Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kewet 5 med problemer

Startet av Lars J, søndag 13. mars 2011, klokken 17:42

« forrige - neste »

elektrolux

FR 2000 indikerte feil i parklock når feilmeldingen kom opp. Feilmeldingen blir ikke lagret så hver gang oppstarten går bra viser ikke bilen noen feil.

Ut fra dette ser det ut som en dårlig/skitten/feiljustert endebryte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ebil

Hei.
Denne feilen er vist "smittsom". I dag fikk jeg samme feil på Thinken, så nå må jeg sjekke endebryterne. Kan høre lyden fra gearlåsmotoren. I verkstedmanualen står at en må ha av fronten, mens jeg forstår et av inleggene her at en må ta av dekslet under motoren?  Må en også ta av deksel til girlås-motor for å se bryterne?
Bergen
Think 2001

Ken

Ta av panseret og scru av dekslet av girlås. En skru er festet til siden av girlås med en vinkeljern etter det jeg husker. Sjekk at mikrobryttere løser inn og ut og bøy de stål levere dersom det  er nødvendig. Deksel under kan stå
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lars J

Hei igjen

I går sleit eg ein god del med denne alarmen, men to gonger på rad no har eg starta og fått bilen i gear utan problem. Kanskje er det over for denne gong!  :-\

I mange innlegg no er det antyda at det kan vera kontaktproblem med endebrytar på gear låsebolt.

Det er ein ting eg lurer på i forbindelse med dette. Eg ser at det er ein slik brytar i kvar endeposisjon, og det er ein liten elektrisk motor som driv låsebolten ut og inn. Motoren må jo gå til bolten er i posisjon (heilt ute eller inne).
Er det ikkje då desse endebrytarane som indikerer at bolten er kommen inn i ny posisjon, som også sørgjer for at motoren stoppar!
Eg testa litt i helga då eg smurte det med litiumfettet som elektrolux anbefalte, dvs kona satt inne i bilen og førte velgjar mellom P og R, og eg såg at armen bevegte seg frå eine grensebrytaren til den andre. Armen stoppa bevegelsen kvar gong den berørte endebrytar, dvs motoren (som driv låsebolten) stoppar.
Då må vel egentleg endebrytarane vera i orden (?)
Eller kan det vera annan logikk som stoppar denne motoren?
Sandnes, Think Classic og TMS

Svein-O

Jo, det er riktig det, men fikk du fram feilen de gangene bevegelsen stoppet korrekt på endebryterene ?
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Lars J

Ja, alle gongane då eg testa dette i helga, så gjekk den motorstyrete beveglege armen heilt til den berørte endebrytar. Og då stoppa den! Likevel fekk eg alarmen (System fault Service required) i kanskje 5 av 6 forsøk!
Sandnes, Think Classic og TMS

elektrolux

Det kan bety at teorien min om at computeren forventer at girlåsen frigjøres i løpet av en viss maxtid kan stemme.

Fra signalet om frigjøring, til mikrobryteren gir signal kan være for lang i ditt tilfelle.

Prøv om du kan finne ut hva max tid er.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. februar 2011, klokken 14:00
Det kan bety at teorien min om at computeren forventer at girlåsen frigjøres i løpet av en viss maxtid kan stemme.
Fra signalet om frigjøring, til mikrobryteren gir signal kan være for lang i ditt tilfelle.
Prøv om du kan finne ut hva max tid er.

Evt. trykke på microbryteren litt før den egentlig er ferdig, for å simluere at det går raskere. Talte sekunder selv i går da jeg parkerte/startet opp, og 1001-1002-1003 stemte ganske bra. Og det må da vel være mer enn noen hundredeler å gå på ift timingen, for å ta høyde for tregere motor ved lavere spenning, etc?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars J

Hei

Som eg nemnte i går, så er Thinken no inne i ein betre periode, dvs alarmen kjem ikkje så ofte, kun to gonger, ref opplisting under.
På dei siste turane i går og i dag har eg forøkt og måla tider, tid som gearboltmotoren går (når gearvelgjar førest frå P til R, måler tid med motorlyd), og tid til gult ryggelys eller alarm kommer (total tid frå tidspunkt gearvelgjar vart operert).
Her er resultatet så langt:
2.1 sek, 6.2 sek (alarm  :()
2.2 sek, 4.5 sek (ryggelys  :))
2.3 sek, 6.0 sek (ryggelys  :))
2.3 sek, 4.9 sek (ryggelys  :))
2.2 sek, 6.3 sek (alarm  :()
1.9 sek, 3,7 sek (ryggelys  :))
2.3 sek, 4.0 sek (ryggelys  :))

Ikkje mykje å bli klok på dette!
Sandnes, Think Classic og TMS

Svein-O

Jeg ville i allefall frikople bryterene, og ohme de. Viser det seg at de er ok, har du eliminert ett ledd. Så vidt jeg husker sitter det en kontakt på ledningen noen cm fra girboksen.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Lars J

No er Thinken blitt frisk igjen, dvs det har ikkje vore problem ved at alarmen "System fault ..."kjem lenger.
Eg har fortsatt med å måla tider, tid som gearboltmotoren går (når gearvelgjar førest frå P til R, måler tid med motorlyd), og tid til gult ryggelys (total tid frå tidspunkt gearvelgjar vart operert). Måler med stoppeklokke på mobil, runder av til tidels sek. Fleire gonger kjem no gult ryggelys i samme øyblikk som motor gearbolt stopper, difor samme tid.
Her er siste resultatet (altså, alltid gult ryggelys):
2.1 sek, 5.9 sek
1.8 sek, 3.6 sek
2.3 sek, 4.0 sek
2.5 sek, 2.5 sek
1.8 sek, 1.8 sek
2.4 sek, 2.4 sek
2.1 sek, 2.1 sek
3.2 sek, 3.2 sek
2.1 sek, 4.6 sek
2.3 sek, 2.3 sek

Er jo litt rart det at gult ryggelys av og til kjem med ein gong, andre gonger nokre sek etter at gearbolt er ute.
Kva er det som er normalt?
Sandnes, Think Classic og TMS

El rayo

Sitat fra: Lars J på fredag 25. februar 2011, klokken 10:12
Her er resultatet så langt:
2.1 sek, 6.2 sek (alarm  :()
2.2 sek, 4.5 sek (ryggelys  :))
2.3 sek, 6.0 sek (ryggelys  :))
2.3 sek, 4.9 sek (ryggelys  :))
2.2 sek, 6.3 sek (alarm  :()
1.9 sek, 3,7 sek (ryggelys  :))
2.3 sek, 4.0 sek (ryggelys  :))

Ikkje mykje å bli klok på dette!
Det ser ut til at det er en grense på 6 sekunder når man sammenligner med siste målinger der alt funker.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på torsdag 03. mars 2011, klokken 16:44
Det ser ut til at det er en grense på 6 sekunder når man sammenligner med siste målinger der alt funker.

Nemlig. Så da er det jo egentlig bare å prøve en gang til de gangene det går for sakte; akkurat som når fossilbilen ikke vil starte på første forsøk.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars J

Hallo

Thinken fungerte fint ein periode utan denne feilen, alarmen, men så begynte det på nytt igjen for ca to veker sidan.
Undersøkte, og fant ut kva det var som var feil. Armen som operer gearlåsen har som kjent endebrytar i begge endeposisjonar (låst og open).
Når ein opererer gearvelgjar frå P til R, går denne armen til enden eller til den berører og opererer endebrytaren.
Dvs dersom eg manuelt opererte endebrytaren når armen var halvvegs, så stoppa armen der, og gul blinklampe indikerte revers (sjølv om gearlåsen ikkje var heilt ute).
Andre gongar når eg lot armen gå til den stoppa sjølv, så gjekk den til endes og stoppa, men endebrytaren vart ikkje operert. Armen berørte såvidt brytaren, men ikkje nok til at den gav signal. Altså så stoppar armen også utan å få signal frå denne brytaren, men kontrollenheten er altså avhengig av dette signalet.

Løyste problemet med å laga ein liten bøy på vippearmen på endebrytar, slik at armen som operer gearlåsen berører denne eit par mm "tidlegare".
Sandnes, Think Classic og TMS

hens

Da har nok motoren stoppet pga overlast, det er normalt bryteren som skal stoppe motoren.
Men prosedyren  med å justere armen er riktig dersom det ikke er nok å løsne bryteren og flytte den.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA