Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fartsmåling og GPS

Startet av gislet, onsdag 16. mars 2011, klokken 21:21

« forrige - neste »

gislet

Hei. Jeg prøver å lære litt om elbiler, og ber dere om noen råd

Jeg vil ha meg en sliten elbil for å trille frem og tilbake til jobb. Og for å leke litt med og skru litt på  ;D
Det er 6 km hver vei, og jeg har gratis lading på jobb.
Vi kasserer mange batteripakker fra likerettere og UPS``er på jobben hvert år pga dato, selv om disse er like gode enda.
Det er for det meste 12v batterier på 100/155 Ah, som for eksempel disse fra Powersafe:
http://www.enersysreservepower.com/documents/US-VFT-RS-007_0506.pdf

Jeg forstår det som at ladere/styring i El-bilene må tilpasses/programmeres/ombygges for å kunne bygge slike batteripakker inn.
Er det noen av bilene under her som er mer lovende til et slikt prosjekt enn den andre?

Jeg har sett på et par 2001 PSA partnere . Den ene har brudd i midtre batteripakke, den andre har ok batteripakke i midten, den er ombygd til 5 seter men ikke godkjent biltilsynet.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25343893

I tillegg har jeg sett på en 98-mod Peugeot 106, som begynner å bli sliten etter 100 tusen km, og har skiftet motor og battericeller tildligere. Tilstand betegnes slik : Maks kjørelengde i dag er ca 2,5 – 4 mil.
Ladelampen begynner å lyse ved 50-65% i dag.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26696826

Ps; når dette er i hus har jeg noen eltek flatpack likerettere liggende som jeg har lyst å lage hurtiglader av  ::)
Think City US 2001 som har gått 36000km. Men sjåføren er nybegynner :-)
Stavanger

jkirkebo

Sitat fra: gislet på fredag 18. februar 2011, klokken 22:03
Hei. Jeg prøver å lære litt om elbiler, og ber dere om noen råd

Jeg vil ha meg en sliten elbil for å trille frem og tilbake til jobb. Og for å leke litt med og skru litt på  ;D
Det er 6 km hver vei, og jeg har gratis lading på jobb.

Hmm, hva med å begynne med en el-sykkel ? Det er mange forskjellige kit å få tak i, og 6km hver vei er jo en meget passende sykkelavstand.

El-sykkelen min har gikk omtrent 3500km i 2010, til en mye lavere totalkostnad enn en evt. el-bil ville gjort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#2
Endring av batterikjemi på Elbil er pr. i dag i praksis ikke mulig, da Vegvesenet har kommet ut med et skriv som sier at bilen etter bytte av batterikjemi må inn til ny godkjenning. Samtidig er det visknok ingen som har kompetansen til å gjøre en slik godkjenning.

Hadde likevel vært interresant å forsøke dette på en PSA, da bilen i utgangspunktet var bygget for bruk av bly i stedet for alkaliske batterier. Computeren kan omprogrameres ved å legge en ledning til jord.

Det skal stå mer om dette på ElbilWikiet.

Ellers er det veldig trist med de etterhvert mange gamle PSA, og Thinkene som ender opp hos eiere som tyner siste rest ut av en allerede defekt batteripakke. Det er overhode ingen gevinst å hente på den måten. På en NiCd pakke må en enten holde pakken i topp stand, eller parkere bilen. Videre bruk, medfører en rask forverring, og følgeskader på ellers gode blokker.

Ser alt for ofte biler som selges "billig" grunnet kun 3-4 mils rekkevidde, og der nye eieren i løpet av 4-8 måneder, og 2-4000 km har klart å ødelegge resten av en ellers reparerbar batteripakke. Gamle eieren har tapt 30-40000 NOK på å ikke reparere før salg, og nye eieren tilsvarende, da bilen tilslutt ender opp som delebil.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gislet

Takker for info, electrolux.

Det jeg tolker her er at det er en lang eller umulig vei å gå med vegvesenet for å få godkjent endring av batterikjemi i en gammel PSA. Om disse er bygget for bruk med blybatteri, kan det oppdrives godkjenningspapirer som gjør at vegvesenet overbevises om at dette er en endring tilbake til originalt oppsett?

Og videre, om jeg kjøper en bil med dårlig/defekt batteripakke vil jeg antagelig ødelegge siste rest av denne om jeg kjører denne, istedetfor å rekondisjonere det som kan brukes?

Har du tro på at du klarer å rekondisjonere noe fra disse gamle bilene?
Er det en jobb du kan påta deg å prøve å redde noen av disse cellene, Electrolux?
Think City US 2001 som har gått 36000km. Men sjåføren er nybegynner :-)
Stavanger

gislet

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. februar 2011, klokken 23:04
Sitat fra: gislet på fredag 18. februar 2011, klokken 22:03

Hmm, hva med å begynne med en el-sykkel ? Det er mange forskjellige kit å få tak i, og 6km hver vei er jo en meget passende sykkelavstand.

El-sykkelen min har gikk omtrent 3500km i 2010, til en mye lavere totalkostnad enn en evt. el-bil ville gjort.

Ja, kanskje jeg skulle tenke sykling istedetfor?
Det er litt kaldt og surt å starte dagen ute om vinteren, men sommeren kan jo være fin på sykkelsetet :-)
Think City US 2001 som har gått 36000km. Men sjåføren er nybegynner :-)
Stavanger

elektrolux

Sitat fra: gislet på lørdag 19. februar 2011, klokken 12:38
Har du tro på at du klarer å rekondisjonere noe fra disse gamle bilene?
Er det en jobb du kan påta deg å prøve å redde noen av disse cellene, Electrolux?

Desverre nei. Men der er andre entusiaster som kanskje kan.

Det viser seg at mange av de blokkene vi tidligere trodde vi recondisjonerte tilbake til nytt liv, kun fikk begrenset levetidsøkning, før de igjen svikter.

Det som er viktig er å teste batteriblokkene på mest mulig realistisk måte. M.a.o med ca 100A utladestrøm ned til 4,5V. Blokker fra samme bil, skal yte likt innenfor noen få prosent.

Siden du vil lære deg litt mer om Elbil; hvorfor ikke satse på 2 defekte biler, og håpe at du får blokker nok til å sette dem sammen til en bil. Med litt egeninnsats og flaks blir dette billigere enn en bil som er OK, og så får du med et nesten komplett delelager på kjøpet.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

UPS batterier er ikke egnet til elbil. Til elbil trenger man traksjonsbatterier som kan lades ut og opp mange (1000 - 1500) ganger og tømmes på 1 time med 100 - 300 A.

UPS batterier er laget for stå oppladet med vedlikeholdslading på og tømmes sakte en sjelden gang.

UPS batterier er mye tyngre enn traksjonsbatterier. F.eks veier 12V/105Ah traksjonsbatteri 31,5 kg mens tilsvarende UPS i linken veier 47,5 kg.

Selv om du får batteriene gratis tror jeg du blir fort lei av å lempe 600 kg batterier ut og inn av bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Sitat fra: El rayo på søndag 20. februar 2011, klokken 00:50
UPS batterier er ikke egnet til elbil. Til elbil trenger man traksjonsbatterier som kan lades ut og opp mange (1000 - 1500) ganger og tømmes på 1 time med 100 - 300 A.
Men de kan fungere bra til solstrøm eller elektrisk båt. Disse batteriene bør kunne omsettes på bruktmarkedet.
Også traksjonsbatterier kan fungere greit til solstrøm. I Reva og Buddy bytter man hele pakken når rekkevidden går ned, de beste batteriene kan fungere i årevis i et solstrømanlegg.
De bør testes, også mht selvutlading.

Eltek Flatpack er fine til hurtiglader, pass på disse!
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: gislet på lørdag 19. februar 2011, klokken 12:38
Har du tro på at du klarer å rekondisjonere noe fra disse gamle bilene?
Verdien i rekondisjonering ligger hovedsaklig i at man da kan få sortert ut de dårlige og bunnbalansert alle cellene i samme slengen.
Dette er det enkelt å gjøre hvis blokkene er ute av bilen.
Finn.no er det mange som selger biler i den tro at en rekondisjonert pakke er omtrent synonymt med ny pakke.
Biler som nylig har fått overhalt/rekondisjonert gamle NiCad pakker skal man være skeptisk til, biler med urørt pakke, lang rekkevidde og i daglig drift er mye tryggere.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Rabies

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. februar 2011, klokken 06:48
Endring av batterikjemi på Elbil er pr. i dag i praksis ikke mulig, da Vegvesenet har kommet ut med et skriv som sier at bilen etter bytte av batterikjemi må inn til ny godkjenning. Samtidig er det visknok ingen som har kompetansen til å gjøre en slik godkjenning.

Er ikke dette strengt tatt kun Norstarts tolkning av det faktiske skrivet som Vegvesenet har kommet med? Eller foreligger det nå et konkret dokument som presist beskriver at endring av batterikjemi ikke er tillat selv om effekten ikke endres?
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

elektrolux

#10
Snakket med vegvesenets representant i Egersund om akkurat dette, samtidig som jeg viste C1'en.Han kunne fortelle at en ikke visste hvordan en slik endring virket inn på f.eks bilens ABS og Airbagger.

I praksis må dette da testes, og en test gjelder kun på den aktuelle bilen. Altså. pr. idag må alle biler som er endret kollisjonstestes, og kan muligens etter det bygges opp igjen og få skilter.

Det paradoksale er at på C1'en kan jeg tilbakemontere bvensinmotor og montere et gassanlegg som ingen vet hvordan virker inn på airbag og ABS. Likevel ville dette blitt godkjent tross en svær tank i bagasjerommet, og brenbar bensin og gass overalt i bilen. >:(

Et annet paradoks er at bilen vil få skilter, men ikke i Norge. I stedet får en utenlans famile nyte godt av miljøvenlig transport i en bil som har fått 4 stjerner i kollisjonstest.

I følge vegvesenets representants uttalelser, kan jeg sansynligvis skrinlegge hele hobbyen min, da enhver endring må godkjennes av uavhengig laboratorium ( som ikke eksisterer) eller bilfabrikant, ( som har bedre ting å bruke tid på )  Sannsynligvis er samtlige Elbiler jeg har ulovlige, fordi en ikke vet hvordan Robometeret virker inn på bilens ABS >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(  

Er der forresten noen som vet hvordan mobiltelefon, eller bilradioen virker inn på bilens ABS og Airbagger?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. februar 2011, klokken 13:13
I følge vegvesenets representants uttalelser, kan jeg sansynligvis skrinlegge hele hobbyen min, da enhver endring må godkjennes av uavhengig laboratorium ( som ikke eksisterer) eller bilfabrikant, ( som har bedre ting å bruke tid på )  Sannsynligvis er samtlige Elbiler jeg har ulovlige, fordi en ikke vet hvordan Robometeret virker inn på bilens ABS
Men disse gamle bilene har jo ikke ABS
Jeg tror du bekymrer deg unødig, endring av batterikjemi er en endring i forhold til den originale bilen slik den var typegodkjent.
Et Robometer er et passivt tilleggsinstrument på samme måte som du kan sette inn turteller, voltmeter, GPS, bilradio etc i en fossilbil. Spurte du  representanten om dette?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

gislet

Takker for mange svar.
Dere har nok skremt meg fra tanken om å bygge om batteritype i denne omgang :-)

Men eg skal nok ha meg en sliten el-bil, så får eg heller lære å holde den i drift en stund ved å bytte det som trengs underveis :-)

Og en el-sykkel må kanskje også prøves ut til sommeren når været tilsier det...
Think City US 2001 som har gått 36000km. Men sjåføren er nybegynner :-)
Stavanger

elektrolux

#13
@Baltor

Representanten sa at elektroniske systemer kan innvirke på bilens styring av Airbag og ev. ABS, og at endrete deformasjonsegenskaper til andre typer batterier kan gjøre det samme. Dermed vil ikke airbag løse ut slik den var tiltenkt. Når jeg nevnte deformasjonsevnen til en Gasstank sa han at disse systemene er forhåndsgodkjente.

Vi trenger snarest en plass vi kan få forhåndsgodkjent ting til Elbilene våre. Det er mulig at bilradioer er det, og at denne representanten ville godkjent et radiobytte, men jeg øyner lite håp uttover det. Robometeret er nå delvis CE merket, etter tester på labratorium i Munchen, men etter nedturen i Egersund har jeg mistet all håp om å slippe å få standardsettningen slengt etter en. Labratorietest eller godkjenning fra bilfabrikant. Labratorietest eller godkjenning fra bilfabrikant. Labratorietest eller godkjenning fra bilfabrikant. .......

@Gislet

Sykkel er en fin plass å bryne hjernecellene, uten krav om Labratorietest eller godkjenning fra fabrikant. Ellers er jo mopedbil et gunstig alternativ, om motivet er billig transport.

Ellers er jeg jo optimist, og tror at når bunnen er nådd kan det kun gå oppover igjen. Slik situasjonen er nå, vil jo alle kreative ombygginger forbli hemmelige, og kompetanse vil ikke utvikles. Det er uansett ikke lett å se om der står bly, NiCd, eller Litium i batterikassene. ;) Så lenge alt er ulovlig vil slike ombygginger bli utført med variabel kvalitet, i stedet for at vi får et sett med realistiske kvalitetsnormer, og tilgang til deler til bruk i slike systemer. F.eks er Thunderteams Litium BMS nå testet for alt som tenkes kan i Munchen, og kun betalingen mangler på å få systemet sertifisert. Et slikt system kunne gitt  ca 2000 biler i Norge et liv etter NiCd.  

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA