Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: inventory 90D vs bestille 75D

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 07. august 2017, klokken 10:59

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Skjerpings folkens!

Onsdag morgen hadde politiet kollektivfelt kontroll på E-18 i Bærum. 31 sjåfører ble bøtelagt med 5.350 hver. Med andre ord skrev politiet ut bøter for over 150.000 kroner onsdag morgen.

19 av disse var elbil-sjåfører som kjørte uten passasjer i bilen.

Hvorfor greier vi ikke å holde oss på rett side, selv om vi har elbil?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

brako79

[ironi mode on]
Dette er jo fint, Staten får tilbake pengene de har tapt for å sponse elbileiere med avgiftsfritak og fritak i bommer/ferger etc.
[ironi mode off]
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Nasatech

Så de hadde kontroll, ja. Kjørte forbi i Model S med 2 i bilen [emoji106]

Carl Anton Stenling

Hver enkelt av de som sniker med elbil i kollektivfeltet påtar seg et stort ansvar for at kollektivfeltinsentivet som helhet kommer under press. Ordningen med samkjøringskrav i rushtiden er viktig og dette skal evalueres som et prøveprosjekt. Lovbruddene og ressurser som medgår til kontroll vil da være et negativt moment for ordningen.

Her er det altså en del som skiter i eget reir.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trekkoppbil

Ja, men hva er det som bør skjerpes i kollektivfeltet?

Er det skilting som bør endres?

Det passerer 30-40 000 biler i hver retning om dagen på E18 her: http://statistisk-arbok.utviklings-og-kompetanseetaten.oslo.kommune.no/2013/id/UKE-49111
Om 31 biler ligger i feil felt er vel ikke noe annet enn et irritasjonsmoment.

Det som skremmer meg, er regler som man må være lokalkjennt for å forstå. Det er vel stort sett folk som bor eller jobber i Asker eller Bærum som kjenner til reglene her.
I helga hadde jeg en passasjer på denne strekningen som spurte meg hva som stod på underskilta til kollektivfeltet. Han hadde nettopp lånt bilen et par uker og kjørt i kollektivfeltet på denne strekningen noen ganger, og han bodde i Oslo.
Jeg må innrømme at jeg kjenner ikke til hvilke regler som gjelder for kollektivfeltet på andre kanter av Oslo. Jeg ville klare å lese underskilta, men om det er forsvarlig i fart er en annen sak. Og er du fremmedspråkelig eller har dysleksi, og du ikke er forberedt på hva skilta kan bety, så skal det noe til å tolke den juridiske teksta i farta.
En gang var det trafikkkork og trafikken i kollektivfeltet fra Slependen til Sandvika stod omtrent stille, så det ikke var noe å tjene på å ligge i kollektivfeltet. Det kan være situasjoner hvor det går raskere å ligge i venstre felt. Da såg jeg politiet hadde stoppa en østeuropeisk bil. For en utlendings synspunkt var det 3 rekker med personbiler og andre kjøretøy, og det kunne umulig være enkelt å se at den ene rekka var forbudt. Jeg forstår ikke at sånne kverrulanter av et politi gjør noe nytte i trafikken.
Når politiet står fram i media i dag og forteller at restriksjonene i kollektivfeltet er så godt kjennt, så lurer jeg på hvor liten verden det er de lever i.

Det minner meg om historier hvor nordmenn kjører feil i utlandet, hvor man kan bli lynsja hvis man kjører inn på feil vei, eller inn på veien til feil tid. Jeg har hørt om folk som har fått uforståelige bøter i posten etter å ha leid bil i Italia.  Noen jeg kjenner klarte å spore opp årsaken. De hadde flydd til en by, og leid bil da de skulle til andre sida av byen, men det utlendinger ikke ser, er at de ikke har lov å kjøre gjennom byen. I alle fall ikke i visse tidsrom.
Så var det nordmannen som var i Arizona med mora si, hvor han kjørte inn i ei gate på en høytidsdag som var feil dag å kjøre der på, og han fikk mobben mot seg, så han prøvde å flykte, men det var galt det også, så han er bura inne til han blir gammel, og han er gjort helselaus i fengselet.

Jeg må innrømme at jeg har tjuvkjørt på E18 en gang sjølv. Jeg kom innover en time seinere enn normalt, og hadde klokker som viste litt forskjellige tider, og i rein distraksjon kjørte jeg i kollektivfeltet til feil tid, inntill jeg fikk tenkt meg om og jeg kom på hva klokka var.

Carl Anton Stenling

#5
Hvis man har problemer med å lese skilt og forstå dem så bør man nok heller velge buss for sin egen og andres sikkerhet :-)

Tror neppe at et så stort antall hadde forvillet seg ved en feil inn i kollektivfeltet. I tillegg er jo dette omtalt i rikelig monn i media - senest med artikler både i Aftenposten og Budstikka i dag. Man skal være temmelig utmeldt for å ikke ha fått med seg samkjøringsregelen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

gigafactory

Det er dyrt å være dum, sånn vil det alltid være  ;D

TorAtle

Hvorfor tror vi elbilsjåfører er noe bedre enn de som kjører bensin- og dieselbiler? Vi kjører sikkert ulovlig og snyter på skatten i like stor grad som resten av befolkningen...
2014 BMW i3

Ingeniøren

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 31. mai 2017, klokken 21:56
Hvis man har problemer med å lese skilt og forstå dem så bør man nok heller velge buss for sin egen og andres sikkerhet :-)

Tror neppe at et så stort antall hadde forvillet seg ved en feil inn i kollektivfeltet. I tillegg er jo dette omtalt i rikelig monn i media - senest med artikler både i Aftenposten og Budstikka i dag. Man skal være temmelig utmeldt for å ikke ha fått med seg samkjøringsregelen.

Det der er tull. De skiltene er nesten umulig å lese og er vel mest satt opp slik at man kan bøtlegge folk. Man er nødt til å sette seg inn i lokale regler for å få det med seg. Dette gjelder forøvrig mye annet som lokale parkeringsvedtekter....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Nasatech

Jeg ser aldri hva det står på de runde skiltene med tall, så jeg ligger bare i 110 hele tiden. Må være lov det da?

automat

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 01. juni 2017, klokken 06:56


Det der er tull. De skiltene er nesten umulig å lese og er vel mest satt opp slik at man kan bøtlegge folk. Man er nødt til å sette seg inn i lokale regler for å få det med seg. Dette gjelder forøvrig mye annet som lokale parkeringsvedtekter....
Får man ikke med seg underteksten, så har man et valg. Og det er å avstå fra å bruke kollektivfeltet frem til neste skilt kommer. Har man bruk for kollektivfelt, så går trafikken så sakte i ordinært felt at man definitivt bør rekke å få med seg underskilt.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 31. mai 2017, klokken 18:24
Lovbruddene og ressurser som medgår til kontroll vil da være et negativt moment for ordningen.

Er ikke så bekymret for bruken av ressurser siden dette jo må være et gedigent overskuddsforetagende når et par mann på noen få timer tar inn 150.000? Forøvig helt enig med deg!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Elmo

Sitat fra: Nasatech på onsdag 31. mai 2017, klokken 17:14
Så de hadde kontroll, ja. Kjørte forbi i Model S med 2 i bilen [emoji106]

Kjørte forbi 9:03 uten passasjer. Da hadde de stoppet en fossilbil :D ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Knut Røe

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 31. mai 2017, klokken 21:51
Så var det nordmannen som var i Arizona med mora si, hvor han kjørte inn i ei gate på en høytidsdag som var feil dag å kjøre der på, og han fikk mobben mot seg, så han prøvde å flykte, men det var galt det også, så han er bura inne til han blir gammel, og han er gjort helselaus i fengselet.
Dette er vel bare historien som ble slått opp som sensasjonsoppslag av norsk media og det de vil at du skal tro for å kjøpe og lese deres aviser.
Hele historien er nok vesentlig mer komplisert enn du skriver her.
Ellers skjønner man jo etterhvert at mange nordmenn bare anser lover og regler som "forslag" og ikke noe man må innrette seg etter. Tøye og strekke på det er omtrent påbudt.
Det har vel ikke annen konsekvens enn at elbilkjørerne blir hengt ut og snakket stygt om pga diverse lovbrudd og tøying av lover. Samt at visse fordeler disse bilene har kan ta slutt før opprinnelig planlagt. Man så jo dette med parkering blant annet, først fri parkering, så 5 timer, så 3 timer. Ingenting av det funket, folk stakk ut 2 ganger per dag og flyttet bilen 10 centimeter frem og tilbake. Dermed stod man i sentrum utenfor sin arbeidsplass hele dagen og opptok samme parkeringsplass. Dette var vel aldri hensikten siden plass i sentrum er begrenset og parkering er ment for de som er der kort tid og på gjennomreise. Parkering skal rullere og er det for billig eller gratis blir det fullt og ingen finner ledig plass.

Beckern

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 01. juni 2017, klokken 06:56
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 31. mai 2017, klokken 21:56
Hvis man har problemer med å lese skilt og forstå dem så bør man nok heller velge buss for sin egen og andres sikkerhet :-)

Tror neppe at et så stort antall hadde forvillet seg ved en feil inn i kollektivfeltet. I tillegg er jo dette omtalt i rikelig monn i media - senest med artikler både i Aftenposten og Budstikka i dag. Man skal være temmelig utmeldt for å ikke ha fått med seg samkjøringsregelen.

Det der er tull. De skiltene er nesten umulig å lese og er vel mest satt opp slik at man kan bøtlegge folk. Man er nødt til å sette seg inn i lokale regler for å få det med seg. Dette gjelder forøvrig mye annet som lokale parkeringsvedtekter....

Min oppfatning er vel tvert om at leser man de skiltene i normal fart uten å vite hva som står der på forhånd har man missforstått så totalt hva trafikksikkerhet er at man bør man heller velge buss. ;)

Vi har vel tre eller fire forskjellige std for elbil i kollektivfelt og i tillegg trafikkfarlige feller med påbudt pil untatt buss (og taxi) som alle skal regulere bruk av elbil (m.fl) i kollektivfeltet.
Veimyndighetene har gjort dette alt alt for komplisert og farlig. De burde har et tupp i ræva for alt dette surret.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA