Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer etter en måned med miev

Startet av electromax, tirsdag 15. mars 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

electromax

Mine kollegaer og andre bekjente argumenter til stadighet ovenfor meg at elbil ikke er miljøvennlig. De sier at de som kjøper elbil kun gjør dette for å spare bompenger og kjøre i kollektivfeltet. Noe jeg er sterkt uenig i. Hva mener andre medlemmer på dette forumet om dette?

hkaspenberg

Ta en tur hit http://www.elbil.no/elbilfakta/miljo og les artiklene om "Samfunnskostnader ulike transportmidler", "Forurensning fra bane, buss, bil og elbil" samt "Energiforbruk kollektivtrafikk vs elbil"

Her finner du nok argumenter for til å stå imot selv den hissigste lunsj-diskusjon.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Slike diskusjoner started alltid bare av tullinger som ønsker å provosere. Be dem dokumentere påstandene.  ;) Å ha lest artiklene Hans refererer til og ha noen gode referanser selv skader så klart ikke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: cra på fredag 18. februar 2011, klokken 12:26
Slike diskusjoner started alltid bare av tullinger som ønsker å provosere. Be dem dokumentere påstandene.  ;) Å ha lest artiklene Hans refererer til og ha noen gode referanser selv skader så klart ikke.
Jeg har noen ganger ikke klart å holde meg vekk fra slike diskusjoner på Aftenposten, VG etc. Det er sjelden at slike fører frem og at "provokatørene" blir overbevist om at de faktisk tok feil.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: electromax på fredag 18. februar 2011, klokken 12:05
De sier at de som kjøper elbil kun gjør dette for å spare bompenger og kjøre i kollektivfeltet.  Hva mener andre medlemmer på dette forumet om dette?

Jeg kjøpte Elbil, kun for å spare bompenger. D.v.s ikke så mye for å spare bompengene, men for å slippe å betale dem. Forskjellen ligger i at det første året kostet meg ca. 200000 NOK i Elbiler å slippe unna ca. 26 kr uka i bomutgifter. Hadde jeg bestemt her i landet, ville alle parasittene i bompengeselskapene blitt tilbudt jobb i vegvesenet der de kunne bygget veier mye billigere enn med degens system.

Etter det har andre kvaliteter med Elbil gjort meg kjempeentusiastisk ovenfor konseptet. Bilene vibrerer mindre og bråker mindre enn en V12 motor, og får plass i bybildet der andre må gi opp. Miljøaspektet kommer som en bonus, og endelig har vi et politisk korrekt argument som gjør det legitimt å like biler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

#5
Har selv flere ganger blitt servert påstander om at elbilen ikke er miljøvennlig...

Da svarer jeg som følger: Reduksjonen av forurensning ved bruk av elbil i steden for bensin- dieselbil kan deles i to.

1.) Det er vel ÅPENBART for alle at elbiler bidrar til bedre luftkvalitet i de større byene pga null eller tilnærmet null lokale utslipp!
2.) Reduksjon i globale CO2-utslipp pga elbilens høye virkningsgrad samt økende utbygging av fornybar elektristetsproduksjon

Punkt 2 er det enkelte som prøver seg på å motargumentere (kullkraft... blablabla), men når jeg trekker fram pkt.1 og henviser til luftkvalitet.info og måleverdiene for Oslo, Bergen og Trondheim stilner som regel merkelig nok iveren etter å diskutere punkt 2 også  ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA