Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 Long range med 80 kw batteri

Startet av brako79, mandag 07. august 2017, klokken 10:54

« forrige - neste »

brako79

Hei, tenker å gå til innkjøp av rundt 20 meter med skjøtekabel som skal ligge i bilen og brukes i nødfall.

Har sett på disse:
http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/skjoteledninger/skjoteledning-403151/
http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-2000023206/

Vitterlig nok er det en 3G1,5 kabel som er avbildet på Biltema.

Men til sakens kjerne, hvor kjøper jeg en slik kabel tryggest og billigst?
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

keepitsimple

Tesla Model S 60D - 2016

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 31. mai 2017, klokken 14:21
Muligens overkill men jeg kjøpte en 25 m av dette:

Ikke bare overkill, men du dreper feil dyr.

Tilbake til trådstarter:

Jeg har begge to, og de er like bra. Åpnet Biltema sin, og den er godt skrudd sammen og har endehylser på lederne, så jeg ville gått for Biltema sin, hvis du ikke trenger de 5 meterne ekstra.

Hadde skjøteledning liggende i bilen før, men etter noen år uten bruk, ble den tatt ut. Kan evt. legge den inn hvis jeg vet at det kan oppstå problemer med tilgang...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Chivas

Slenger meg på her for jeg har også vurdert Biltema og Jula sin kabel. Har dog funnet ut at 25 m er hva jeg trenger.

Så, nå bruker jeg en 25m 1,5kvadrat kabeltrommel frem til kabel med kladd som lader maks 10A. Noe problem med bruk av den, eller MÅ jeg skifte til 2,5 kvadrat uten trommel?

Robert Sund

Hvis du benytter kabeltrommel bør du vikle ledningen helt ut før du kobler til, for å få kjøling.

Effekttapet i kabelen må ledes bort effektivt nok så en kabel i snøslaps har bedre kjøling enn en kabel på isolerende underlag i solsteiken.

Da strømstyrken gir spenningsfallet må dobbelt så mye varme ledes bort ved 14A som ved 10A.

Lars C. Krogenæs

Bytt til Jula sin 2,5 mm. Skjøtekabel bør unngås og dersom du absolutt må bruke det, så bruk 2,5mm.

Jeg hadde aldri turt å lade med trommelen din.

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

keepitsimple

Ja lade med trommel høres veldig skummelt ut. 1.5 mm kabel tror jeg er helt ok. Brukt det i snaut 3 måneder 5 dager i uken og kabeln blir aldrig varm. Ibland blir kontakten varm (dårlig uttak).
Tesla Model S 60D - 2016

Trekkoppbil

Har man litt lang kabel på 2,5mm2 så tar den mye plass i bilen.

• 2.5mm2 er standard på 20A type 2- og type 1-kabler
  • 16A Schuko-kabler pleier å være på 1,5 men du finner også 2,5 i handelen.
  • Kabeltrommeler er merka med max-strøm som kan være svært liten om ikke kabelen er dratt helt ut.
  • Moderne Schuko og type2 og type 1 er pirkesikre. Vurder barnesikkerheten ved bruk av gamle schuko eller industrikontakter.
Kjører man 16A over en 1,5 mm kabel i flere timer mens den ligger fritt, kan den få en lunk, så den begynner å smelte seg ned i snøen, på samme måten som grus som ligger i sola kan også smelte seg ned i snøen.
Det som jeg ville passe på:

• At kontaktpunktene er av høy kvalitet og ikke blir varme.
  • At kabelen ligger fritt.
  • At kabelen legges trygt så ingen snubler i den.
  • At kabelen legges trygt så den ikke blir påført skade fra kollisjoner
  • At det ikke er fysiske påkjenninger
Ligger kabelen på glatt gulv, kan man nok tråkke på den. Ligger den på skarpe steiner, så kan du få et problem hvis noen tråkker.

Kjetil1986

Chlas Ohlson har en på 20m, 2,5mm2 til 399,-  :+1:
Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

Chivas

Trommelen har max 3000watt uttrukket, så bør være uproblematisk... Stikker uansett på jula etter den andre kabelen slik at det blir mer innafor ;-)

sylwester

3000W my ass hvis trommelen har 1,5mm2. Ville nok byttet ut den ved første anledning og ALDRI ladet med den mens jeg sov. her må det passes på!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

rolandvg99

Trommel har også et annet problem: fare for brudd der kabel kobles inn i trommelen. Har sett så mange branntilløp grunnet trommel at jeg aldri kommer til å lade en elbil med en.
"I like soul with a capital S"

Gnilre

På ei hytte jeg har tenkt meg til i sommer er det anslagsvis 50-60 meter fra bilparkering til strømuttak. Jeg har en skjøteledning på 25 meter, men vurderer å kjøpe enda en for å rekke frem. Bilen min kan lades på 6A, så det begrenser jo spenninsfallet, men tror dere dette vil gå bra ? Hvor lav spenning blir tolerert av en ladekladd ? Jeg tenkte å benytte 1,5mm2 da ! Om noen vet motstanden i en 1,5 mm2 kontra 2,5 mm2 kan jeg vel benytte U = R * I selv.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Gnilre

Takk for link. Det går jo bra selv med 1,5mm2 da :-)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA