Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Professor: – Elbilister kjører mer økonomisk og dermed tryggere

Startet av tomrh, mandag 07. august 2017, klokken 10:40

« forrige - neste »

Elmo

#15
Sitat fra: tomrh på onsdag 31. mai 2017, klokken 12:03
Jeg spør om hva du mente om elbiler i tida før du ble elbilist, og hva som fikk deg til å bli elbilist? Jfr Nasatech's svar f.eks. Jeg fikk høre om elbiler allerede på 90-tallet men hadde null trua fordi jeg mente batteriene var altfor dårlige (og hadde da blybatterier i tankene).

Jeg bor i Asker og jobber i Oslo, og jeg må innrømme at tilgangen til kollektivfeltet på E18 var den direkte årsaken til at jeg kjøpte min første elbil. Det var en "PSA-classic" (Saxo) med NiCd batterier. Jeg har den faktisk fremdeles.
Som for de fleste elbilister så kom interessen for å følge med på alt som skjer av nyheter på elbilfronten kjapt. Batteriproblemer er ca 2 års kjøring med Saxo'n gjorde at jeg begynte å skru elbil. Etter noen år ville kona også kjøre elbil så da kjøpte vi enda en PSA-Classic (P106). Dette var også lenge før trillingene kom.
Familien har nå kjørt nesten 150.000km med PSA classic.
I tillegg kjøpte jeg en eUp høsten 2014 som vi nå snart har kjørt 50.000km med. 
Jeg prøvekjører nye elbiler så fort jeg får sjansen. Ampera-e og TMX er de eneste jeg ikke har fått prøvd enda. Men så langt ikke sett behovet for større elbil eller lengre rekkevidde. Kjører eUp'n også til Bergen !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

AmocoCadiz

Var i grunn hardt rammet av diagnosen bensinhue med mange ulike symptomer, alt fra Mercedes E til Toyota MR2, men aller helst BMW.

Passerte i flere år et rart sted ved Akerselva som het Kollega bil og observerte noe de kallte Kewet som ble skrudd sammen der, uten at poletten datt ned ang. poenget med el fremdrift.

Ble etterhvert klar for å gå for Buddy, men gode kollegaer advarte intenst at det innebar snarlig død ved kræsj.

Så kom Think, men da var det blitt familie og baksete manglet.

Etter trist men fornuftig valg av Toyota Hybris, og opptil 2km med batteridrift ved fjærlett bruk av gasspedal skjønte jeg til slutt at fremtiden var elektrisk. Etter den ble solgt ble alle andre fossile kjøretøy byttet ut med elbiler til konas relative forskrekkelse og skepsis, men som etter snart 3 år med elektriske fordeler ser ut til også være helt symtomfri for fossilbruk.

Må også si at flere oldtimers her på forumet har vært både inspirerende og hjelpsomme, noe som har bidratt til overgang fra fossil til el, takk for det!

knut.aulie

Morsom tråd [emoji1360]

Jeg er født (1967) og oppvokst på bilverksted som faren min drev. Han solgte Volvo og var lidenskapelig opptatt av biler. Han lærte selv å kjøre bil i farfars T Ford .
Jeg begynte å kjøre bil i 7 års alder (med assistanse) og alene fra 11 år (på lukket plass). Det var lenge å vente på å bli 18 år....

Elbiler ble jeg først oppmerksom på når Think startet i nabokommunen. Men bilen var for sær. Fikk prøve en Buddy i 2010 (tror jeg), syntes hele greia var latterlig, leste om Tesla roadster men den var alt for dyr, men virket interessant.

Hadde en diesel Mini som jeg elsket, men den sto to måneder på verksted med skyhøy regning og jeg trengte ny bil.
En på fotballaget til sønnen min jobbet for Kia og tok med en Soul hjem for prøvetur. Da var jeg solgt. Dette var fantastisk. Hadde lenge hatt lyst på Tesla S men den var akkurat for dyr [emoji22]

Soul har vært utrolig bra, ingen feil og nydelig å kjøre. Beste bilen noensinne.

På lørdag kommer Ae hjem til garasjen, Model 3 reservasjon er der, Audi E-tron quatro reservasjon er der, skal på iPace tilstelning, står på liste for nye Leaf, Kona, Niro .....
Kort sagt helt hekta og poster alt for mye på forumet.

Definitivt petrolhead som er blitt diehard elbiltilhenger.

Morsom sidehistorie er at en av de jeg kjenner som er tydeligst elbilmotstander, har kjøpt restlageret av Think og har bygget seg en fungerende bil som han bruker og vedlikeholder. Men er fremdeles motstander av elbilfordeler og tror all strøm kommer fra kullkraft [emoji847]
Verden er et morsomt sted!

nr1rayner

#18
Bilinteressert - 82 modell her  ;)
Interessen for biler har nok dabbet av, eller radikalt endret seg oppigjennom årene. Slukte det meste man kunne lese om bil i ungdomsårene, alt fra bilens spede start til kraftig trimmete biler.
Mine første biler ble nok til tider kjørt temmelig hardt, men stort sett bedrev jeg nok eco-driving lenge før jeg visste at det faktisk hadde et navn. Så nok heller aldri hensikten med at en fossilmotor skulle putre og gå, når kjøretøyet stod i ro. Skjønt, med mindre man skulle stille tenning, lufte kjølesystem osv.
Burning er jo enda verre, slite dekk OG brenne drivstoff på å komme nøyaktig ikke av flekken..

Husker jeg leste om at den første Prius skulle komme, det må vel da ha vært på midten/slutten av 90-tallet. Det MÅTTE jo fungere med hybrid!

Har levert avis på dør i mange år, mye start/stopp, husker jeg satt og regnet opp og ned i mente på om det kunne lønne seg å kjøpe en Kewet/Buddy, eller kanskje en PSA. Men regnestykket gikk dessverre bestandig til fordel for fossilen.
Hjelper ikke på at jeg var vandt til biler i 20' klassen, mens brukte elbiler vel lå på rundt 100' kr+ den gang, alt for mye. I tillegg ca 20' kr i nye batteri hver ca 20' km for de med bly er ikke et godt regnestykke... NiMh trengte stadig vannfylling og usikker levetid.
Kan trygt si at jeg også ventet på bedre batterier.

Den første elbilen jeg prøvde må vel ha vært i-miev hos forhandler. Tror ikke Leaf hadde kommet enda, så det må vel ha vært i 2010 eller 2011 en gang..?
Fikk god lyst på den da, men for dyrt.
Snublet plutselig borti Kewet til en "slikk og ingenting" på Lillehammer, som jeg bare måtte ha for å prøve elbil. Dette var visst i mai 2012.
Så jeg og en kompis kjørte Trondheim-Lillehammer, prøvde bilen en kjapp runde før den ble hektet i slepetau bak min godt innkjørte diesel Astra.
Det hører med til historien at det var et par minusgrader og glatt på tur ned fra Dovrefjell. Litt av en opplevelse i bil uten varmeapparat og feste for slepetau var på hjørnet av Keweten slik at den styrte kraftig mot grøfta hver gang det rykket i slepetauet.. Turen gikk greit, men gjenoppleves kun i form av minner  ;)
Det var litt av en bil, 4-trinns manuell girkasse og clutch, ca 2 mil rekkevidde. Ble ikke akkurat mange lange turer i den, men fikk bekreftet at elbil var tingen.

Det som vel veltet lasset for at jeg etter hvert la "litt for mye" penger i bil, og oppgraderte til Leaf var bomringen som ble gjeninnført i Trondheim.
Har det ikke vært for alle økonomiske fordeler med elbil har jeg hatt 2 fossilbiler i dag, men ville ønsket å ha minst 1 elbil  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Jejl

Jeg har kontinurelig vurdert å kjøpe elbil siden 1996, men det som var å  få kjøpt av elbiler fra 1996-2010 har vært for oss for dyrt og dårlig. Det var først da jeg leste om Tesla Model S for første gang at jeg ble sikker på at vi kom til å kjøpe en elbil. Husker jeg leste om den første gang i et bilblad, kanskje i 2007, og da var den faktisk med den største batteripakken oppgitt til å kunne gå 96 mil på en lading(!). Hvis jeg husker rett så skulle batteripakken være på toppmodellen 170kwh. Etter å ha lest mer og mer om den bestemte vi oss egentlig først ca i 2011 for å gå for en tilnærmet ribbet 40kwh Model S med ca 25 mil rekkevidde. Det ble i ventetiden oppgradert litt til en P85 med nesten alt utsyr som vi fikk i sept 2013. Og i nov 2014 fikk vi den andre elbilen, en Kangoo varebil.

Arnie

knut.aulie: Interessant - kan du ikke utdype denne historien:

SitatMorsom sidehistorie er at en av de jeg kjenner som er tydeligst elbilmotstander, har kjøpt restlageret av Think og har bygget seg en fungerende bil som han bruker og vedlikeholder. Men er fremdeles motstander av elbilfordeler og tror all strøm kommer fra kullkraft

Hvilket restlager er det snakk om?
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

elektrolux

Tipper han refererer til Skrotnissen/Slakteren på Aurskog som har et helt gårdsbruk fyllt opp med nye og brukte deler som Think opp gjennom tidene kastet fra seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knut.aulie

#22
Sitat fra: elektrolux på søndag 04. juni 2017, klokken 13:58
Tipper han refererer til Skrotnissen/Slakteren på Aurskog som har et helt gårdsbruk fyllt opp med nye og brukte deler som Think opp gjennom tidene kastet fra seg.
Det stemmer nok.

Dvs at det kommer derfra.

Bolfus

Fin tråd! Jeg har hatt elbil i tre år nå og må innrømme at jeg sliter med å huske hva jeg tenkte om elbiler før jeg kjøpte min C zero. I perioden 2010 til 2014 jobba jeg for et firma som hadde en liten Think City som jeg av og til fes rundt i Oslo med. Det var en hysterisk trivelig bil, og jeg foretrakk Thinken foran min egen. Jeg husker at jeg lekte med tanken på å kjøpe en elbil, og kikka på prisene for Buddy og Think. Det var bare et stort problem. De var hårreisende kostbare! Etter det gjorde jeg ikke noen innsats for å holde meg oppdatert på elbilutviklingen, men konstaterte at Tesla  drev og laget luksusbil med lang rekkevidde men antok vel at den aldri ville komme til Norge, og at det uansett ville være en sær bil for rikfolk.

Da jeg bytta jobb i 2014 og dermed mista tilgangen til fri bil så hadde det jo skjedd saker på elbilfronten. Valget stod mellom Leaf og en trilling. Leafen diskvalifiserte seg selv på grunn av utseende og at den er unødvendig stor.

Trillingen er familiens eneste bil, den har snart kjørt femti tusen kilometer nå og har kostet meg 1400kr i service så langt. Jeg kunne nesten ikke vært mer fornøyd, og selv om jeg gleder meg til model 3 så blir det forbannet vemodig å si farvel til Billa.

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk


goggo

#24
For min del så var det nok da jeg som nyutdanna ingeniør fikk jobb på seismikk-skip i 1978 at jeg begynte å fatte interesse for elektriske framdriftsystemer. Selv jobba jeg med elektronikk men jeg var ofte på besøk i maskinrommet og lærte om Ward-Leonard systemer som da oftest ble brukt når man trengte nøyaktig styring av store maskiner ( https://en.wikipedia.org/wiki/Ward_Leonard_control ) og fikk så være med på overgangen til tyrisorstyrte framdriftsmotorer og pumpemotorer etc for skip på 80 tallet. Plutselig ble elektrikeren viktigere enn maskinsjefen ombord, og jeg begynte å få interesse for elektrisk framdrift samtidig som jeg angret på at jeg hadde tatt svakstrømsutdannelse i stedet for sterkstrøm som det het på den tida.

Så gikk det da en 25 års tid.... mens jeg jobbet med elektronikk og computere, og min interesse og spesialitet ble UNIX og etterhvert LINUX mens jeg ble tvunget til å jobbe med disse forferdelige Microsoft systemene på grunn av idiotiske management decisions rundt omkring.

Vel, vel - i desember 2006 var jeg i California på et eller annet kurs, og jeg bestemte meg for å ta noen dagers ferie mens jeg var der for å dra på AltCar Expo i Santa Monica og se på elbiler som jeg hadde hørt så mye om de siste årene.
http://www.autoblog.com/2006/09/23/santa-monica-holds-a-green-car-show/

Det var her jeg forsto at elektriske biler er fremtiden. Her var det masse entusiaster og hobbymekanikere som hadde konvertert biler til elektrisk, og det funka jo faenimeg utrolig bra :) !!!
Her på AltCar Expo så jeg også "Who killed the electric car" for første gang, og jeg håndhilste på både Chelsea Sexton og Ed Begley, "and the rest is history" som man sier.

Den første bilen jeg prøvekjørte der var en Myers Motors, og da forsto jeg betydningen av "The EV Grin".  :):)

Kjøpte Knerten av Hans Aspenberg noen måneder etterpå. Savner Hans på forumet forresten, har ikke sett han her på lenge nå. Hans var jo en virkelig elbil pioner i Norge da han bygde om sin Kewet til NiCd batterier tidlig på 2000 tallet.   
http://www.aspenberg.info/Kewet/

Jeg vet det er folk her inne som ikke er så glad i Facebook, men denne posten skal være tilgjengelig uten å måtte logge seg inn og den viser bilder av meg i Meyers Motors bilen, og bilder av Knerten.
https://www.facebook.com/hugo.hvidsten/posts/10206191755823794

Etter Knerten har jeg hatt 3 andre elbil "samboere" -  en I-Miev 2011, en C-Zero 2012, og nå en Soul EV 2016.
Totalt nærmere 80000 km med EV grin for min del.

Life is good
Hugo

EDIT: Jeg bør kanskje legge til at jeg egentlig aldri har vært bil interessert.  Det er rett og slett teknologi, og etter hvert miljø som er min greie...
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Espen Hugaas Andersen

#25
Jeg måtte friske opp hukommelsen min litt ved å se på hva jeg skrev om elbiler på ett annet forum på tidlig 2000-tallet. Jeg tror året jeg innså at elbiler var fremtiden var 2006.

Jeg har alltid hatt en interesse for teknologi, og husker at jeg på ungdomskolen (ca år 2000) skrev en oppgave om hydrogenbiler, og hvordan disse kanskje var fremtiden. (Men jeg var ikke spesielt interessert i biler - jeg fikk ikke lappen før jeg var 22 år. Det var teknologi som interesserte meg, så det var ikke rart jeg ble ingeniør.)

Et par år etter ungdomskolen ble jeg opptatt av peak-oil, og fremtiden for menneskeheten. Men jeg kunne ikke helt se hvordan man skulle få til ett lav-karbon samfunn. Jeg husker jeg vurderte biodrivstoff, som var populært på den tiden, og hydrogen, men at jeg kom frem til at energimessig ga disse ikke mening. De kunne være en del av løsningen, men de var ikke løsningen.

Etterhvert fikk ble jeg mer og mer klar over at det var noe som het elbil, og at virkningsgraden var svært god. Jo mer jeg tenkte på det jo mer innså jeg at det var dette som ga mening. Dette var en prosess som gikk over flere år, og jeg forventet ikke noen rask overgang til elbil. Jeg forventet fortsatt at man ville gå fra fossil til hybrid til elbil over mange år. I 2008 forventet jeg at min neste bil ville være en Prius e.l.

Men omkring 2010/2011 fikk jeg virkelig øynene opp for det Tesla holdt på med. Jeg tror det var en rekke artikler på TU som fikk meg interessert. Jeg undersøkte alle sider ved elbiler/Tesla, og mer og mer ga mening. På denne tiden ble jeg mer og mer aktiv i diverse kommentarfelt, og så i 2012 ble jeg med på diskusjonene på elbilforum og Tesla Motors Club forumet. Senere samme år prøvekjørte jeg en signatur Model S P85, og alle tvil forsvant.

Etter det har jeg vært det som noen vil si kan klassifiseres som "die-hard believer". Og nå får jeg min første elbil på fredag. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Veldig morsomt å lese! :) Flere her som sier at de aldri har vært bilinteressert men mer interessert i teknologien. Da må jeg føye til at jeg heller overhodet ikke var bilinteressert før vi fikk elbiler. Men at elbilene totalt endret mitt fokus på biler. Nå er jeg over snittet interessert i dekk og felger, har skiftet bremseklosser på egen hånd, prøvd meg på lakkering og selv montert saker og ting inn i bilene. Var aldri aktuelt med de gamle fossilbilene vi har eid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. juni 2017, klokken 11:08Og nå får jeg min første elbil på fredag. :)
Gratulerer og velkommen i elbileierne rekker [emoji1][emoji1360]

Elmo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. juni 2017, klokken 11:08Og nå får jeg min første elbil på fredag. :)

Wow. 3076 innlegg på Elbilforum uten å ha egen elbil  :+1: ;D 8)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Pallesnekkern

Har vært relativt bilinteressert siden jeg kjøpte min første BMW i 2005, og ser ikke bort i fra at en V8'er kan finne veien til gårdsplassen en gang i fremtiden. Da blir det i så fall bare en gammel sommerbil som maks blir kjørt 2000km i året.

For meg er nemlig fremtiden helelektrisk på alle mine nye bruksbiler. Model3 reservasjon er på plass, selv om jeg er veldig i tvil om jeg skal ta den ut. Bagasjeromsplassen er det store ankepunktet når den skal erstatte en stasjonsvogn. Men jeg har akkurat vært på hyttetur med i3'en, så alt er mulig med smart pakking.

El-biler fattet jeg interesse for med Think men var på det tidspunktet helt sikker på at det ikke ville bli suksess, mest på grunn av levetid og kostnad på batteri, som gjorde den dyrere enn bensin per km.
Dette synet endret seg gradvis med lanseringen av trillingene og Leaf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA