Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av ThomasEL, søndag 06. august 2017, klokken 12:52

« forrige - neste »

ThomasEL

Er det andre her som har installert solcelleanlegg med mikroinvertere hjemme?
Jeg har nå satt i drift første del av mitt anlegg, med 1,5 kWp (6 paneler) plassert på hustaket. Jeg har brukt 3 stk APsystems YC500i mikroinvertere (500W hver).
Jeg skal senere i år montere ytterligere 3,5kWp på nyoppsatt garasjetak (14 paneler, 7 microinvertere)

Jeg er klar over at én stor inverter KAN ha større effektivitet enn microinvertere, men det geniale med microinverterne er at det er egen MPPT-tracker til hvert panel. I mitt tilfelle, der jeg er noe plaget med småskygger fra et par telefonstolper, så har jeg tenkt det kan være lurt. I tillegg kan man enkelt utvide anlegget når som helst, og plassere paneler i ulike retninger. Via web-basert grensesnitt kan jeg se produksjonen fra hvert enkelt panel, samt totalproduksjon fra hele anlegget.

I tillegg er det enkelt å fordele kapasiteten i anlegget nogenlunde jevnt ut på 3 faser. Dette er også en fordel her på Sørlandet, da Agder Energi Nett er svært restriktive på hvor mye skjevhet de tillater innmatet på fasene, og siden jeg har IT-nett kan jeg jo uansett ikke kjøpe 3-faseinverter (uten transformator til 400V da..)

En annen fordel er at inverterne befinner seg oppe på taket. Hvis strømmen i huset går, eller man slår ned sikringen, så kuttes altså spenningen helt oppe på taket. Det er kun de 50cm mellom panel og inverter som da har spenning, og da kun 30 volt! Med andre ord en sikrere løsning ved en eventuell redningsaksjon eller liknende. Ingen fare for å kutte over en DC-kabel med 600V spenning...

Løsningen er nok noe dyrere enn med tradisjonelle string-invertere, så det blir jo en avveining man må ta... Artig å høre om andre har prøvd liknende løsninger, eller om noen har tanker omkring det.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

bno

#1
Er helt newbie her, men hiver meg frempå. Vårt nye hus er forberedt for PV med diverse 1" og 20mm rør strukket fra tak til garasje. Dette med tanke på en sentral inverter side by side med et underfordelingsskap der. Hvordan er erfaringen her nå som det er gått en stund og er det fremdeles YC500i mikroinvertere som gjelder? Ting skjer fort i denne bransjen.

Et fokus jeg har fått med meg i tillegg til det som står i innlegget over her er bl.a.:
"Conventional "string" systems only operate as efficiently as the lowest-performing module, meaning reduced output from a shadow or leaf on one module cuts output across all modules in the array."
https://usa.apsystems.com/solar-microinverters/
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

ThomasEL

Foreløpig ser det ikke ut som det er veldig mange her på forumet som har montert mikroinvertere, så usikker på hvor mye svar som kommer her, BNO.

Selv har jeg bare hatt anlegget i drift en måneds tid, så selvsagt veldig vanskelig å si noe verken om holdbarhet eller ytelse over tid. Men foreløpig kan jeg oppsummere slik:

- Ekstremt enkelt å montere.
- Kun en 50cm DC-kabel på taket mellom panel og inverter, maks 35 volt. Vanlig 230V AC-strøm i kabel fra hustak og ned. Ingen strømførende ledning/spenning mellom tak og sikringsskap når sikring er avslått/nettstrøm borte. = Økt sikkerhet
- Jeg har foreløpig knapt vært oppe i peakpower fra anlegget mitt, men det gjelder nå egentlig uavhengig av inverter, vil jeg tro. Erfaringsmessig fra hytteanlegg (off grid) er at det stort sett bare er på klare, kalde mars- og aprildager man når peakeffekt.

- Jeg skal i løpet av sommeren installere 3,5 kWp til, på nyoppsatt garasje. Alt tyder på at jeg også velger mikroinvertere her. Ikke minst siden jeg i perioder av året tidvis vil få noen små skygger fra telefonledninger og stolper på noen av panelene.

Jeg vet det finnes andre løsninger for å redusere virkningen av skygge, både spesielle "optimizere" og spesielle paneltyper der cellene er koblet sammen annerledes. Hvorvidt det er mikroinvertere med "vanlige" paneler eller stringinvertere med slike optimaliserte paneler som vil vinne fram de neste årene, er vel ikke så lett å spå....
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

bno

#3
Takk for info. som jeg setter pris på. Sannsynligheten er stor for at jeg selv vil går Micro Invertere (MI). Men driver fortsatt å lese meg opp her. Da tenker jeg at værforhold med mye regn her i Stavanger området og ellers fokus på klimapåvirkning etter som MI monteres på taket. Har du noen   kommentarer i så måte?  Lurte på kabel til sikringsskap fra tak. Det er vel da vanlig 2,5m2 pn kabel som løper ned til sikringsskapet  Så i prinsippet er dette (vha. MI) et AC anlegg på 230 V i hovedsak. Det vil utvilsomt da være et sikrere opplegg med MI. Jeg har litt problem med skygge på taket i tillegg vinkler på 28 hhv 18 grader vet ikke om ulike vinkler har betydning i et konvensjonelt oppsett med sentral inverter, men med MI er vel dette( slik jeg oppfatter det) eliminert.

Gir MI fra seg støy og vibrasjon ?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

#4
I forbindelse med å lese meg opp her kom jeg over denne siden som går på design av PV matrise (array) dette i forhold spenningsoppbygging (Vrise) i matrisen oppsettet og hvordan Vrise kan minimaliseres gjennom designvalg av matrisen. Ref. center feed sub-matrise versus en serie hovedmatrise.
https://enphase.com/sites/default/files/EnphaseTechBrief_Vdrop_M250.pdf

Oppfatter "Vrise" (Volt økning) å være et viktig parameter man må forholde seg til i ulike matrise sammenheng (IMHO).

Fordelene med MI så langt jeg kan overskue fra mitt beskjeden kunnskapsnivå i forhold til konvensjonelle anlegg er så pass åpenbare at jeg er ganske sikker på at det er her fremtiden ligger going forward.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

ca119

#5
De har brukt microinverter på taket til Mjøndalen's Stadionkvartalet 16KW anlegg.

https://byggmesteren.as/2014/11/20/solcelleanlegg-pa-stadionkvartalet/     

https://www.nrk.no/buskerud/_-endelig-tar-norge-etter-nord-europa-1.12050571      (MED VIDEO!!!)     

http://www.multiconsult.no/unikt-solcelleanlegg-mjondalen/


En annen fordel - går en inverter istykker så mister du ikke hele produsjonen da de andre fortsatt forhåpenligvis fungerer.

Pallesnekkern

Jeg har 2 x 250W paneler på garasjetaket tilkoblet med APS 500W microinverter. Det har fungert fint i et par år. Disse er koblet rett til strømnettet via vanlig stikkontakt.

Hovedproblemet med microinvertere er jo prisen ved større anlegg. Nå finnes riktignok billige kina alternativer. Er det noen som har vurdert noe sånt som i linken under. Halve prisen av APS.

http://www.ebay.com/itm/600W-Micro-Solar-Grid-Tie-Inverter-MPPT-Pure-Sine-Wave-DC-11-32V-To-AC-110V-220V-/151927424722?var=&epid=1762679361&hash=item235f9486d2:m:mD0N1HgeD59PXhap9LAmVlQ

bno

#7
Kjapt innpå, jeg tenkte også på sikkerhet da man her snakker om 230V versus eks. 600V anlegg ved sentral inverter....pluss de andre fordelene minus pris....

Takk for øvrig info og linker. Kjempe dette. :+1: :+1:
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

ca119

Pallesnekkern - du har ihvertfall noe jeg kunne tenkt meg.
Kanskje jeg skulle kjøpe 2x solcellepaneler av jkirkebo og en microinverter :)

Disse kina-tie grid inverter ......
Får 1000W fra 100USD inkl P&P .... men om de er noe tess?
https://www.aliexpress.com/item/1000W-Grid-Tie-Inverter-20-45V-DC-to-AC-190-240V-Pure-Sine-Wave-Inverter-for/32223965364.htm

Den du linket til er det vist en del feil på ... de blir for varmt og så går i istykker etter 1-2 år.
Gjelder vel for de andre også. De trenger bedre ventilasjon/kjøling og en stor Kondensator på solarinngangen er vist også bra for holdbarheten (da blir de interne ikke belastet så mye). MEN LOVLIG er disse nok ikke!

Kanskje bedre å satse på kjent merke
http://www.solcellespesialisten.no/inverter-vekselretter/1-fase/sunny-boy-sb-240-99-10.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA