Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Årsaken til forsinket levering, forklart av salgsdirektøren i Think

Startet av Thinkstop, søndag 13. mars 2011, klokken 23:37

« forrige - neste »

Thinkstop

Er det noen som har erfart å ikke bli hørt av andre medtrafikanter? opplevde i dag å nesten kjøre på noen skoleelever ved Bygdøy, er det muligheter for å få noe mere støy ut av mitt kjøretøy

Kan man få kjøpt effektanlegg eller noe annet med motorlyd?

Frustrert elbil nesten påkjørsel!!

cra

Mulighetene er mange, uten at jeg kjenner til et konkret produkt for formålet (ikke på strak arm, i alle fall - har sett artikler om V8-lyd til elbiler o.l tidligere).

Et ekstra horn men med svakere lyd for å varsle fotgjengere på samme måte som syklister gjør (eller i alle fall burde gjøre) med ringeklokka. Var det enkelte PSA biler som hadde et slikt ekstra horn tidligere?

Ellers kan en vanntett høyttaler under panseret pluss en billig mp3-spiller med dertil egnet lyd (alt fra V8 til hestesko) være en rimelig hjemmelaget løsning.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Helge

Sitat fra: cra på torsdag 17. februar 2011, klokken 15:24Et ekstra horn men med svakere lyd for å varsle fotgjengere på samme måte som syklister gjør (eller i alle fall burde gjøre) med ringeklokka. Var det enkelte PSA biler som hadde et slikt ekstra horn tidligere?
Tidligere og tidligere.... ;) Vår 106 Electric har nå slikt nummer 2 horn fremdeles den  ;D  Men fra tøys til alvor så mener jeg at nummer 2 hornet på Saxo og 106 (eller egentlig to elektroniske piip med litt forskjellig tone/frekvens) dessverre er i svakeste laget. Det er mulig dette lettere hadde gitt oppmerksomhet i en stille gågate, men ofte ellers dessverre ikke. Vi er blitt så forferdelig sløvet av all ståk og leven fra busser og lastebiler samt også personbiler (ikke minst bilrånere og Harley motorsykler) for all del med i samme ulla. Ideelt sett burde vi i tiårene fremover fase ut mest mulig av støyen, men det må nok gjøres gradvis så ikke enkeltbiler etc blir farlige pga for lavt støynivå i forhold til andre.

Sitat fra: cra på torsdag 17. februar 2011, klokken 15:24Ellers kan en vanntett høyttaler under panseret pluss en billig mp3-spiller med dertil egnet lyd (alt fra V8 til hestesko) være en rimelig hjemmelaget løsning.
Hva med å spille inn et passende utvalg av alt fra "Tusen takk" og "vær så god" til "Se deg for" og "tulling"  :D ;D  Nåja - en spøk altså ;)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Lunde

Kjør så fort du tørr å brems ikke før du MÅ for å unngå sammenstøt.  Da har de lært til en annen gang  ;D Trekk gjerne i håndbrekket for da skriker det skikkelig i gummi også..
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

cra

Sitat fra: Lunde på torsdag 17. februar 2011, klokken 15:41
Kjør så fort du tørr å brems ikke før du MÅ for å unngå sammenstøt.  Da har de lært til en annen gang  ;D Trekk gjerne i håndbrekket for da skriker det skikkelig i gummi også..

He he he... Uovertruffen evne til å snike seg innpå fotgjengere er ett av punktene jeg bruker å nevne når noen spør hva som er så bra med el-bil. Samtidig sniker jeg gjerne inn "promillegrense på 1,2" og "10km/t høyere fartsgrense i alle soner med 50km/t eller høyere fartsgrense".  ;D

Desuten så trur jeg dette "lydløs er farlig" ergumentet mot elbiler begynner å fade ut (pun intended!) etterhvert som også vanlige fossilbiler blir stadig mer lydløse.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lunde

haha døve overlever jo med litt øvelse så det vil nok resten av befolkningen også på sikt ;o)

Man kan spøke og le, men faktum er at de fleste lydene av en bil i bevegelse kommer fra andre kilder enn motoren.  Det suser i dekkene, knaser i grus og småstein etc. Jeg har aldri opplevet at dette er noe problem. Jeg misstenker de som nå bærer seg i media om at akkurat deres elbiler er så stillegående for å snike til seg gratis oppmerksomhet  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

hkaspenberg

Sitat fra: Thinkstop på torsdag 17. februar 2011, klokken 15:01
Er det noen som har erfart å ikke bli hørt av andre medtrafikanter? opplevde i dag å nesten kjøre på noen skoleelever ved Bygdøy, er det muligheter for å få noe mere støy ut av mitt kjøretøy
Tror ikke det hjelper jeg. Jeg kjører ofte forbi Lambertseter videregående (40 sone) og opplever stadig at elevene krysser veien på de underligste steder uten hverken å se seg for eller høre etter. For der har de musikken. På ørene altså. Senest igår kom det en gjeng byksende over en 2.5 meter høy brøytefonn og jeg så dem ikke før de praktisk talt datt ned i veien 5 meter foran bilen. Hadde jeg kjørt i 40 hadde jeg tatt med meg minst 2 av dem...

(På spøk kjørte jeg engang forsiktig borti knehasene på en fyr som bar en kasse brus over gresset på Ekeberg. Jeg kom med Kewet'en med mer brus. Korpsstevne. Det kunne gått riktig ille. Fyren skvatt såpass at kassa gikk rett opp. Ting som går opp kommer som kjent før eller siden ned igjen... )

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Sitat fra: cra på torsdag 17. februar 2011, klokken 15:24
Mulighetene er mange, uten at jeg kjenner til et konkret produkt for formålet (ikke på strak arm, i alle fall - har sett artikler om V8-lyd til elbiler o.l tidligere).
Funker ikke i elbil. Denne artige saken kobles inn i 12V uttaket og bruker vekselstrømmen fra generatoren til å trigge V-8 lyden. Turtallet på V-8 lyden følger turtallet på generatoren.
Fifth Gear tester den på http://www.youtube.com/watch?v=KATBvGl4yC4&feature=fvw
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

På Schrødingers katt idag var det en festlig kommentar fra en som prøvekjørte en Tesla, "Fartsfølelsen blir jo ikke det samme uten lyden i bilen, det er jo halve moroa".
Etter en prøvekjøring hadde han skiftet mening, etter å ha kjørt fra en Porche turbo!
Det spilte liksom ingen rolle med manglende lyd allikevel.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor

Brenn denne filen på en cd og spill den skikkelig høyt med åpne vinduer på vei ut av et lyskryss.
Se på speedometeret, plutselig er farten ganske mye høyere enn du hadde tenkt. Klart at lyd påvirker oss.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: El rayo på torsdag 17. februar 2011, klokken 20:43
Denne artige saken kobles inn i 12V uttaket og bruker vekselstrømmen fra generatoren til å trigge V-8 lyden.
Har du bensinmotor er det bare å fjerne all støydemping i høyspenningssystemet, så har du denne lyden fra radioen gratis ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på torsdag 17. februar 2011, klokken 21:42
Brenn denne filen på en cd og spill den skikkelig høyt med åpne vinduer på vei ut av et lyskryss.
Se på speedometeret, plutselig er farten ganske mye høyere enn du hadde tenkt. Klart at lyd påvirker oss.

Er det opptak fra en rullende landevei, der en turbo 4er testes?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. februar 2011, klokken 07:13
Er det opptak fra en rullende landevei, der en turbo 4er testes?
Det var en motor i en testbenk. Fant lyden på YouTube da vi lette etter lyder til elbilshowet vi  hadde i fjor. Det som imponerte var det lange turtallsområdet, spiller du denne i bilen er det fort gjort å dra på endel lengre enn du bør...
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA