Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)

Startet av Kubi Kameho, mandag 07. august 2017, klokken 13:35

« forrige - neste »

Kubi Kameho

Har sittet en del og lekt med tankene over å skaffe en Elbil.
Mye fordi at det er økonomisk motiviert og samtidig at jeg trenger en ny bil.
Hadde en herlig merce arvet fra min far som var holdt i top stand intill den ble lånt uten samtykke og totalvraket i en bilulykke. (utrolig surt)
Og siden har jeg ikke hatt bil, har klart meg med Firmabilen såleides men å ha en bil til privat hadde vært en fordel.
Etter mye greier i livet flytta jeg hjem igjen for å spare mest mulig penger til å få kjøpt eget leilighet istedenfor å leie. (leiemarkedet er massiv pengesluk)

Hadde egentlig bestemt meg å ikke skaffe meg en bil intill pengene er spart opp for egen leilighet, og deretter kjøpe bil i etterkant. (planen er 3-4 år)
Men ser etterhvert det kunne ha gjort seg å ha en egen bil, ikke minst til den dagen jeg skal på boligjakt.
Så har drevet og sett litt på div. brukt biler. Men samtidig har jeg lekt med tanken på å kansje kjøpe en ny elbil?
Kusinen min kjøpte en Leaf (da de var ny i norge), tok lån uten egenandel på den og nedbetalte bilen (ca 300k)
Den er nå nedbetalt og utgiftene på bilen har vært så og si ikke eksisterende.

jeg husker fra da jeg hadde merce'n at utgiftene var relativt moderate på tross av at den var i god stand. og brukte ihvertfal ca 1500kr på bensin hver måned (da kjørte jeg en del hver dag)
Og er nok så beskymret over å kjøpe en billig brukt bil at utgiftene kan var nok så store er jeg uheldig nok.
selv om man betaler rundt 40k for en bruktbil så har jeg en magefølelser at det vil nok forsvinne en del tusenlapper over en del år, på avgift, drivstoff og vedlikehold av bil, ikke minst uforutsette utgifter pga av slitte deler.

Så ideen om å invistere i en elbil kansje hadde vært mer besparende over lengre tid? og i tilleg til at bilen er så god som ny så har den en del garantier som kan være behjelpelig.

personlig hadde tesla vært en drømmebil (har fått prøvd min onkel sin, herlig bil)
Men ser at denne er en litt for høy prisklasse for min del og blir en bil jeg ikke kan vinne særlig mye penger på.

og på tanke at jeg prøver å spare til leilighet på siden, trenger jeg en som er noe billigere.
E-Golfen er en bil jeg har sett nærme på og ser ut som en god bil. ikke minst utsene er noe som får meg til å like bilen nok så godt. (problemet mitt med fleste elbiler har egentlig kun vært utsene messig)

Men en ting som også er like viktig som pris er rekkevidden. jeg kunne tenkt å kjøre en del mellom Bergen - Oslo / Bergen - Stavanger og kunne tenkt meg noen turer til Sverige en gang i blandt.
Så rekkevidden beskymrer meg litt. Siste jeg har lyst å gjøre er å stå bom fast midt i veien pga av bilen gikk tom for strøm. har sett nok av dem iløpet av arbeidsdagene mine.

Hva mener dere? Hadde Elbil vært et lurt kjøp? Isåfall, hvilken elbiler råder dere til mitt bruk?
Tjener ca. 24k utbetalt i mnd. (denne kommer til å øke litt til neste år, og kan lett tjene ekstra på overtid)
setter ca av 7-10k i mnd til leiligheten.
Sparer man egentlig penger på å ha en Elbil over lengre tid?

Takk for alle gode råd og innsikter.

automat

Bil er sjelden noen god investering, selv ikke elbil.

Hvor lang er din daglige kjøring, og kan du lade hjemme, og på jobb?

Hvor ofte drar du på langtur, og hvor store kompromisser er du villig til å inngå mht rekkevidde og ladepauser?

Kjører man ofte Bergen-Oslo, så er det bare Tesla og Ampera-E som duger. Er det litt mer sporadisk vil en bil i 30kwh-segmentet være innafor for mange. (Nye e-Golf, 94ah i3, ioniq, 30kwh Leaf, og kanskje Soul.)

Langtur med kortrekkeviddebil er for spesielt interesserte. Samtidig er disse rimeligere i innkjøp, og har derved et høyere sparepotensiale.

Jo mer man kjører pr år, jo mer er det å spare i drivstoffutgifter.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Luftventil

Det mest økonomiske er å ikke ha bil, men skal du først ha bil er elbil uten tvil det beste.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Kubi Kameho

#3
Er en av grunnene til at jeg ikke har hatt en bil på et år nå.
Har ikke vært fristet til å skaffe en bil er som regel en kostnad framfor en investering.

Daglige kjøring er ikke spesielt langt, regner med å kjøre ca 60km i gjennomsnitt ukentlig.
Kjører som regel til sentrum som er 13km unna.
Er med i en HEMA klubb og trener der ihvertfall 2 ganger i uka, hvorav jeg da kjører ned, parkerer i sentrum nærmest mulig treningsplassen. Fordi jeg har med meg en god del utstyr som veier en god del. Her bruker jeg ihvertfall 120kr uka for parkering (som er gratis for elbiler)
Hjemme kan den lades rett utenfor døra.
Jobb har jeg firmabil som er parkert hjemme, så der blir ikke priv.bilen brukt i det hele tatt.
Men skulle den bli brukt til og fra jobb hadde ihvertfall det blitt 30km til / fra jobb.

Når det gjelder langturer har jeg ikke noe imot å vente å lade (så gitt det ikke tar halve dagen)
Kan gjerne legge til 1 time eller 2 på en tur over fjellet. Og er det mørkt og midt på natta og jeg blir trøtt pleier jeg som regel å ta meg en pause å få hvilt ut før jeg kjører videre. (våger ikke å sovne bak ratta)
Tur til Oslo kunne jeg ihvertfall tenke meg ca 5-7 ganger i året, samt tur til sverige 1 gang i året (grunnet turneringer)



automat

Kjøp en billig trilling eller Leaf til lokalkjøringa. Bruk tog/fly/leiebil/nabobil til langturene.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodalse

Enig med Automat her. Siden du skal inn på boligmarkedet ikke bruk mye penger på bil.
Jeg ville satset på en brukt trilling i prisleie 55k-75k (da har du 2011/12 modeller å velge i)
Gode slitesterke biler, men les deg opp på trilling delen av forumet for å vite hvilke feil og mangler du bør se etter.

En eldre Leaf (2011/12) er litt mer bil og litt høyere pris, men her ville jeg valgt trilling sett i lys av at du skal inn på boligmarkedet.

Alle bilene på finn kan prutes på, ta prisene der som selgers drømmepris.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Kubi Kameho

Takker til alle gode svar, har blitt en god del klokere nå. Vi får se hva jeg finner!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA