Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Yngste el-bil eieren i landet?

Startet av electromax, onsdag 16. mars 2011, klokken 23:52

« forrige - neste »

elektrolux

SAM'en er ikke representabel for Elbilers vinteregenskaper.

Den er om mulig enda verre en Peugeot Partner, og spinner omtrent bare den ser snø.

At bakhjulet ligger i midten og dermed oppå den mittre delen av veien som ikke er oppkjørt gjør det enda mer spennende å kjøre på snødekte veier.

Derimot er Think, og Saxo og P106 meget gode på vinterføre.

F.eks er foreldrene mektig imponert av Thinken som enkelt klatrer opp en bratt bakke de ellers ikke tør kjøre opp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Denne videoen er mer en demonstrasjon på hvordan en ikke skal kjøre på snøføre, når hjulet spinner, bør en slippe opp litt, i stedet for å gi mer gass. Skal en rygge seg ut av en stopp, må forhjulene ikke settes i motsatt stilling, da blir det tyngre å rygge.

Med litt erfaring går det nok bedre ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Carl Anton Stenling

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. februar 2011, klokken 09:38
Derimot er Think, og Saxo og P106 meget gode på vinterføre.

F.eks er foreldrene mektig imponert av Thinken som enkelt klatrer opp en bratt bakke de ellers ikke tør kjøre opp.

Der hvor jeg bor har naboene stor sett firehjulstrekkere pga. bratt bakke = panikk i Bærum og oppfattet umiddelbart behov for terrengkjøretøy  :)

Min P106 fungerer utmerket på vinterføre. Ny-Thinken derimot oppfører seg litt annerledes. Kanskje pga. at den ikke er like tung? Den gir tidlige signaler om at den slipper, men sitter likevel ganske godt på når det kommer til stykket. Litt lav bakkeklaring. Thinken kjører fint opp bakkene - også der andre står og spinner.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

electromax

Noen som har erfaringer med SAM? Har vurdert å gå til innkjøp av en slik,men vil nok la den stå parkert i garasjen på vinterføre. Designmessig ser jo denne bilen veldig kul ut.

elektrolux

#5
Du bor jo like ved Norges eneste SAM, så hvorfor ikke prøve min?

Fantastisk kjøretøy, som i Tyskland karakteriseres som oldtimer tross at den kun er 8 år gammel konstruksjon.

Den føles nemlig mer ut som en veteranbil enn moderende farkost. Mye støy av alle typer, lekkasje i regnvær, men også mye kjøreglede. Burde aldri vært tillat på offentlige veier, da det er veldig vanskelig å ikke kjøre aktivt med den :D

Kjøreegenskapene er imponerende gode på tørt føre.

Dette er en farkost bygget av ingeniører som har fått utfolde seg fritt, i alle fall inntil økonomiavdelingen gikk gjennom budsjettene. Har er det kanskje til og med håp om den berømmelige godkjenningen fra bilfabrikanten, når jeg skal sette inn LiPo cellene mine. ;) Er nemlig sikker på at ingeniørene ville gjort akkurat det samme hadde de fått tjangsen i 2003. ;D

Kom tilfeldigvis forbi da 2 capskledde ungdommer med saggebukser og snus i kjeften oppdaget den parkert i Stavanger sentrum." Wow" sa den ene. "Drittkul. Det er slike en bare ser på top gear, Wow" Slike reaksjoner er ikke unike, og adle ungane i gadå er enige at dette er byens kuleste bil.

Nye SAM har faktisk Europagogkjenning eller E godkjenning, så den kan tas inn i Norge uten at noen skal kunne protestere. ;D Pris ca. 120000 NOK


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#6
Sitat fra: electromax på søndag 20. februar 2011, klokken 22:56
Noen som har erfaringer med SAM?
Å kjøre den kan ikke sammenlignes med noen biler jeg har kjørt. Derfor er det ganske umulig å forklare, men jeg følte det som om jeg var transportert tilbake fra fremtiden  ::) og det tydet blikkene fra andre trafikanter på Drammensveien også på  ;D

Hjuloppheng foran: tverrgående bladfjær av glassfiber, skråstilte støtdempere.
Hjuloppheng bak: en langsgående bærearm med skråstilt coilover (støtdemperen montert inne i en skruefjær.
Kort sagt ganske avansert med tilhørende svært godt kjøreegenskaper.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA