Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S75: Hvor mange har avbestilt for å få luft?

Startet av knut.aulie, søndag 06. august 2017, klokken 00:37

« forrige - neste »

zbk

Sutrepaver!  ;)

Selvfølgelig har dette ikke noe som helst praktisk nytteverdi. Som underholdning og kuriosa er det slettes ikke så verst (nå skal det dog sies at jeg også synes curling og sjakk gir bra tv-underholdning)  8).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

automat

Sitat fra: gr på tirsdag 30. mai 2017, klokken 08:31
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 30. mai 2017, klokken 00:26
Med fare for å fremstå som partykiller,

Men hva er egentlig vitsen med slikt eksperimentet på offentlig vei?
Absolutt ingenting annet enn å skaffe seg selv PR, money making på Youtube, blogg etc. Han er ikke noe annet enn Sophie Elise og Fotballfrue.

Testen gir absolutt ingen nytteverdi.

Uenig. Slike stunt er med på å knuse myter. I dette tilfelle at elbiler ikke kan kjøres langt. Og ser man på videoen der han peiser opp Hemsedalsfjellet med en 2,2 tonns båthenger på slep med Tesla'en, så knuser det definitivt noen myter om elbil og henger.

Det er bra at det er noen som gidder å gjøre slike "unyttige" ting, og ikke minst dokumentere det. For det er mange som må overbevises om elbil.

Så Teslabjørn gjør definitivt mer samfunnsnytte enn rosabloggere.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tønsberg

Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

geear

Sitat fra: automat på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:11
Uenig. Slike stunt er med på å knuse myter. I dette tilfelle at elbiler ikke kan kjøres langt.
1. Er dette virkelig noe folk må overbevises om i 2017? Eller er det bare elbileiere som tror at det florerer av myter? Jeg har heller motsatt problem, at folk nå tror at elbiler er blitt så bra at de kan bare ut og kjøpe hva som helst på dagen og kjøre hvor de vil. Svigermor hadde blant annet satt i gang at nå måtte de få på plass ladepunkt i sameiet, men så kom hun og spurte meg om hvilken bil hun skulle kjøpe, bare noe veldig enkelt noe, hadde kun ett kritere, og det var at hun skulle kunne kjøre tur-retur Oslo uten lading, og jeg måtte si at det finnes faktisk ingen biler som kan levere det hun vil ha tilgjengelig på markedet i dag. Hun var ganske sjokket.

2. De som ønsker elbiler dit peppern gror (på Facebook) får du ikke overbevist uansett, og iallfall ikke med en rundtur i 40km/t.

3. Er en test i 40km/t i det hele tatt med på å knuse noe som helst av eksisterende eller ikke-eksisterende myter?

Sitat fra: automat på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:11Og ser man på videoen der han peiser opp Hemsedalsfjellet med en 2,2 tonns båthenger på slep med Tesla'en, så knuser det definitivt noen myter om elbil og henger.
Det er mer interessant enn en trilletest i 40km/t, men at det er en myte er vel å ta hardt i. Her er det vel heller det at det faktisk er umulig å lovlig hive på et hengerfeste på de fleste elbiler fordi produsentene velger å typegodkjenne de uten hengerfeste.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

automat

Den praktiske nytten av hypermiling-testet kan selvsagt diskuteres. Men konverterer man kjøringen til lokalkjøring, så er snitthastigheten mer reel. Og kjøringen her tilsvarer flere uker med lokalkjøring (uten varme/ac), før man må lade.

At du finner Teslabjørns videoer som unyttige må man bare akseptere. Men jeg har inntrykk av de har bidratt til at mange har kjøpt Tesla. Det er en god ting hvis målet er å utfase fossilbiler.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

knut.aulie

Kikker dere på gjennomsnittsfart på deres eget display innimellom?

Jeg kjører i fartsgrensene som er og følger trafikken. Ofte synes jeg snittfart er veldig lav. Bilen er ute akkurat nå men skal ta et bilde fra siste måling etter lading.  Vet ikke helt hva det er men kan bidra i denne debatten.

knut.aulie

Der kom konemor hjem [emoji177]



Dette er mest kjøring i 60 og 80 sone, men noe lokal kjøring. Har garantert ikke hindret noen på disse 65 km

eivhelle

Hypermiling i 40 kan ikke sammenlignes med småkjøring. Normalt må du regne med mye start og stopp som gir dårligere effektivitet. For Bjørn Nylands test er det om å gjøre å holde konstant hastighet uten unødvendig aksellerasjon og bremsing. Og resultatet viser i praksis bare hvor stor rullemotstand du har i kombinasjon med maks tilgjengelig batterikapasitet. Om du vet dette på forhånd, kan du spare mye tid på å gjøre et enkelt regnestykke på kalkulatoren.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AmocoCadiz

Underholdningsverdien er klar nok til mange nedslag på googles webclick-tellere.

Men var spørsmål om nytteverdien i 2017 for et stort sett opplyst norskt elbilfolk.
Som eivhelle skriver er det nærmest like nyttig med samme øvelse på kakulatorn.

Men gøyere å se en youtube video ( i mange timer?) enn å se på en som regner på kalkulator da.

Bare det at dette allerede er gjort så mange ganger,
For til og med en trilling går jo 220km, slår Soul med god margin, testet for 6 år siden.




knut.aulie

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 30. mai 2017, klokken 12:53
Hypermiling i 40 kan ikke sammenlignes med småkjøring. Normalt må du regne med mye start og stopp som gir dårligere effektivitet. For Bjørn Nylands test er det om å gjøre å holde konstant hastighet uten unødvendig aksellerasjon og bremsing. Og resultatet viser i praksis bare hvor stor rullemotstand du har i kombinasjon med maks tilgjengelig batterikapasitet. Om du vet dette på forhånd, kan du spare mye tid på å gjøre et enkelt regnestykke på kalkulatoren.
Enig i at det ikke kan direkte sammenlignes, men synes det har en viss relevans.
Hvertfall like mye som forbrukstall som alle mulige oppgir hele tiden her på forumet [emoji57]

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 30. mai 2017, klokken 12:28
Der kom konemor hjem [emoji177]



Dette er mest kjøring i 60 og 80 sone, men noe lokal kjøring. Har garantert ikke hindret noen på disse 65 km
Og sikkert veldig lavt og gunstig forbruk!   ;)

Men at det blir lav gjennomsnitts km/h i hverdagen påvirkes også vel så mye av mange stop for rødt lys og/eller lengre køkjøringer.

knut.aulie

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:13
Og sikkert veldig lavt og gunstig forbruk!   ;)
Ja ligger på rundt 12 kWh /100 km. Tror derfor at det er relevans til hypermiling. Nå har ikke jeg prøvd å tømme batteriet på flatmark, men tror ikke snittet blir så mye lavere enn 12.

Blir spennende å se hva Ae havner på med den samme typen kjøring når jeg får den denne uka.

Gordon Retriever

#27
Tallet 92 Wh/km vs 106 Wh/km for Tesla Model S er det mest interessante, synes jeg.  Jeg er heller ikke helt overbevist om at 70Wh/km med Ioniq er mulig.

"623km" er nok mer egnet å skape overskrifter med, og Bjørn Nyland var på forhånd klar på at han ønsket å gjøre noe med Ampera-E som ville vekke oppsikt.  Siden han satser på å leve av Youtube-bloggen sin synes jeg dette resonnementet er helt greit.

Selv om jeg anbefaler Bjørn Nylands Patreonside, håper jeg han vil lage flere filmer om andre biler enn Tesla:  Blant hans internasjonale publikum er det mange som regner på om de har råd til en Zoe med leaset batteri.  Da kan det være lettere å betale 10-50 kroner pr. måned for å finansiere en Youtubekanal der innholdet ikke primært dreier seg om å kjøre rundt i en privatbil seerne aldri kommer til å ta seg råd til å kjøpe.   For å underbygge mitt syn, vil jeg påpeke at Patreonsiden (link) tydelig sier at "Bjørn Nyland is creating Tesla videos", og antall "patreons" sammen med totalt beløp pr. måned har gått noe tilbake de siste ukene.


Charlzhen

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 30. mai 2017, klokken 17:18
Tallet 92 Wh/km vs 106 Wh/km for Tesla Model S er det mest interessante, synes jeg.  Jeg er heller ikke helt overbevist om at 70Wh/km med Ioniq er mulig.

"623km" er nok mer egnet å skape overskrifter med, og Bjørn Nyland var på forhånd klar på at han ønsket å gjøre noe med Ampera-E som ville vekke oppsikt.  Siden han satser på å leve av Youtube-bloggen sin synes jeg dette resonnementet er helt greit.

Selv om jeg anbefaler Bjørn Nylands Patreon-link, håper jeg han vil lage flere filmer om andre biler enn Tesla:  Blant hans internasjonale publikum er det mange som regner på om de har råd til en Zoe med leaset batteri.  Da kan det være lettere å betale 10-50 kroner pr. måned for å finansiere en Youtubekanal der innholdet ikke primært dreier seg om å kjøre rundt i en privatbil seerne aldri kommer til å ta seg råd til å kjøpe.

Hvorfor i alle dager skal jeg betale for at han skal kjøre rundt?? Tigging kalles det der, bare at den foregår ikke av rumenere i fillete klær foran ditt lokale kjøpesenter...

moby666

Synes du burde betale for dette. 1000 kr er passende!

Sitat fra: Charlzhen på onsdag 31. mai 2017, klokken 14:06
Hvorfor i alle dager skal jeg betale for at han skal kjøre rundt?? Tigging kalles det der, bare at den foregår ikke av rumenere i fillete klær foran ditt lokale kjøpesenter...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA