Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Professor: – Elbilister kjører mer økonomisk og dermed tryggere

Startet av tomrh, mandag 07. august 2017, klokken 10:40

« forrige - neste »

tomrh

Jeg registrerte meg her på forumet i 2012, i forbindelsen med kjøp av vår første elbil i-MiEV. Endel av de som var svært aktive da, er ikke aktive nå, mens det i ettertid har kommet nye forumbrukere som tildels er svært aktive i diskusjonene her.

Jeg undres på, hvilke holdninger til elbiler hadde dere egentlig før dere ble med her?

Interessant å se hvilken prosess man er gjennom for å konvertere til pro-elbil.

Jeg kan ta meg selv:
I 2007 begynte jeg faktisk å tenke litt på elbil. Vi hadde to bensinbiler som ble kjørt hele tiden, til jobb, trening, aller mest til å frakte unger. Og bensinutgifter + verkstedutgifter eskalerte. Jeg vurderte sånn halvseriøst å kjøpe Think. Null bensinforbruk, null bompenger, lav forsikring ++. Men det er jo en liten og upraktisk bil, bare to seter, og kort rekkevidde, kunne kjøre ett barn på trening. Men miljøet for elbiler var rundt Oslo, hvor skulle jeg dra med en Think i Stjørdal for å få den fikset? Bekymringene for det ukjente gjorde at jeg skjøv det hele fra meg.

Høsten 2011 var det ei på jobb som kom med en C-Zero. Nysgjerrigheten min var stor, jeg fikk prøvekjøre og ble solgt. Dette måtte vi også ha. Så i mai 2012 ble vår første elbil kjøpt og jeg engasjerte meg for fullt her på forum.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Nasatech

Var superskeptisk til elbil før jeg kjøpte min Tesla Model S i 2013. Hadde egentlig bestilt ny BMW X5, men avbestilte etter en 10 min prøvetur i Tesla.

Var en på jobben som overtalte meg til å prøve Tesla. Jeg trodde man måtte lade på vei til Lillehammer, bytte batterier etter 3 år, osv. Så feil kan man ta [emoji4]

Aldri fossil bil igjen!

Elmo

Jeg er ikke helt sikker på hva du etterspør @tomrh, men jeg har vært elbilist siden 2005 og aktiv her på forumet stort sett hele tiden. Og jeg var initiativtager til Elbilwiki.no
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

DagfinnN

X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

tomrh

#4
Sitat fra: Elmo på onsdag 31. mai 2017, klokken 11:36
Jeg er ikke helt sikker på hva du etterspør @tomrh, men jeg har vært elbilist siden 2005 og aktiv her på forumet stort sett hele tiden. Og jeg var initiativtager til Elbilwiki.no
Kanskje klossete formulert siden noen forummedlemmer som deg sikkert har vært elbilist lengre enn forumet har eksistert.
Jeg spør om hva du mente om elbiler i tida før du ble elbilist, og hva som fikk deg til å bli elbilist? Jfr Nasatech's svar f.eks. Jeg fikk høre om elbiler allerede på 90-tallet men hadde null trua fordi jeg mente batteriene var altfor dårlige (og hadde da blybatterier i tankene).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

moderator 2

#5
Sitat fra: tomrh på onsdag 31. mai 2017, klokken 12:03
Kanskje klossete formulert siden noen forummedlemmer som deg sikkert har vært elbilist lengre enn forumet har eksistert.
Jeg spør om hva du mente om elbiler i tida før du ble elbilist, og hva som fikk deg til å bli elbilist? Jfr Nasatech's svar f.eks. Jeg fikk høre om elbiler allerede på 90-tallet men hadde null trua fordi jeg mente batteriene var altfor dårlige (og hadde da blybatterier i tankene).

Jeg etablerte elbilforumet i januar 2005, så det er ikke veldig mange som var elbilister før den tid, men noen er det :-) På den tiden hadde elbilforeningen ca. 100 medlemmer, mens det var 1200 registrerte elbiler i Norge. Jeg var forøvrig med på åpningen av norges første offentlige ladestasjon i 1995, på Statoil Fornebu hvor jeg jobbet. Den gang begynte Statoil å leie ut prototype-Pivcoer for å teste elbilene på vanlige folk. Da jeg prøvde Pivco (Think forløperen) første gang, fikk jeg en "åpenbaring" ettersom jeg skjønte at dette var fremtiden for all transport. Desverre gikk det nesten 10 år før jeg kjøpte min første elbil, men jeg prøvde endel elbiler i før jeg fikk el-Saxoen... Etter 1995 har alle andre biler enn elbiler vært kjedelig...

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

THE

Min første fysiske kontakt med en elbil var i 1996 da jeg fikk se på og prøvesitte en Pivco City Bee. Jeg studerte da til elektronikkingeniør, og var interessert i elbil allerede, men det skulle drøye lenge før jeg fikk kjørt elbil for første gang. Min første "tur" i elbil var på energisenteret på Hunderfossen familiepark sannsynligvis sommeren 2008, da jeg kjørte en liten testrunde med Think.

Helt siden starten av 2000-tallet har jeg fulgt med i elbilnyheter, og har vel regnet det som sannsynlig at jeg en gang skulle kjøre elbil selv. Første gang jeg vurderte seriøst å kjøpe elbil var nok i 2013 da jeg ukependlet til Bergen. Prøvekjørte da Tesla S når Tesla på Minde fikk inn de første demobilene, men fant ut at det var mye penger å legge ut for en bil. Jeg prøvekjørte også Renault Zoe på våren 2014 når det kom demobil til Bergen.

Sommeren 2014 byttet jeg jobb, og det ble dagpendling med 100 km daglig kjørelengde i stedet. Ingen lademulighet på jobb eller på vei til/fra jobb. Jeg begynte å undersøke mulighet for elbil igjen, men var usikker på om det fantes elbiler som taklet 100 km hele året. Jeg valgte å satse på at Zoe skulle klare det, og siden april 2015 har jeg kjørt Renault Zoe, og noen form for problemer hverken med rekkevidde, lading eler av teknisk art.

Nå har jeg kjørt ca 53000 km, og har hatt en dagstur t/r Oslo (ca 640 km) som den lengste turen med kortrekkevidde-elbil. Jeg er veldig sikker på at min neste bil også skal være elektrisk, og det skal være en arvtager til dieselbilen, og ikke til Zoe'n. Kravene jeg stiller før jeg bytter ut dieselbilen er slik at det ikke finnes noen alternativer å velge mellom ennå, men håper at jeg kjører helelektrisk i løpet av neste år. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ravn

Jeg har vært elbilist siden 2002.
Første arbeidsgiver jeg hadde var først ut med Think City i Stavanger (Lyse var strengt tatt først, men det var med Pivco).. Da hadde jeg knapt fått lappen og dermed ble Thinken bilen jeg fikk kjøreerfaring i siden jeg brukte den som "tjenestebil" i flere år.
Når jeg da ble eldre og skulle kjøpe meg egen bil så sa det seg selv at det måtte bli elektrisk. Skadet selvfølgelig ikke med en stor interresse for elektronikk og teknikk. Eneste fosile biler jeg da hadde personlig erfaring med var typiske ungdomsbiler som Sierra, og da føltes selv Thinken futuristisk!

Var innom tanken på en PSA, men endte opp med at jeg kjøpte en usett Think City fra Elbil norge (buddy), som jeg fikk levert på døra i Kristiansand. Som signaturen tilsier har jeg vært innom litt forskjellige elbiler siden den gang. Hadde kontrakt på "nye" Think også, men etter ett par års venting kanselerte jeg og kjøpte Rangeren istedenfor.

Var ellers med å etablere elbilforening i både Kristiansand og Stavanger, hovedmotivasjonen for det var å få etablert ladeplasser! Selv en tur fra Kristiansand sentrum og ut til sørlandsparken kunne være vanskelig før jeg fikk etablert ladestasjoner på sørlandssenteret!

Det eneste jeg savner som "elbilpioneer" er at man alltid hilste på andre elbilister. Da kunne det ta flere dager mellom hver gang man traff en annen elbil, så nå til dags måtte man vel kjørt med hånda hevet kontinuerlig :)


Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Amoss

Sitat fra: tomrh på onsdag 31. mai 2017, klokken 12:03
Jeg spør om hva du mente om elbiler i tida før du ble elbilist, og hva som fikk deg til å bli elbilist? Jfr Nasatech's svar f.eks. Jeg fikk høre om elbiler allerede på 90-tallet men hadde null trua fordi jeg mente batteriene var altfor dårlige (og hadde da blybatterier i tankene).

Jeg har vel igrunnen bare ventet på at elbilene skulle "overta" siden oljekrisen i '73. Var rett nok ikke så gamle karen enda da, men innså enkelt at teknikken som tog og bil banene jeg lekte med var betydelig enklere og bedre på alle måter enn f.eks. leke-dampmaskinen jeg også hadde da dette ble ett tema - sammen med "alternative drivstoffer" - i tiden etterpå. Både forurensing, effektivitet og energisikkerhet var også ting som opptok meg. Må rett nok innrømme at jeg den gang ikke innså hvor "skitten" strømmen var andre steder... Kjente den gang kun til at man laget strøm med vannkraft og at man "i utlandet" også ofte hadde atomreaktorer til generering.

Fikk raskt med meg at det var batteriene som var flaskehalsen, og at man altså måtte vente på en bedre batteriteknologi før overgangen kunne skje. Trodde den gang i min blåøydhet at bilfabrikkene den gang satset *alt* på å få frem nye og bedre batteriteknologier, for det var jo det de sa i media den gang, og at elbil overgangen lå 10 - 20 år frem i tid (det var jo det bilfabrikantene stort sett uttalte den gang - enten det eller "alternative energiformer som f.eks. hydrogen").

Dessverre har jeg ikke fått vært med på "pionertiden" da mitt transportbehov krevde rekkevidder som var helt utilgjengelige før Tesla, og Tesla har vært ett prisnivå over min evne :p Men har løpende prøvd å følge med på hva som skjedde opp gjennom 90 tallet og senere. Oppdaget dessverre ikke elbilforum før Tesla kom på banen.

Satser som dere ser på signaturen min først og fremst på Model 3, men har også ett åpent øye for en del av de øvrige bilene som etterhvert ser ut til å komme med akeptabel rekkevidde. Som f.eks. Ioniq dersom den får den forventede rekkeviddeøkningen, eller nye Leaf når den kommer...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elekTrond

Undertegnede fyller ett år som elbilist om nøyaktig éi uke.  :laugh: Har gradvis migrert over fra Bilforumet. Har sett flere andre BF-veteraner her, både fra .net ur-perioden og historisk sett nyere tid.

For relativt mange år siden fant jeg en norsk forumtråd om en Peugeot 205 som ble konvertert til elbil. Blir ikke overrasket om det var her på bruket? Mener den brukte 12+2 stk gule Optima og en 144V motor. Det hele endte med at bilen brant opp.  :'( Har alltid vært fascinert av teknikk(en), kikket derfor mer på DIY prosjekt enn ferdige biler. 2CV og Mini pickup med EL skilt faller spesielt godt i smak.  :P

Sjøl om jeg har hatt pug205GTi, turbobiler, brukt opp snørr-og-førti ishjul, påskeferiert i Nürburg(ring) osv...var jeg ikke mer diehard enn at jeg ventet med lappen til jeg var nitten. Kjøpte meg en Corolla KE20 1200 og trivdes med det tempoet, inntil jeg ble sjåfør på en trimmet mk1 Golf GTi etter bare tre uker bak rattet. Da var det gjort.  8)

I fjor ble jeg igjen i beita for bruksbil, og bestemte meg brått for å hoppe på elbiltoget. Etter et vellykket elsykkel-prosjekt leste jeg meg opp på klassisk PSA, før jeg vraket det til fordel for en gunstig priset trilling. Halv pris etter tre år og "ei krone på mila" virket forlokkende. Etter en forløsende "bekreftelses-prøvetur" med bilen til en i klassa mi ble jeg sikker. Før det prøvde jeg eGolf og Zoe.

Det hjalp nok også på inspirasjonen å studere i samme bygg som Voltswagen ble unnfanget. I etterkant av elbilkjøpet kom revolve.no i 2016-tapning på besøk til oss. Noen av dere har nok sett den med en bilsjuk Tommy Rustad bak rattet?
medvind24.no/it-og-media/kjorer-racerbil-inn-i-framtida (2017-02-23)

PS! På Gjøvik smiler og vinker blide trilling-eiere til hverandre!  :+1:
'13 Mjau

Carl Anton Stenling

#10
Jeg ble elbilist i 1998 og må innrømme at jeg nesten har glemt hva jeg tenkte om bil før det :-)

Men jeg har satt pris på at vi gradvis har fått på plass alle insentivene, elbil.no, Elbilforum etc.

Uansett er det veldig spennende med alle elbilistene som etterhvert har kommet til og som har gjort seg ulike vurderinger før skiftet av drivlinjepreferanse. Jeg leser derfor denne tråden med stor interesse.

Har vi noen skikkelig eks-elbilhatere her?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

JorgenM

Jeg var nok av typen som var anti-elbil inntil vi skulle prøvekjøre ny BMW 2-serie og forhandler fikk oss til å prøvekjøre i3 etterpå. Kona ville egentlig ikke sitte på engang. Etter noen få kilometre var begge i3-frelst og vi skaffet oss raskt en i3 som jeg hentet fra Bergen, kjørte E39 helt opp til Namsos på min aller første tur med elbil...

Siden vi har 3 unger måtte vi få bytta ut familiebilen til elbil også. Var super-skeptisk til Tesla, men så ingen annen mulighet så endte nå opp med det likevel. Ikke like imponert over Tesla'n som i3'n, men nå er vi i alle fall hel-elektriske og nyter det. Prøver å konvertere venner og familie etter beste evne :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

stefse

Skrev noen inlegg på nett for ca 12-14 år siden om alle biler egentlig kunne bli det vi idag kaller seriehybrider, med datidens teknologi.
Men det er nok lithium ione batteriene som har gjort denne revolusjonen mulig, samt flaks med at Tesla og andre merkers compliance cars tok Norges avgiftspolitikere på senga. Hovedsaklig er det tilgang på funksjonelle 'vanlige' elbiler som har gjort meg og mange andre folk til entusiaster.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

cra

Prøvde elbil første gang rundt årtusenskiftet; en Think City som firmaet jeg jobbet for hadde kjøpt for å gjøre seg litt bemerket i Oslo og å ha en snerten liten bil å zippe til og fra møter i. Kanskje noen til og med husker en liten blå en med en tegnet figur i svart T-skjorte med 001100110 mønster i grønt på bakluka? Det var den. Husker jeg syntes den var kjempekuul, og da jeg noen år seinere (drøye 11 år siden nå, tenker jeg) fikk behov for en bil nr to i familien var det aldri noe spørsmål om hva slags bil jeg skulle ha. Det ble en blå Think City!

Fant forumet her etterhvert, og har lært utrolig mye! Batteriservice, og til og med bytte av drivaksling og bakaksel har jeg gjort, enda jeg egentlig ikke er mer mekanisk av meg enn at jeg bytter hjul selv.

Siden ble det Nissan Leaf da den kom (siste avdrag på den ble betale for et par uker siden), og utrolig nok sa min bedre halvdel bare "Tja.... OK" da jeg for fire år siden spurte om vi ikke skulle kjøpe en Tesla. "Men da skal vi bytte inn Leafen" la hun til. Jeg tok ikke betenkningstid, men det gikk likevel noen øyeblikk før jeg skjønte at jeg hadde napp, og gikk med på den avtalen. Vi klarte til og med å holde det hemmelig for alle i det halvåret det tok å få bilen levert, og jentungene gikk i taket da de så bilen utenfor garasjen og skjønte at vi hadde kjøpt Tesla.  ;D De hadde vært fan lenge, og kunne se hvis det var Tesla som kom i møte på laaaang avstand når vi var på tur. Da jeg kom hjem med bilen var det første fruen sa at "Herregud så stor den er! <Jeg kommer ikke på noen vitser her> Vi skal ikke selge Caravellen da, og så sier vi at Leafen er min?" DET var en avtale jeg ikke hadde vanskelig for å godta.

Så bestilte jeg ny Tesla i går, siden det fortsatt er noe nybilgaranti igjen på den vi har som neste eier kan få nyte godt av. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Alltid likt teknikk, nøysomhet og optimalisering, og lider av utpreget bomangst.

Med ny jobb på andre siden av bommen i 2005 måtte jeg undersøke mulighetene for å komme forbi den uten å bli utsatt for daglig landeveisrøveri.

Dermed ble plutselig elbil aktuelt. I norge var det Think, og PSA som gjaldt på den tiden, men prisene var høye. Alternativer ble vurdert, og i Belgia stod det en grønn P106 som ble bestillt levert Roll on Roll of båten i Amsterdam, og levert på kaien i Tananger. ( Minst like enkelt som å handle hos forhandler på Forus )

Merkeforhandleren kunne fortelle at disse bilene rustet grunnet batterisyre, og var kalde om vinteren, men det viste seg raskt at det motsatte var tilfelle.

Det leie var at jeg forsøkte å følge alle de "gode" rådene på det opprinnelige elbilforumet. Viktig å kjøre batteriet tomt, og viktig med vannservice når vannlyset kom på. Det gikk 2 uker før jag hadde ødelagt 8 av 20 blokker og gode råd var dyre.

Ble til at jeg kjøpte helt nytt batteri fra Enviro, og brukte originalbatteriet til å lære meg selv opp på elbilteknikken. Etter div testing med selvbygget testutstyr etter egen logisk tenking ble de 14 gode blokkene solgt til en øst tysker. Dermed ble jeg introdusert til det tyske miljøet og fikk dem til å utvikle et instrument jeg mente måtte våre en god ide', Nemlig RoboMeteret:

Jeg var aktiv på forumet med tips og råd bassert på egne erfaringer, helt sikkert til stor fortvilelse for Enviro som helst holdt enkle løsninger for seg selv i håp om at kundene dermed måtte bruke dem for fix og service. Rådene mine førte til at folk hendvendte seg til meg for hjelp, og i 2011 ble det såpass mye at jeg fant ut at det var best dele litt av godene med fellesskapet ved å etablere eget firma.

Våren 2012 var Elbilhjelpen.no AS etablert. Samtidig hadde jeg etablert kontakt med Ide' i tyskland som utviklet styreelektronikk for Ratio, og begynte å tilby semiportable ladestasjoner til 4990.- inkludert mva. På den tiden var alternativet mer eller mindre begrenset til Salto utstyr som da var priset minst 3 ganger mer enn dette, så det ble litt røre. Prisene falt til dobbelt av våre priser, og sakte men sikkert dukket den ene etter den andre konkurrenten opp og sørget for at elbillistene fikk et stadig større utvalg ladeutstyr å velge mellom.

Julen 2015 mønstret jeg av etter 30+ år "i oljå" og driver nå elbilhjelpen.no som en fulltidsjobb med både privat og bedriftskunder i hele landet.

Resten er historie...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA