Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av bno, mandag 07. august 2017, klokken 09:04

« forrige - neste »

Tom E.

Måtte rygge for et veldig bredt vogntog i dag noen hundre meter på en rett strekning. Fyttigrisen som bilen tok avgårde i revers!

Noen som vet topphastigheten i revers? Jeg har aldri opplevd noe slikt med andre biler før.

Ipadjove

Bilen kan rygge raskt ja :D Vet ikke om der er begrensing, tørr ikke prøve på asfalt osv, i tilfelle det blir en snurr :p Får prøve på glattisen til vinteren heller.

Fikk beskjed fra Opelforhandler at der er både norske og engelsktalende når vi ringer OnStar, ble oppfordret til å be om å få snakke med en norsk. (Om en får valget, selv om det kan ta lenger tid til det blir en ledig.)
Har brukt OnStar 2-3 ganger og da var det norsk mann hver gang.

Ipadjove

Ikke mangel, men forslag til endring. Med appen på mobilen kan en fløyte med bilen. Prøvde dette. Appen/mobilen låste seg litt/hang og bilen tuta og tuta. Selv om jeg gikk inn i bilen, startet den, kjørte den, så tuta den biip-biip-biip konstant. Til jeg fikk slått av i appen igjen.
Kommer nok ikke til å bruke den ofte. Hadde vert nok at den lagde et kort pip og stoppet med det?

knut.aulie

Sitat fra: Ipadjove på fredag 21. juli 2017, klokken 17:59
Ikke mangel, men forslag til endring. Med appen på mobilen kan en fløyte med bilen. Prøvde dette. Appen/mobilen låste seg litt/hang og bilen tuta og tuta. Selv om jeg gikk inn i bilen, startet den, kjørte den, så tuta den biip-biip-biip konstant. Til jeg fikk slått av i appen igjen.
Kommer nok ikke til å bruke den ofte. Hadde vert nok at den lagde et kort pip og stoppet med det?
Det der skjedde når jeg testet tutefunkskjon også. Heldigvis sto bilen i garasjen. Kommer kun til å bli brukt ved full krise av meg heretter. Veldig stressende.

knut.aulie

Kult med rask rygging. Det er det få biler som har.
Tesla er begrenset, Golf veldig sakte osv.
[emoji1360]

Como

Sitat fra: Tom E. på torsdag 06. juli 2017, klokken 19:53
Setevarmen kom på i dag på vei hjem fra jobben. Med 22 grader ute så svei det seriøst i ryggen min. Andre gangen dette skjer.

Måtte stanse bilen i skyggen, skru av bilen og vente 10 minutter på at varmen ga seg.

Jeg blir mer og mer overbevist om at disse fremsetene er djevelens verk! Skal sjekke pris på en recaroløsning etter ferien.
Spent på å høre om Recaro kan bli en løsning. Enig i at setene er djevelens verk. Hjelper ikke med rekkevidde hvis man ikke orker å sitte så lenge.
Her burde Opel komme på banen med en ettermarkedsoppgradering. Slik at de som ikke finner setene akseptable kan få produsentoppgradert disse til 'komfort seter'. Jeg ofrer gjerne 10 cm benplass i baksetet for bedre forseter. Men det er vel ikke stort nok produksjonsvolum av denne bilen til at dette kan skje...?

mfurmyr

Opel Ampera-e skjerm og ladeproblem.
Søndag den 23. juli 2017 kjørte jeg fra Fosnavåg til Hakadal med min Opel Ampera-e. En distanse på vel 54 mil. Jeg koblet min Iphone 6 på Car Play via USB.

Bilen var full-ladet da jeg startet på turen. 440 km var den reelle distansen ifølge bilen.

Jeg kjørte til Vegparken på Vinstra. Det stod da at det var 110 km igjen og jeg hadde vel 220 km igjen å kjøre. Der jeg ladet for 72 kroner. Jeg beregnet at det skulle holde til Hakadal. Ladebrikken fra Elbilforeningen virket ikke. Det var melding om «ikke kontakt med server». Dermed måtte jeg bruke telefonen og betalte 3 kroner i stedet for 2,50 kr per minutt for lading. Løsningen er visstnok å ringe for å betale 2,50 kr per minutt når du er medlem av Fortum eller Elbilforeningen. Jeg avsluttet lading via app og er det så smart? 

Turen fortsatte så videre. Opp mot Lygna begynte det å lyse oransje på lading som indikerer lite strøm. Ved Lygna stoppet jeg, tok ut mobiltelefon og var ute av bilen noen minutter. Da jeg startet bilen igjen var skjermen svart. Car play fungerte, men skjermen forble svart når jeg prøvde å trykke over til vanlig Opel bilde. Radioen virket hørte jeg.

Jeg kjørte så til Kiwi Roa for å fylle på litt ekstra og for å få den på grønn. Jeg koblet opp og den ladet. Problemet kom da jeg skulle avslutte lading. Siden skjermen var svart kunne jeg ikke avslutte der og nøkkelen fungerte heller ikke. Jeg ringte så Fortum som avsluttet lading. Problemet nå var at jeg ikke fikk ut ladepistol. Etter mye om og menn ringte jeg til onstar. De ringte så veghjelp som skulle komme. Jeg slo av bilen og gikk så en tur til Shell.

De jeg kom tilbake etter 10-12 minutter prøvde jeg på nytt. Jeg holdt ned knappen på rattet for ladekabel/eller nøkkel og hørte så ett knepp som fortalte at ladepistolen ble løsnet opp.

Men nå fikk jeg melding om manglende kontakt og at jeg skulle legge nøkkel i rommet mellom setene. Etter å ha trykket på Power noen ganger så var brått alt normalt. Skjermen fungerte igjen som normalt og jeg kunne kjøre hjem.

Det blir da spørsmål om hva som gjorde dette? Skjermen ble svart da jeg fikk oransje farger på batterimengden. Noen sammenheng?

Opel Ampera-e.
Toyota Prius.

Ipadjove

Har fått svart midtskjerm en gang. Løste det ved å resette den skjermen. Holde inne HOME og 'spol til høyre' noen senund.
1-2 ganger har det blitt litt krøll på skjermen, men det har nok vert programvaren på iphonen som har gjordt tror jeg. Lukke apper og starte de igjen fungerte. F.eks spilte Spotify alle sangene i donbel hastighet i går, til jeg lukket og startet appen igjen.
At batterisymbolet skifter fra grønt til oransje setter en liten 'støkk' i meg/oss nybegynnere på elbilkjøring,  en der er fortsatt en god del igjen :)
Den reelle distansen bilen tror vi har, er ut i fra temperatur og slikt, og spesielt hvordan slitten av forrige tur var.
Med Grønn Kontakt-appen tror jeg ivertfall det koster det samme som med brikke.
Holdt du inne knappen på nøkkelen, den for å løse ut kabelen?

Har opplevd en gang at bilen gir beskjed om å legge nøkkelen nederst i midtkonsollen. Vet ikke hvorfor. Tenkte det kunne være dårlig batteri i nøkkelen, men det har fungert fint i ettertid.

bmw2002

Har hatt problemer med nøkkelen, fikk beskjed om at det var dårlige batterier som fulgte med.  Etter jeg fikk nytt batteri har dette aldri skjedd igjen, så anbefaler alle å bytte batteri.

Forøvrig fungerer CarPlay slik at den viser videobilde fra iPhone, så det er i såfall programvaren i bilen som krasjer, det er ikke iPhonen som gjør det.

3irikur

Sitat fra: Ipadjove på mandag 24. juli 2017, klokken 12:39
Har fått svart midtskjerm en gang. Løste det ved å resette den skjermen. Holde inne HOME og 'spol til høyre' noen senund.

Også hatt dette problemet, løste det på samme måte. Jeg stod på hurtiglader da det skjedde, gjorde du?


Sitat fra: bmw2002 på mandag 24. juli 2017, klokken 14:10
Forøvrig fungerer CarPlay slik at den viser videobilde fra iPhone, så det er i såfall programvaren i bilen som krasjer, det er ikke iPhonen som gjør det.
Jepp, samme med android auto :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Ipadjove

Husker ikke om det var i fart eller lading.

I går når Spotify spilte med nesten dobbel hastighet på musikken, så er det bilen sin programvare som bugger, mener dere?

Tellus

Fikk problemer med nøkkelen i dag. Døren lot seg ikke låse da jeg var innom butikken for å handle. Fikk heller ikke startet bilen da bilen klaget på at den ikke fikk kontakt med nøkkelen. La deretter nøkkelen nederst i stuerommet i midtkonsoll, startet opp og kjørte hjem.
Sjekker der nøkkel nummer 2 med samme resultatet. Neppe batteriet i nøklene som er problemet med andre ord.

Fikk deretter prøvd ut nødlåssystemet. Tror det er lurt at alle gjør dette i og med at det er ut som om nøkkelproblemer er en gjenganger med Ampera-E.

Da jeg et par timer senere skulle benytte bilen igjen fungerte alt som det skulle.  ???

bno

Sitat fra: Tellus på mandag 24. juli 2017, klokken 20:09
Fikk problemer med nøkkelen i dag. Døren lot seg ikke låse da jeg var innom butikken for å handle. Fikk heller ikke startet bilen da bilen klaget på at den ikke fikk kontakt med nøkkelen. La deretter nøkkelen nederst i stuerommet i midtkonsoll, startet opp og kjørte hjem.
Sjekker der nøkkel nummer 2 med samme resultatet. Neppe batteriet i nøklene som er problemet med andre ord.

Fikk deretter prøvd ut nødlåssystemet. Tror det er lurt at alle gjør dette i og med at det er ut som om nøkkelproblemer er en gjenganger med Ampera-E.

Da jeg et par timer senere skulle benytte bilen igjen fungerte alt som det skulle.  ???

Har vært te for det samme bare at jeg ikke kom meg inn i bilen. Brukte nødåpning og da gikk alarmen og den fikk jeg da ikke stengt av. Ikke fikk jeg start på bilen heller. Måtte ned i midtkonsollen og da funget det igjen. Alt virker deretter normal, men valgte å bytte ut batteriene på begge nøklene for å ha kontroll med status på nøkkelbatt.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bmw2002

Hadde som sagt problemer med begge nøkler 3 dager på rad. Skiftet batteri og nå har de virket i en måned.

Ifølge verksted hadde de fått beskjed på Ampera-E kurs om at batterier kunne være dårlig.

Ipadjove


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA