Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla-tall ikke realistiske

Startet av StigV, fredag 04. august 2017, klokken 12:54

« forrige - neste »

StigV

Hei - jeg er ny her på gruppen, har lurket rundt en liten tid og lest litt.
Ser det er mange med kunnskap og erfaring her, så tenkte å få litt synspunkter og råd.

Jeg og kona har bestemt oss for å kjøpe en brukt Model S. Har ingen erfaring med Tesla utover å være passasjer, men er ikke uerfaren med elbil, vi har hatt en Leaf i 3,5år. Så det blir å bytte Leaf med Model S, og således øke bruksområdet for elbilen.

Vi skal kjøpe en D, og av utstyr vil vi ha AP, luftfjæring, panoramatak og skinnseter.
Vi vurderer det slik at 75, 85 og 90 alle dekker kravet om rekkevidde.
Kravet er at rekkevidden holder til å kjøre 23,5 mil til hytta i Gudbrandsdalen uten ladestopp med takboks og full bil (5 pers) uansett føre og temperatur. Mye av turen går på E6 fra Oslo til Lillehammer, og forventer å holde fartsgrensen hele veien.

Så har jeg noen spørsmål:
1. Har vi vurdert riktig ift. rekkevidde?
2. Budsjett er i utgangspunktet max. 700K. Hva anser dere totalt sett som det beste kjøpet av 75D FL, 85D og 90D? Vil prisfallet være nogenlunde det samme på alle 3? Gir det noe verdi å evt. strekke budsjettet for å kjøpe en 90D?
3. Seter: Ser det har vært skrevet noe om svakere kvalitet/problemer på Nextgen-seter ift. standard seter. Er dette noe vi bør ta hensyn til? Jeg vil gjerne ha Nextgen da jeg synes de både se bedre ut, og jeg sitter bedre i de. Videre ser jeg at det finnes noen få biler med Nextgen-bakseter: hva tenker dere om disse mtp.slitasje (barn ut og inn) og vi trenger 1 barnesete (minstemann er 7) - er de ok eller bør vi styre unna?
4. Er det noen forbedringer på bilene ila. 2015 og videre som er verdt å ta med i vurderingen?
5. Har dere noen spesielle punkter man bør sjekke ved kjøp av en brukt Tesla Model S?

Takknemlig for alle gode råd :-)

2015 Tesla Model S 85D
2020 Audi e-tron 50

Øyvind.h


1. Tror nok alle de klarer 23,5 mil til hytte under så og si alle forhold. Uansett Lillehammer som kriseløsning den ene gangen i året du bommet.

2. Sen 85D fra 2015 er flott bil det. Spørs om du får en 90D innenfor prisleiet du søker?

3. Jeg har hatt førstegenerasjon, nextgen og premium seter med ventilasjon. Av de tre foretrekker jeg nextgen (har premium nå). Men det er individuelt :) Kvaliteten er OK, men ikke mer enn det.

4. Nytt soltak etter sommeren tror jeg. Ellers sikkert noe smått løpende her og der. Lite forskjell på sen 2015 og facelift annet enn eksteriørdetaljer.

5. Hel, velholdt, ikke store skrapeskader på felgene av folk som har kjørt istykker understell. Evt sjekk antall verkstedsbesøk for å få et inntrykk av om bilen har hatt mange feil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

StigV

#2
Takk for svar.

Er det noe som tilsier at en 85D fra sent 2015 er bedre enn en fra vår/sommer 2015?
Kun panoramataket? Og hva er forbedringen?

Ang. pris: ser at det er noen 90D som kryper ned mot 700K nå.

2015 Tesla Model S 85D
2020 Audi e-tron 50

knut3448

Man får også en ny og ganske godt utstyrt S 75D til under 750.000kr, eller brukbart utstyrt til 700k. Men man får ikke luft på S75..  Verdt å huske på når man vurderer brukt.

StigV

#4
Ny 75D utgår siden den ikke kan leveres med luftfjæring. Uten luftfjæring havner den vel uansett på 760+ med met.lakk, AP, panorama soltak, skinn og vinterhjul.
2015 Tesla Model S 85D
2020 Audi e-tron 50

knut3448

Vinterhjul kjøper man andre steder. Også er det 8k rabatt med henvisning. Poenget er uansett at det har nylig vært en prisnedgang på bortimot 90k på denne bilen og det er greit å huske på om man vurderer brukt.

Kanutten

Premium seter MÅ prøves på en tur litt lenger enn rundt kvartalet.

Det er de verste setene jeg har sittet i av alle biler jeg har prøvd - nakkestøtten treffer meg i nakken, og dette er den nyeste versjonen som kan justeres (men ikke høyt nok opp for min del). Samtidig vet jeg at andre synes de er gode å sitte i selv på lengre turer.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

petersv

Gammel 60 med 58kWh utnyttbar kapasitet klarer Fornebu-Beitostølen med 13-18% igjen på vinterstid med full bil. Tror ikke du trenger å bekymre deg for rekkevidde, superladere passerer su jo på veien også uansett.

Orake1et

Sitat fra: StigV på lørdag 27. mai 2017, klokken 14:24
Ny 75D utgår siden den ikke kan leveres med luftfjæring. Uten luftfjæring havner den vel uansett på 760+ med met.lakk, AP, panorama soltak, skinn og vinterhjul.

Lagde en ny slik du beskriver og landet på 749 000 etter henvisningsrabatt på 8000. Mtp at du nå får billån på opptil 100 % til 0,25 % rente er det et langt bedre kjøp. Renten er verdt titusener over bilens levetid og ett eller flere år ekstra med nybil med garanti er også verdt noen titusener.

StigV

Nå har jeg et absolutt krav om luftfjæring, så ny 75D utgår uansett.
Videre er det ikke tenkt å lånefinansiere kjøpet, men det ville vært fristende å vurdert det uansett til de vilkårene om ny bil var aktuelt
2015 Tesla Model S 85D
2020 Audi e-tron 50

Mc_Herreington

Litt bias her, men er selv ekstremt fornøyd med 90Den min ( som ligger for salg på finn :) ).

Kjøpe ny bil nå med dagens bruktmarked ( og du skal cashe den ut ) er dumt siden det er mange gode kjøp på finn for tiden.

Min 90D er rett før facelift og hadde ikke tenkt på å bytte den ut hadde det ikke vært for p100d og muligheten for å eie verdens raskeste bil fra 0-100.

Dagens bruktmarkedet får du mye bil for pengene, jeg selger nok min for 720k, full spec, gått 30k og rimelig strøken. Den kostet i fjor over 920k om jeg ikke husker feil, og tilsvarende faceliftmodell koster nå 970k.

Prefacelift har følgende fordeler:
-AP1 som pdd. er bedre ( ingen aner hvor lenge det er til AP2 tar den igjen. Fordeler som auto dimming, automatiske vindusviskere og generell litt stødigere autopilot. Jeg tror AP1 vil fungere mer en godt nok/like godt i lang tid til, kanskje helt til AP3 lanseres.

-Nextgen seter virker av bedre kvalitet enn de nye premiumsetene ( dette er punktet jeg er mest skeptisk til med å kjøpe en ny p100d ).

Facelift har følgende fordeler:

- Mulighet for å bli selvkjørende ( AP2 ).

- Større luftfilter.

- Utseende er kanskje hakket penere, litt delte meninger der men de fleste synes den nye er finere.

Min personlige mening er at facelift ikke er verdt prisdifferansen som er på brukt for tiden, merk dette er bruksverdi og ikke evt videresalgsverdi.

Ville gått for en pre facelift 85D, 90D for 650-720k var jeg deg med det meste av utstyr ( AP, nextgen, premium/tech, panorama, luft, lyd ).

Da får du etter min mening klart mest for pengene.
Hold deg unna 2013, 2014, tidlig 2015 modeller, Tesla tok store steg i byggekvalitet i 2015-2016. Min 90D er en helt annen bil enn min aug 2013 P85, har ikke vært inne for noe problemer med den enda.
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

StigV

Takk, Mc_Herreington.

Da har jeg nok sett bilen din - regner med det er den blå med lyse skinnseter? Den kunne vært aktuell hadde det ikke vært for at det er liten stemning for lyse skinnseter her. Videre er ikke jeg og kona kommet helt til enighet om blå Tesla er greit, det er visst mørk grå eller hvit som gjelder, og det er kona som primært vil kjøre bilen i det daglige  ;D
2015 Tesla Model S 85D
2020 Audi e-tron 50

Mc_Herreington

#12
Alle kan ikke ha lik smak :), men finnes mange grå p85d, 85d som ligger på 650-700 som ser bra ut på finn. PS: Blå med grå felger er smashing, denne har sorte seter :

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92688379
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

StigV

Sitat fra: Mc_Herreington på søndag 28. mai 2017, klokken 21:33
Alle kan ikke ha lik smak :), men finnes mange grå p85d, 85d som ligger på 650-700 som ser bra ut på finn. PS: Blå med grå felger er smashing, denne har sorte seter :

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92688379

Jeg er enig i at blå med grå 21" turbin ser bra ut. Ang. det - har jeg forstått det rett at 21" staggered turbine bare ble levert på P-modellene? Er det bare å sette disse rett på en vanlig 85/90D?
2015 Tesla Model S 85D
2020 Audi e-tron 50

andreasmj

Vi har kjørt en mer eller mindre fullutstyrt S85D i to år som vi nå vurderer å bytte mot en X. For vår del velger vi heller å gå ned på utstyrsnivået enn å kutte i rekkevidden. Ville gått for den med mest rekkevidde innenfor budsjettet.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA