat fra: madsscott på torsdag 01. juni 2017, klokken 15:59
Sitat fra: bobakka på torsdag 01. juni 2017, klokken 15:50
Sitat fra: madsscott på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:05
Hei. Vi har tenkt å kjøpe elbil nå ila sommeren/høsten. Det er ikke aktuelt med nybil. Så vi vurderer egentlig en egolf eller leaf.

Jeg har prøvekjørt alle nå - og faller nok ned på en i3. Disse finnes både nye og brukte.

Jeg måtte nesten kle på meg eGolf. Setet måtte langt ned og da ble sittestillingen feil og vanskelig å komme ut av bilen. Selger kjente seg ikke igjen og hadde fått mange positive tilbakemeldinger fra høye personer om at det var god plass i en egolf.

Har kjørt en iMiev i 6,5 år nå - og opplever at det er god plass i den - bedre enn i egolf.
Den får du billigst nå.

Jeg synes jeg ikke kommer lavt nok i egolf. For alt jeg ser er en kvart rute og sladrespeil

Er mange folk som ikke vet hvordan riktig sittestiling skal være eller ikke brur seg. Sikkert derfor selger ikke kjente seg igjen. .

i3 er en av få jeg ikke har prøvd, så har høye forhåpninger. En trilling tror jeg blir uaktuelt, selvom jeg har fundert på det og
i3 sitter jeg godt i (193 cm) og jeg synes den hadde veldig godt utsyn til alle kanter. Veldig bra bakover, noe som på mange nyere biler nærmest er en stor blindsone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA