Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: To år med eltaxi

Startet av trygvetv, onsdag 16. mars 2011, klokken 12:21

« forrige - neste »

trygvetv

Fjellinjen slutter ikke å provosere. Etter å ha mottatt tre fakturaer innså jeg at jeg måtte bite i gresset og betale de 200 kronene i "depositum" for en autopass-brikke.

Nå har jeg mottatt enda en faktura, fordi jeg tilsynelatende ikke hadde en "avtale" de første tre ukene etter at jeg fikk brikken. Jeg akter selvsagt ikke å betale fakturaen, og har ikke betalt noen av de tidligere. Men jeg syntes det er direkte frekt av dem å sende disse fakturaene. Det kan umulig være så vanskelig for dem å legge inn en automatisk funksjon som annulerer alle fakturaer til bilnummer som begynner med EL? For alt jeg vet er det mange elbilister som faktisk betaler disse fakturaene, det er jo en ganske instinktiv reaksjon å betale fakturaer man får i posten...

Er det noen som har prøvd å ta et alvorsord med Fjellinjen om dette?
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

Carl Anton Stenling

Vi får vel velge hvilke kamper som er fornuftige å ta. Oppfordrer derfor til at man betaler de 200 kronene med glede - så er saken ute av verden.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ElDino

Registrerte meg på www.fjellinjen.no og slapp å betalle depositum :) Brikka kom i posten..
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 18. februar 2011, klokken 18:55
Vi får vel velge hvilke kamper som er fornuftige å ta. Oppfordrer derfor til at man betaler de 200 kronene med glede - så er saken ute av verden.

Kloke ord. Det kan ikke være så vanskelig å skaffe seg ei brikke når belønningen er å kunne kjøre gratis inn og ut av bomringen. Så mye man vil. Fantastisk, spør du meg.
St.Hanshaugen

Ken

Og leverer  den tilbake og få pengene tilbake etterpå når man  ikke har behov lenger!
Motstand er nytteløs.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rune Haaland

Bomselskapene i Norge har litt ulik praksis. Jeg har selv mottatt en del fakturaer fra Fjellinjen pga passeringer fra min gamle EL 10001. Det er i utgangspunktet ikke noe krav om at man må ha bombrikke, men det er lettere for bomselskapene så lenge de kan sortere elektronisk via Autopas. Det er derfor helt greit i og for seg å betale et par hundrelapper i depositum for en slik brikke.
Men, det er samtidig ganske utrolig at de ikke er istand til å håndtere sin database slik at biler med regnummer slipper å betale. For å teste systemet lot jeg som nevnt være å putte brikke i denne bilen. Den er sjelden inn og ut av bomringen og kjører mest innenfor ringen. Derfor har det selvsagt fått en del regninger som selvsagt ikke er blitt betalt fra min side. Et par ganger har jeg skjelt dem kraftig ut og de har beklaget. De fleste gangene har jeg bare neglisjert dem. De kan true så mye de vil, men de har altså ingen juridisk mulighet til å få medhold noe sted til å drive inn penger fra elbilistene. Derfor vil sakene aldri kunne kjøres til inkasso og videre til forliksrådet fordi de da kjapt finner ut at de har en dårlig sak.
Hvis man har regningsangst er det altså best å skaffe seg Autopassbrikke. Hvis man ikke er av den lettskremte sorten kan man som sagt bare drite i dette. Av natur er jeg tilhenger av dette og det virket igrunnen ganske bra i forhold til å presse fram både gratis parkering og gratis bompassering. Jeg har aldri betalt verken i bommen eller for parkering selv om jeg kjørte elbil 5 år før lovverket var på plass.

Carl Anton Stenling

Rune Haaland har sikkert rett i at Fjellinjen ikke kan få medhold i inkasso. Med dagens løsning i Oslo er det slik at biler fotograferes og en ikke uvesentlig del av fotoene behandles manuelt dersom man ikke har brikke. Det kan derfor være greiest for alle parter at det presist identifiseres elbil gjennom brikken fremfor manuell tolkning av bilder. Det er en viss sannsynlighet for feiltolkning når man ikke har brikke - og dermed kan regningen havne hos en annen bilfører.

Dette er jo også et spørsmål om elbilfolkets omdømme. Vi ønsker vel ikke å bli oppfattet som kverulanter, men heller som miljøbevisste som spiller på lag med bomselskapene? Disse selskapene leverer jo et vesentlig fortrinn til elbileiere.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trond Arve

#7
Jeg oppfordrer Norstart til å være klokkeklar på å anbefale alle elbilister å skaffe seg bombrikke. Skulle ønske vi viste ydmykhet med tanke på fordelene vi nyter godt av. Jeg forstår at man kan være uenig i vegprising som sådan; det finnes imidlertid andre arenaer å kjempe denne kampen.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

trygvetv

Jeg er enig med at vi må prøve å spille på lag. Men det må jo også være i bompengeselskapenes interesse å finne en løsning på dette forholdvis enkle problemet her, med mindre de tjener mye penger på elbilister som betaler fakturaer på refleks.

Jeg er helt sikker på at Fjellinjen har brukt mer penger på administrasjon, porto, telefonsupport osv. enn de 200 kronene det kostet meg å få et Autopass, så det greieste hadde vel kanskje vært om de hadde hatt en standarisert prosedyre med gratis utsending av Autopass til elbilister som registrerer seg på internettsidene deres.

Og jeg understreker at det som fikk meg til å rive meg i håret over Fjellinjen var at jeg fikk en faktura på passeringer etter at jeg hadde skaffet meg autopassbrikke.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

hens

Kjære Trygvetv
Hvis du kunne få kjøpt en fribillett til kr 200 som ga deg fri benyttelse av allle kollektivtilbud i Oslo, og din reiserute tilsa at dette var et godt alternativ fremfor å betale tusenvis av kroner hvert år, da vil jeg stille spørsmål ved din vurderingsevne om du begynte å kverulere.
Prismessig er dette sammenlignbart.
Rent praktisk er det også sammenlignbart.

Vær snill å stopp denne formålsløse diskusjonen!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på lørdag 19. februar 2011, klokken 12:41
Kjære Trygvetv
Hvis du kunne få kjøpt en fribillett til kr 200 som ga deg fri benyttelse av allle kollektivtilbud i Oslo

Du må ikke glemme at denne fribiletten til 200 NOK ikke medfører noe økt tilbud uttover det som allerede er fritt.

Betaler selv 73% EKSTRA bompenger på Mercen for å slippe Autopass, og forbeholder meg retten til å slippe den også på de Elbilene jeg har som ikke allerede er utstyrte med brikke.

Søkte faktisk i sin tid om brikke til Mercen, men måtte legge igjen 18000 NOK for å få maks rabatt på alle bomringene jeg passerer 3-4 ganger i året mellom Stavanger og Kristiansand. Systemet er så bakvendt som det går ann å bli. Lag heller en aksjon, og få alle bilistene i landet til å ta ut bombrikken. Da ville bomringene blitt raskere nedbetalt, og ingen nye ville blitt bygget.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. februar 2011, klokken 15:45
Søkte faktisk i sin tid om brikke til Mercen, men måtte legge igjen 18000 NOK for å få maks rabatt på alle bomringene jeg passerer 3-4 ganger i året mellom Stavanger og Kristiansand. Systemet er så bakvendt som det går ann å bli. Lag heller en aksjon, og få alle bilistene i landet til å ta ut bombrikken. Da ville bomringene blitt raskere nedbetalt, og ingen nye ville blitt bygget.

Det er nok ikke alle her som er så negative til bompenger som deg. Selv synes jeg bompenger er en god måte å begrense bilismen på, og vi at burde finansiere utbygging og drift av kollektivtrafikken over en del av bompengeinntektene. Personlig mener jeg at de kunne passe at 50% av alle bompengeinntekter gikk til utbygging av sykkelstier, jernbane/trikk/t-bane osv. og drift av disse samt busser.

Selv satser jeg nok på el-bil neste gang, men det er helt uavhengig av om de fortsatt får kjøre gratis gjennom bomstasjoner, parkere gratis på offentlige plasser eller kjøre i kollektivfelt. Den eneste fordelen som jeg bryr meg om er de lavere/ikke-eksisterende avgiftene, inntil bilene faller vesentlig i pris. Når prisene har falt etter noen år pga. volum og billigere batterier bør nok momsen økes til 25% igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baltor

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. februar 2011, klokken 15:45
på de Elbilene jeg har som ikke allerede er utstyrte med brikke.

Vær klar over at det er lovbrudd å kjøre på en gammel brikke som tilfeldigvis fulgte med bilen. Dette er en av ulempene med å basere bompengefritak på slike personlige brikkeavtaler.

Personlig forstår jeg ikke at bomselskapene ønsker å dele ut et stort antall fritaksbrikker, dette nærmest inviterer til misbruk. Har man "glemt" en slik brikke i jakkelommen kan man kjøre gratis med fossilbiler, og påberope seg god tro.
Med titusener av fritaksbrikker ute blant publikum vil sannsynligvis dette problemet øke, og bomselskapene må begynne å sjekke at alle brikker stemmer med biler, (egentlig at brikkeavtaleinngåer også er bileier). Da har man punktert det geniale i Q-Free konseptet.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. februar 2011, klokken 20:18
Det er nok ikke alle her som er så negative til bompenger som deg.

Der må jeg si meg enig i. Jeg er omtrent ubegrenset negativ til Bomringer.

De fører til at Lastebiler kjører 30 mils omvei for å spare boimpenger. På den måten påfører de resten av vegnettet økt belastning, og økt fare for øvrige bilister som ferdes der.

En alenemor eller fattig familie som ikke har råd til Elbil blir belastet med samme sum eller mer en kaksen med Audi Q7. Mer p.g.a. at han med Q7'en sansynligvis ikke må til og fra barnehage etc, og har råd til å legge igjen nok penger i brikken til å oppnå full rabatt.

Og det aller væste: De som kjører hele dagen, slipper å betale bom etter X antall passeringer. Hvor i alle dager er logikken i dette. Etter så mange passeringer burde prisen tidobbles, ikke nulles. >:(

Ellers har Baltor mange gode argumenter, og jeg må vurdere om jeg skal ta brikkene ut av de bilene den "henger igjen i"
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. februar 2011, klokken 20:18
Det er nok ikke alle her som er så negative til bompenger som deg. Selv synes jeg bompenger er en god måte å begrense bilismen på,

Og dette er helt FEIL bruksmåte av bompenger!  Hvorfor skal de som har dårligere råd enn andre hindres i å kjøre bil på gitte strekninger? For ikke å snakke om til gitte tider når vi snakker om bompenger for å redusere rushtrafikken.  >:(  Spesielt når det ikke finnes alternative ruter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA