Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?

Startet av Mazzbot, torsdag 03. august 2017, klokken 20:09

« forrige - neste »

Mazzbot


Fant denne ladestasjonen og følte for å ta et bildet , dette kan da umulig være lov ? Jalla petter smart løsninger er jeg ikke fan av .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Go-carter

#1
Får ikke opp noe bilde, kun en fishy side.

EDIT: bildet er fortsatt borte. Du kan laste det opp rett på forumet, via innlegget. Du trenger ikke gå via ekstern side.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Mazzbot

Sitat fra: Go-carter på fredag 26. mai 2017, klokken 12:10
Får ikke opp noe bilde, kun en fishy side.

EDIT: bildet er fortsatt borte. Du kan laste det opp rett på forumet, via innlegget. Du trenger ikke gå via ekstern side.

Fant det ut nå
Tesla model 3 reservert 31/3 .

elekTrond

Hva slags IP grad pleier ulike hjemme-ladestasjoner/bokser/osv å ligge på?

Har kjørt elbil et snaut år, og i begynnelsen tredde jeg en plastpose over pistolen (i-MiEV med type 1). Det sluttet jeg fort med da det "tok for lang tid". Men ladekladden hiver jeg fortsatt under bilen eller oppå høyre bakhjul når jeg lader under fri himmel.

Etter jeg begynte med mode3 har jeg gladelig plugget inn i regn og snø uten å ofre fukt en tanke, utover det som følger med inn i bilen fra spiralkabelen.
'13 Mjau

elektrolux

Skeptisk.

Skal slik semiportabel løsning være låvlig skal ladestasjonen inneholde minst jordfeilvern type A, og tåle å bli kjørt over.

Ratio sine er bygget for dette, men er som sagt skeptisk til at Salto har designet sitt utstyr for mode 2 montering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: Mazzbot på fredag 26. mai 2017, klokken 12:07
Fant denne ladestasjonen og følte for å ta et bildet , dette kan da umulig være lov ? Jalla petter smart løsninger er jeg ikke fan av .

Det er dessverre mange elektrikere som monter ladebokser sånn. Så slipper de å sette seg inn hva slags regler som gjelder for elbil. Da later de som at deres ansvar slutter ved stikkontakten.

Først og fremst er dette bare dustete. Man mister alle fordelene med en ladeboks, som sikkerheten med et fastmontert anlegg og raskere lading enn 10A. Elektrikere som setter opp sånn som dette bør man holde seg unna.

For å finne ut om det er lovlig, sjekk om

- ladeboksen er sertifisert til å brukes på mode 2. De fleste ladebokser er ikke det.

- ladeboksen er satt opp med en ladefart større eller mindre enn 10A. Det er ikke lov til å sette opp nye kurser til lading av elbil sikret med mer enn 10A.

- kursen er satt om jordfeilbryter type B. Alle nye kurser som hovedsakelig skal brukes til lading av elbil skal ha jordfeilbryter type B.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

keepitsimple

Sikkert tatt seg godt betalt for den der saltoboksen også..
Tesla Model S 60D - 2016

pudderjagar

Synest da var ein delpesimister som antyder at dette ikkje er lovligt. Verken forskrift eller norm kan forby dette slek som dei er utforma i dag.

Kontakten kan være montert til anna formål enn elbillading eller montert opp før juni 2014. Derfor har den ikkje B vernet, men fullt lovleg å bruke til lading til og med 16A.

At da er hengt opp ein type2 boks med schuko kontakt på er heller ikkje mot verken forskrift eller norm sjøl om da ikkje er integrert b vern i type2 boksen.

Løysinga som da er bilde av er også betre enn å bruke ein ladekladd som henger etter kontakten og ødelegger den.

Så eg ser ikkje noko ulovligt i dette.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: fredag på fredag 26. mai 2017, klokken 16:06
Sitat fra: Mazzbot på fredag 26. mai 2017, klokken 12:07
Fant denne ladestasjonen og følte for å ta et bildet , dette kan da umulig være lov ? Jalla petter smart løsninger er jeg ikke fan av .

Da later de som at deres ansvar slutter ved stikkontakten.

Ein ikkje bare later som at ansvaret slutter her. Men da er her da verkeleg slutter. Kva ein kunde putter inn i ein stikkontakt er uinteressant når elektriker har forlatt stedet og samsvarserklæringa er skrevet ut.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

RaBalder

#9
Sitat fra: fredag på fredag 26. mai 2017, klokken 16:06


:
:
- ladeboksen er satt opp med en ladefart større eller mindre enn 10A. Det er ikke lov til å sette opp nye kurser til lading av elbil sikret med mer enn 10A.
:
:

Du er litt for kort i oppsummeringen din.

Selvfølgelig er det lov å sette opp nye kurser til lading av elbil sikret med mer enn 10A.

....
Det selges jo ladebokser som lader bilen med 32A. Hvor får de strømmen fra?

pudderjagar

Er ladekontrolleren stilt inn på meir enn da sikringen tåler så seie no vel da seg sjøl kva som skjer :o :o :o :o :o
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Go-carter

Sitat fra: pudderjagar på fredag 26. mai 2017, klokken 18:11
Er ladekontrolleren stilt inn på meir enn da sikringen tåler så seie no vel da seg sjøl kva som skjer :o :o :o :o :o

Nei det er ikke lov å ha permanent/hjemmelading fra schuko. Kun fastmontert ladestasjon. Sjekk veileder til DSB.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

#12
Sitat fra: Go-carter på fredag 26. mai 2017, klokken 18:36
Nei det er ikke lov å ha permanent/hjemmelading fra schuko. Kun fastmontert ladestasjon. Sjekk veileder til DSB.
Du er nok litt på jordet her.
Stikkontakten kan være lovlig etter forskrifter for elektriske installasjoner.

Det er apparatforskriften som er brudt ved at et apparat godkjent for fast montasje er bygget om og utstyrt med sladd og støpsel.
En ulovlig handling opptil flere hobby elektrikkere her på forumet er skyldige i.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Her trur eg Griffel må kome med ei litt meria spesifik henvisning.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

EN 61851-1 krav til utstyr for mode 2 lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA