Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: To år med eltaxi

Startet av trygvetv, onsdag 16. mars 2011, klokken 12:21

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: cra på mandag 21. februar 2011, klokken 09:26
Og dette er helt FEIL bruksmåte av bompenger!  Hvorfor skal de som har dårligere råd enn andre hindres i å kjøre bil på gitte strekninger? For ikke å snakke om til gitte tider når vi snakker om bompenger for å redusere rushtrafikken.  >:(  Spesielt når det ikke finnes alternative ruter.

Stort sett alle tiltak av typen "pisk" vil jo uansett ramme de med dårligst råd, det går ikke å unngå. F.eks økning av drivstoffkostnaden til 25,- pr. liter som har vært foreslått av enkelte organisasjoner, de med mye penger driter jo i om det koster såpass.

Bompengeringer finnes stort sett i sentrale strøk med godt utbygd kollektivtrafikk, da synes jeg det er rett og rimelig at vi finaniserer en bedring av kollektivtrafikken med minst 50% av bompengene. Snakker vi en bro til en øy med 200 personer i gokk, uten fungerende busstilbud så kanskje 5% er mer rimelig.

Her i Fredrikstad planlegges en bomring på sikt der alle pengene skal gå til utbygging av veinettet. En oppskrift på eksplosiv økning i trafikken etter min mening, da er det IMHO bedre at man lar være å gjøre noe dyrt og heller bruker noen få kroner på å opprette kollektivfelt, sykkelstier o.l.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

En økning i drivstoffprisen med øremerking av tillegget blir uansett hvordan en vender på det mer rettferdig.

"Alle" har råd til en drivstoffgjerrig Toyota eller mopedbil, og egoisten i SUV'en ville da få betale for merforbruket sitt. Antakelig så mye at han neste gang ville vurdert en Elbil, eller en Lupo 3L



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. februar 2011, klokken 11:53
En økning i drivstoffprisen med øremerking av tillegget blir uansett hvordan en vender på det mer rettferdig.

"Alle" har råd til en drivstoffgjerrig Toyota eller mopedbil, og egoisten i SUV'en ville da få betale for merforbruket sitt. Antakelig så mye at han neste gang ville vurdert en Elbil, eller en Lupo 3L

Problemet blir jo da at du også rammer de som bor på steder uten kollektivtilbud og der det ikke er trafikkproblemer. Hvis man kun ser på problemt fra et CO2-standpunkt så er det kanskje ok, vil man derimot begrense bilismen av andre grunner er det mye mindre treffsikkert. En Nissan Leaf lager like mye kø som en Porsche Cayenne og er like farlig for fotgjengere og syklister. Ikke misforstå meg, det er bra at folk bytter ut fossilbiler med el-biler, men ennå mye bedre om de lar bilen bli hjemme og reiser kollektivt.

Prisen gjennom bomringen i Oslo i rushtiden burde minst dobles.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. februar 2011, klokken 12:45
Prisen gjennom bomringen i Oslo i rushtiden burde minst dobles.

Ikke enig! (Selv om jeg passerer Bomringen i Oslo MAX en gang eller to pr år)

HVa med å heller bruke gulrot i stedet for pisk, og belønne arbeidsgivere som legger til rette for at folk kan starte arbeidsdagen utenom "standard-klokkeslett" 8 og 16? Det er jo det at alle skal på jobb og hjem *samtidig* som gjør at vi får rush-trafikken i utgangspunktet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på mandag 21. februar 2011, klokken 12:56
Ikke enig! (Selv om jeg passerer Bomringen i Oslo MAX en gang eller to pr år)

HVa med å heller bruke gulrot i stedet for pisk, og belønne arbeidsgivere som legger til rette for at folk kan starte arbeidsdagen utenom "standard-klokkeslett" 8 og 16? Det er jo det at alle skal på jobb og hjem *samtidig* som gjør at vi får rush-trafikken i utgangspunktet.

Kontraproduktivt hvis målet er å få ned biltrafikken. Gulrot uten pisk har vist seg gang på gang å ikke fungere. Hvis flere kjører utenom rushtid slik at rushtrafikken minker vil den øke igjen når folk ser at trafikken glir lettere enn før og dermed tar bilen istedenfor t-banen, bussen eller toget.

Skattlegging av parkeringsplass på jobb i storbyområdene samt mulighet for at arbeidsgiver skattefritt kan betale månedskort kan derimot gi en viss effekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA