Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selvkjørende biler

Startet av Chivas, søndag 06. august 2017, klokken 12:12

« forrige - neste »

Chivas

Hei.

Jeg og madamen er ferske elbil-eiere. Madamen jobber i Oslo og har gjort forsøk på å ta i bruk Oslo kommunes ladestolper (de grå firkantede). Nå har ikke jeg sjekket disse ut, men madamen forteller at hun følger instruksene på ladestasjonen uten at lading starter.

- Hun holder elbilforeningens brikke foran stasjon, lyset skifter til hvitt (ikke blinkende som det står på stasjon at det skal gjøre), hun hører klikket og plugger inn kabelen.
- Så plugges kabelen inn i bil, men så virker det ikke som at det skjer noe (dette er en FL e-golf. Dioden som skal lyse grønt ved lading begynner ikke å lyse).

Er det noen tips til hva som kan være feil, eller som blir gjort feil? Det ble prøvd 2 stasjoner med samme resultat.

Orbit

Det kan være litt vanskelig å få kabelen helt inn i disse stolpene. Prøv å gi kabelen et ekstra dytt før andre enden kobles til bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Chivas


Chivas

Det fungerte heller ikke i dag. Alt gjøres i hht til beskrivelse, denne gangen dyttet hun kontakten godt inn, men bilen starter ikke å lade :-/
Det sto en Tesla og ladet på samme stolpe, så den skal være i orden.

Lars C. Krogenæs

Kan være kabelen som er ødelagt. Er det Type2 Type2 kabelen du bruker (den uten kladd)?

Det har vært tilfeller hvor det har vært feil på disse.

Har du prøvd andre ladestasjoner med kabelen?
Kan du få lånt en maken kabel av nabo/kollega eller noen på forumet for å prøve?

Hvor bor du?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Chivas

Ja, er den type2-type2.
Kabelen og bilen er sprett ny, så må anta at den er i orden. Jeg skal ta en test sammen med madamen slik at jeg ved selvsyn kan se om det gjøres riktig  8) før jeg sjekker videre.

Vi bor på Lørenskog, men madamen jobber i Oslo og prøver seg på ladestolpene der.

MM

Har hun forsøkt å vente litt før hun plugger inn? Jeg pleier å vente 10-20 sekund før jeg plugger inn kabelen og har ikke hatt problemer med å bruke de. Ved første gangs bruk, nytt kort eller sms kan det ta noe tid før all kommunikasjonen er gått frem og tilbake og den gir strøm ut.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Elmo

Sitat fra: Chivas på onsdag 31. mai 2017, klokken 09:54
Kabelen og bilen er sprett ny, så må anta at den er i orden. Jeg skal ta en test sammen med madamen slik at jeg ved selvsyn kan se om det gjøres riktig  8) før jeg sjekker videre.
Vi bor på Lørenskog, men madamen jobber i Oslo og prøver seg på ladestolpene der.

Gjør en test sammen hos nærmeste Møller forhandler først så dere vet at kabel og bil er "enige".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

geear

Det er ikke det at bilen står satt opp med avgangstid da, og allerede har over nedre ladegrense? (standard på pre-FL e-Golf var vel 40% tror jeg). Gitt at bilen står med 80% batteri, hun har avgangstid kl. 16 (eller 08 dagen etter for den skyld..) så vil da bilen ikke begynne å lade før den må for at den skal rekke å lade de siste 20%, slik at den når 100% rett før avgang.

For å være sikker på at det ikke er det som er problemet kan dere enten fjerne alle avgangstider, sette nedre ladegrense til noe som er OVER det batterinivået hun har når hun forsøker å starte lading eller trykke på "start lading umiddelbart"-knappen i ladeluken, fortutsatt at facelift også har denne. På pre-FL er det to knapper til venstre i luka, øverste er start/stopp lading og nederste er schedule..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Chivas

- Jeg tror hun har forsøkt å vente litt, samt div annet - dette må jeg nok få testet på egenhånd.

- Avgangstider er ikke aktivert. Nedre ladegrense 100% osv, så det skal være greit. Bilen starter alltid å lade med ladestasjon med fastmontert type 2 kabel, ladekladd med schuko og har også testet at hurtiglading funker. Det er første gang type2 - type2 er testet, og det er så langt kun den som tilsynelatende ikke funker.
Den knappen bak luka har ikke blitt testet siden selger opplyste om den ikke skal røres :D

sylwester

Sitat fra: Orbit på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:48
Det kan være litt vanskelig å få kabelen helt inn i disse stolpene. Prøv å gi kabelen et ekstra dytt før andre enden kobles til bilen.

Jeg henger en knapp på dette jeg.. Selv jeg som har gjort dette utrolig ofte klarer å kødde til dette og som regel skal det ikke mer enn et ekstra dytt på kontakten som er koblet til stolpen før lading starter.

Min Leaf forteller om dette. F.eks. hvis du skulle koble til en kontakt som ikke er koblet til den andre enden så oppfører den seg helt likt som når kontakta i den andre enden ikke er koblet godt nok inn.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Chivas

Har selv testet det nå.

- Først fant jeg en helt annen type stolpe (salto) og der funket det -> Kabel i orden!
- Fant så en Oslo kommune stolpe og gjorde som prosedyren beskriver. Neida, ingen lading starter, og akkurat samme skjer som madamen beskriver. På stolpe står det at hvitt lys skal begynne å blinke - noe det aldri gjør.
- Prøver så en gang til, men på motstatt side samme stolpe. Der starter sannerlig ladingen gitt! Lader en liten stund for å prøve den kontakten som feilet en gang til - Og der starter ladingen også!! :)

Ikke vet jeg hvor problemet har ligget, men mulig den brikken fra elbilforeningen brukte litt lang tid på å bli godkjent?

zbk

Fra: https://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/141-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil

"Vissnok kan det ved første gangen et RFID-kort brukes, ta opptil ett minutt før det blir gjenkjent og godkjent. "

Så det kan godt være gjenkjenningen som har vært problemet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Chivas på torsdag 01. juni 2017, klokken 09:30
Ikke vet jeg hvor problemet har ligget, men mulig den brikken fra elbilforeningen brukte litt lang tid på å bli godkjent?

Oslo kommune sine ladere kan startes med alle typer Rfid kort. Prøv et Ruter-kort, Fortum-brikke eller adgangskort på jobben...
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 01. juni 2017, klokken 10:23
Oslo kommune sine ladere kan startes med alle typer Rfid kort. Prøv et Ruter-kort, Fortum-brikke eller adgangskort på jobben...

NB NB: bare nesten alle. Det finnes to (eller tre ?) ulike RFID standarder som ikke er kompatible, men dette er den mest vanlige.
Så hvis ett ikke funker, prøv et annet ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA