Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Størrelse på bagasjerom

Startet av dissern, fredag 04. august 2017, klokken 01:35

« forrige - neste »

dissern

Mistet idag lyden i radioen i min TMS 70D 2016 facelift. Satt i bilen og holdt på å installere dashcam når jeg mistet både stasjon og lyd (hørte på DAB). Trykket deretter på stasjonsvalget på nytt og fikk inn en helt annen radiostasjon. Slå deretter over til "Phone" for å prøve lyd og tilkobling, alt Ok der. Satte tilbake til radio og får nå ikke lyd på hverken AM, FM eller DAB, det virker ikke som om den kobler opp til stasjonen på DAB engang. Resette center control screen ved å holde inne begge scrollknappene på rattet, men ingen endring.

Noen som har vært borti tilsvarende?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

jlan

Var det bakre kamera du holdt på med? Kan du ved et uhell ha koblet fra DAB antennen, eller mistet spenningen på antenneforsterkeren?
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

sigurdi

Antenna ligger bak så kan bli krøll både når man holder på bak, og prøver å få kabel i gjennomføring.
Radio modul ligger også ved OBD2 kontakten og kan være feil kilde.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

dissern

Bakre kamera hadde jeg fått montert for en liten stund tilbake og radio fungert fint etter det. Men det kan gjerne være radiomodulen ja, er da kanskje en kabel som har løsnet fremfor en sikring som har gått? Eller om antenneforsterker har en egen sikring?

nortrahof

Jeg har en "bug" i SW på bilen der lyden av-og-til blir borte. For å løse dette hjelper det å velge en annen lydkilde. Da kommer lyden tilbake - også på den lydkilden jeg hørte sist på og som var muted.

Har ikke original DAB men har montert en Dension DAB+U. Den er koblet en av USB-inngangene. Når jeg skal starte radioen, er lyden muted. - Først når jeg velger en annen lydkilde og så velger tilbake USB får jeg lyd.
Dette kom ved en av de siste oppgraderingene av SW og var ikke i begynnelsen.
- Kan være at noe liknende har skjedd?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

dissern

Sitat fra: sigurdi på fredag 26. mai 2017, klokken 20:57
Antenna ligger bak så kan bli krøll både når man holder på bak, og prøver å få kabel i gjennomføring.

Merker meg at jeg ikke får lyd på hverken AM, FM eller DAB og at signalstyrken er null på alt. Denne radiomodulen, har den egen sikring? Hvor er den plassert helt spesifikt?

nortrahof

Er det overhodet lyd i radioen - eller er den helt taus?
Da kan sikringen være gått. F2 skal vel være sikringen til selve tuneren - mens F9 og F51 skal forsyne deler av forsterkeren (uten "lydpakke").

Antenneforsterkerne mates med 12V gjennom respektive antenneledninger. På biler med DAB skal det være 3 antenneforsterkere.
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

dissern

Sitat fra: dissern på søndag 28. mai 2017, klokken 22:52
Sitat fra: sigurdi på fredag 26. mai 2017, klokken 20:57

Merker meg at jeg ikke får lyd på hverken AM, FM eller DAB og at signalstyrken er null på alt. Denne radiomodulen, har den egen sikring? Hvor er den plassert helt spesifikt?

Svarer meg selv :) ser ut som om det er sikring F236 av typen Micro3 som går på radio samt strøm til speilet (som også forsvant). Skal sjekke denne sikring imorgen, men sikringer av typen Micro3 har jeg ikke sett før, noen som kjenner til hvor man får kjøpt disse?

dissern

Sitat fra: nortrahof på søndag 28. mai 2017, klokken 23:04
Er det overhodet lyd i radioen - eller er den helt taus?
Da kan sikringen være gått. F2 skal vel være sikringen til selve tuneren - mens F9 og F51 skal forsyne deler av forsterkeren (uten "lydpakke").

Antenneforsterkerne mates med 12V gjennom respektive antenneledninger. På biler med DAB skal det være 3 antenneforsterkere.

Nei, ingen lyd i radio, hverken FM,AM eller DAB, men Ok lyd på Spotify, tunein osv.

F2 ser ut til å være sikring til "Power steering"?

Orbit

Sitat fra: dissern på søndag 28. mai 2017, klokken 23:25
Svarer meg selv :) ser ut som om det er sikring F236 av typen Micro3 som går på radio samt strøm til speilet (som også forsvant). Skal sjekke denne sikring imorgen, men sikringer av typen Micro3 har jeg ikke sett før, noen som kjenner til hvor man får kjøpt disse?

Micro3 er ikke vanlig i Norge. Raskeste er nok å få [tilsendt] en fra nærmeste Tesla-verksted. Sjekket et par elektro-distributører (Farnell, Elfa, DigiKey), men typen ikke på lager hos noen av disse. Så Ebay er nok like greit dersom du først må til med nettbestilling.

Men: Du kan snu Micro3-sikringer i sokkelen, og dermed få strøm på den ene kursen som nå mangler dette. Du mister selvfølgelig strømmen til noe annet, men det hjelper kanskje uansett med feilsøking?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nortrahof

Sitat fra: dissern på søndag 28. mai 2017, klokken 23:26
Nei, ingen lyd i radio, hverken FM,AM eller DAB, men Ok lyd på Spotify, tunein osv.

F2 ser ut til å være sikring til "Power steering"?

Etter de symptomer du nevner, kan tuneren være "død".
F2 skal sitte i frunken, omtrent 1/3 til høyre for midten og helt mot kupeen.Det er "Cabin fusebox 1" sikringen sitter i. Den skal være merket "Headlamp leveling, Vanity lights".
Dette er den eneste F2 jeg finner på skjemaet og er på 10A. På tegning 3.1 er dette signalet/ledningen merket "F2-ACC-10A-MEDIA" og det skal være en gul ledning.

Sikringen F9 som er merket "Base audio system" forsyner audioforsterkerne i bilen. Den er på 20A og er trolig intakt da du ellers har lyd i bilen.
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

dissern

http://cl.ly/gOU2

Ref. denne oversikten så er det en annen sikring som sitter på passasjersiden som har radio (F263) på Facelift Model S, ser ulik ut ift. referansene fra "notrahof"?

nortrahof

Sitat fra: dissern på mandag 29. mai 2017, klokken 12:31
http://cl.ly/gOU2

Ref. denne oversikten så er det en annen sikring som sitter på passasjersiden som har radio (F263) på Facelift Model S, ser ulik ut ift. referansene fra "notrahof"?

F236 mener du vel?

Da er det forskjell fra de første D-modellene mht. sikringer. Jeg har en tegning fra 2015/6.
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

dissern

Ja, stemmer, sikring F236. Håper iallefall det er den, går iallefall etter den først.

dissern

Jepp, sikring F236 av typen Micro3 2x5A var brutt på kretsen som går på radio og bakspeil. Den andre halvparten av sikringen var intakt.

Men å finne en ny sikring av denne typen er ikke lett. Jeg var innom diverse deleforhandlere og verksteder, men ingen hadde de inne og flere hadde ikke sett denne typen sikringer før. Tesla servicesenter hadde ikke denne inne, men har bestillt inn så jeg får bare vente ;)

https://eshop.wuerth.dk/Fladsikring-Micro-3-Slv-MICRO3-SIKRING-5A-BRUN/073131505.sku/WuerthGroup-Wuerth.cgid/da/DK/DKK/?CampaignName=

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA