Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kewet 5 med problemer

Startet av Lars J, søndag 13. mars 2011, klokken 17:42

« forrige - neste »

Lars J

Hei

Eg har hatt ein Think Classic i vel to år, og i periodar så får eg ei feilmelding ved start.
Dvs den startar egentleg normalt (grønn lampe OK), men når eg sett den i gear (fram- eller bakover), går det ca 8 sek (antatt tid, har ikkje målt) og så kjem alarm "SYSTEM FAULT, SERVICE REQUIRED" og gult utropsteikn. Strøm på robometeret går samtidig ned frå ca 4 Amp til typisk 2 Amp.  Bilen kan ikkje kjørast.
Eg stoppar bilen, og prøver ny start ("tenning" av og på). Etter ein del forsøk er feilen borte og bilen kan kjørast.
Dette har skjedd i enkelte periodar, ein periode i fjor sommar, ein liten periode i haust, i vinter har den vore fin, inntil i går, då kom problemet på nytt. I går på veg heim frå jobb holdt eg på å gi opp, men endeleg virka den fint igjen.

Er det nokon som har forslag til kva som kan vera galt?
Sandnes, Think Classic og TMS

hkaspenberg

Dette har hendt meg innimellom, typisk når jeg har hatt dårlig tid. Når jeg bruker god tid på oppstart, dvs. slår på tenning, venter på at %-meter spinner opp, venter ytterligere noen sekunder, trykker brems og så vrir om til start så skjer dette aldri.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lars J

Hei igjen
Har prøvt alle variantar som eg har fantasi til, dvs vente (lenge), ikkje vente lenge, brems, ikkje brems, først rygge, først forover, først fri, etc.
Har ikkje klart å finna nokon tråd i kva som kan forårsaka problemet når dette først oppstår. Det er ikkje slik at hvis eg ventar/er tålmodig/ brukar bremsen så forsvinn problemet.
Problemet er altså at eg får alarmen "SYSTEM FAULT, SERVICE REQUIRED" når eg etter å ha starta fører velgjar frå P (parkering), til R (rygge), N (fri) eller F (forover).
Som nemnt så har eg fram til no klart å starta (dvs kjøra) bilen kvar gong, men brukar av og til svært mange startforsøk før eg lykkast. Men kan jo ikkje ha det slik, er redd for at eg ein gong ikkje får til å starta kjøring.

Kan det vera feil med gearlås (e.g. signalfeil)?
Sandnes, Think Classic og TMS

hkaspenberg

Hører du at låsebolten for girkassa beveges når du fører girvelgeren bort fra P ?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lars J

Ja, eg høyrer tydeleg lyden av motor som tar ut (og inn) låsebolten.  Dersom eg skrur av "tenning" for tidleg (ventar for kort tid etter at eg har satt velgjar tilbake i pos.P) så kjem alltid lydalarmen.
Då er det kanskje ikkje gearbolten som er problemet likevel (?)
Sandnes, Think Classic og TMS

Baltor

Du bør jo sjekke ut de billigste feilene først, og jeg er enig i at dette høres ut som gearbolten. Det er 2 ledninger till gearlåsen, begge har skjøter som henger fritt rett ved gearlåsen.(du må av med bunnplata)  Den ene er en 2 leder som gir strøm enten ene eller andre veien til låsmotoren, den andre har flere og litt tynnere ledere, disse skal gi signal fra endebryterne. Kan det rett og slett være dårlig kontakt her?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lars J

Takkar for tips.  :) Skal sjekka dette ved anledning (signal frå endebrytarane). Dersom andre har tilsvarande erfaring eller hint, tar eg egjerne imot fleire svar.

Mvh Lars J
Sandnes, Think Classic og TMS

El rayo

Mest sannsylig feil med endebryteren som gir kontakt når gearlåsen er av.

Kan også være noe som gjør at gearlåsmotoren ikke klarer å gå til endestilling fort nok (innen 8 sekunder, som du sier). Kan skyldes treghet i mekanismen eller defekt motor. (Hvis motoren går sakte en vei kan det være permanentmagneten som har løsnet og forskjøvet seg slik at "timingen" på motoren blir feil.)

Har åpnet en gearlåsmekanisme og oppdaget at fettet på tannhjulene er stivt som størknet smult eller voks. Vet ikke om fettet var slik da det var nytt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars J

Takk for tips, at det kan vera endebrytar når gearlåsen er av. Skal sjå på det ved anledning.
Eg trur ikkje sjølve mekanismen som driv bolten er defekt, eg teller ca 3 sek (høyrer lyden) på gearlåsmotoren, både ut og inn.

Hadde ein liten tur i går kveld og til jobb i dag. Problemet er det samme, alarmen kommer (etter 6-7 sec) når eg fører velgjar frå P til D eller R etter ein normal start (der eg tar meg normalt god tid mellom operasjonane). Men både i gårkveld og i dag gjekk det greidt (dvs ingen alarm og kjørbar bil) då eg veldig hurtig utførte alle operasjonane med start (nøkkel direkte til start og velgjar hurtig over til R/D).
Er det nokon som veit om slik startprosedyre kan ha negative "bivirkningar" på bilen?
Sandnes, Think Classic og TMS

Ken

Min alle beste tips er: Velg altid R når man velger gir og når den gule lampen blinker så vet man at drivsystemet er klar. Hvis ikke lampen blinker etter 5 sekunder så sett girvelger i P og tilbake til R nesten men en gang. Man kan forsøke mange ganger uten at en feilmelding vises på displayet. Man  rett og slett lurer BMSen hvis du få riktig "timing". En av mine biler er slik og det hjalp aldri å tuste rundt med endebrytere.

El Rayo har rett når han sier at en svak motor i girlås girkasse kan gi dårlig utlåsning. I dette tilfelle er det viktig at man bruker håndbrekk når man parkere på bakker o.l. så at belastningen på den er mindre.

Prøv min løsning først så slipper man å ta av panser og demontere girlås.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lars J

Hei Ken, takk for enkelt tips. Skal prøva det når eg skal heim i dag (antar at problemet ikkje har forsvunne i løpet av dagen).
Sandnes, Think Classic og TMS

Lars J

Hei alle
Har prøvt alle tips som eg har mottatt. Ført girvelgjar frå P til R, venta 5 sek, tilbake til P og hurtig til R igjen. Denne har virka nokre gonger, andre gonger ikkje. Hadde oppe panseret i helga, kikka på tannhjul for gearlås-mekanismen. Såg fint ut, men smurte den likevel med litiumfett (etter mottatt råd).
Problemet er fortsatt det samme.
I går skulle kona ut ein tur, ho gav opp. Det er første gang det har skjedd.
Eg kjørte bilen på jobb i dag, og då kom gult ryggelys på først etter 6-8 forsøk! :-\

Tilsynelatande er det "tyngre" lyd i motordrivverket for gearlås når eg setter den i P (ulåst -> låst).
Gearlås-mekanismen brukar ca 3 sek på lås -> ulåst og ca det samme tilbake igjen (men altså kanskje går litt tyngre tilbake igjen). Er det unormalt lenge?
Sandnes, Think Classic og TMS

cra

Sitat fra: Lars J på mandag 21. februar 2011, klokken 12:05
Tilsynelatande er det "tyngre" lyd i motordrivverket for gearlås når eg setter den i P (ulåst -> låst).
Gearlås-mekanismen brukar ca 3 sek på lås -> ulåst og ca det samme tilbake igjen (men altså kanskje går litt tyngre tilbake igjen). Er det unormalt lenge?

Ca 3 sekunder høres normalt ut. Min bruker om trent så lang tid (altså litt lenger enn jeg liker å vente på å kunne lippe bremsepedalen) på å gå i lås.

Kan det være så enkelt som skitt i kontaktene på gearvelgeren? Og at det kan renses med trykkluft eller electro-clean?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Svein-O

Har du målt endebryterene med ohm-meter. Når slike brytere "dør", kan det skje at den ligger med noen 10-talls ohm når den skal være åpen, like så vel som det motsatte (noen 10 talls ohm ved lukket) . Dette varierer og gir en "ustabil" feil.
Jeg har hatt noen runder med at bolten låser seg i P-stilling (motoren klarer ikke å dra den ut igjen). Ble veldig bra etter at jeg justerte posisjonen til bryteren. Har fasktisk låst seg en gang etterpå også, men da slår jeg et slag med hammer på en av skruene til gir-låshuset idet girspaken aktiveres. Da kommer bolten.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA