Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

jkirkebo

Ser bra ut dette. Da blir det å investere i en CCS-adapter så snart noen av ladestasjonene på enten Gran eller Dokka oppgraderes til 100kW CCS ;) 35-40kW er litt snaut, det dobbelte blir ca. akkurat perfekt i forhold til tiden det tar å spise middag ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Men det jeg stusser litt på er dette:
SitatTesla will roll out upgrades to its Superchargers by adding CCS charger plugs to fit Model 3 before deliveries of the new car commence in Europe early next year. "It'll start ahead of deliveries," Bennett confirmed. "There'll be a significant retro-fit and the goal is to make sure for all the main travel routes, as Model 3 launches, that owners will be able to go anywhere on the Supercharger network. We'll continue to aggressively switch from the single connector per post to dual connectors per post."

Dette betyr vel at TM3 ikke vil kunne bruke dagens SuC plugg?  Antok at Tesla ville kunne lage porten kompatibel med både dagens løsning og CCS, men tok vist feil der... :(
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på onsdag 14. november 2018, klokken 11:51
Men det jeg stusser litt på er dette:
SitatTesla will roll out upgrades to its Superchargers by adding CCS charger plugs to fit Model 3 before deliveries of the new car commence in Europe early next year. "It'll start ahead of deliveries," Bennett confirmed. "There'll be a significant retro-fit and the goal is to make sure for all the main travel routes, as Model 3 launches, that owners will be able to go anywhere on the Supercharger network. We'll continue to aggressively switch from the single connector per post to dual connectors per post."

Dette betyr vel at TM3 ikke vil kunne bruke dagens SuC plugg?  Antok at Tesla ville kunne lage porten kompatibel med både dagens løsning og CCS, men tok vist feil der... :(

Sannsynligvis er det stilt ganske spesifikke krav til utformingen av CCS-pluggen i standarden for å få lov til å bruke CCS-hurtigladere. Tesla sin spesialvariant av type 2 blir da vanskelig å kombinere med de to ekstra CCS-pinnene.

Espen Hugaas Andersen

Så vidt noen har klart å fastslå, så er det fysisk sett ingen forskjell på Teslas Type 2 og vanlig Type 2.

Tror dette har mer med at det blir mindre komplekst på bilene. Nå trenger de ikke støtte både DC-mid og DC-high. Når de ikke har behov for å koble i mellom disse to oppsettene slipper de noen ekstra releer. N, L1, L2 og L3 kan være koblet rett på laderen uten noe i mellom, mens DC-pinnene kan være koblet til batteripakken via 2 stk releer.

Jeg tror man hadde trengt ytterligere 6 stk releer for å støtte både DC-mid og DC-high. I tillegg kan man gå ned på kabeldimensjonen på N, L1, L2 og L3. I stedet for å måtte kunne støtte 360A vil disse nå se kun 32A.

(Og et annet aspekt er at da er Model 3 klargjort for supercharger V3. Type 2 klarer neppe særlig mer enn dagens 360A. Med CCS kan man øke dette.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

anorway

Tek.no har vært en tur på Skøyen  :+1:
Den vil være på Skøyen i 2 uker fremover.

Neste uke vil det også komme en bil til forhandleren i Bergen, og muligens også andre steder i landet senere. Det kommer an på interessen på skøyen, opplyser Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til Tek.no.

https://www.tek.no/artikler/na-er-den-like-rundt-hjornet-her-er-tesla-model-3-i-norge/451130

Counterpointer

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 14. november 2018, klokken 11:41
I tillegg bør det også gjøre det enklere å få andre merker til å bli med i nettverket.
Dette tror jeg ikke før jeg ser det. SuC er en «walled garden». Tesla har tilgang til vanlige ladere men ikke omvendt.

Dette er en kjempefordel for Tesla som bare blir viktigere og viktigere.

Magnus Hansen

Hadde vært veldig snodig om de åpnet opp for andre nå.. likevel står det følgende i autoexpress artikkel:

Sitat

Bennett also confirmed that Tesla is still very much open to discussions with other car makers about them having access to the Supercharger network. "We're definitely open to talking to other car manufacturers who want to have access to the network," said Bennett. "Capacity is a driver for our investment; it's new routes, new markets and then capacity.

S4e

Sitat fra: anorway på onsdag 14. november 2018, klokken 14:16
Dinside har også tatt turen til Skøyen i dag: https://www.dinside.no/motor/teslas-nye-storselger/70456646

Håper det er skrivefeil med "håper alle som har reservert får i god tid før sommeren 2020"????
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jkirkebo

Jeg er godt fornøyd med denne nyheten ihvertfall:

"UK specs haven't been confirmed yet, but when it reaches our shores the Tesla Model 3 will be available in a selection of guises: standard and Long Range models are to be offered with a choice of rear- or all-wheel drive, while a Performance version will come as a 4x4 only."

Fra
https://www.drivingelectric.com/news/688/tesla-model-3-feature-ccs-charging-europe

Da blir det nok SR AWD på oss. Jeg var redd utgavene med mindre batteri kun ville komme med RWD. Da gjenstår det å finne ut om stoffseter blir tilgjengelig og om elektriske seter med minne i så fall kan kombineres med stoffseter. Håper det...
Blir det mulig å bli kvitt treverket i interiøret også så blir jeg superhappy ;)

noto

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. november 2018, klokken 21:28
Jeg er godt fornøyd med denne nyheten ihvertfall:
"UK specs haven't been confirmed yet, but when it reaches our shores the Tesla Model 3 will be available in a selection of guises: standard and Long Range models are to be offered with a choice of rear- or all-wheel drive, while a Performance version will come as a 4x4 only."

Virker som det kan være en generisk statement. Ikke referanse i artikkelen til at dette er fakta som er kommunisert fra Tesla nå. Det vil overraske meg hvis ikke MR blir nye SR i Europa.

Måkemannen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. november 2018, klokken 12:34
Så vidt noen har klart å fastslå, så er det fysisk sett ingen forskjell på Teslas Type 2 og vanlig Type 2.

Tror dette har mer med at det blir mindre komplekst på bilene. Nå trenger de ikke støtte både DC-mid og DC-high. Når de ikke har behov for å koble i mellom disse to oppsettene slipper de noen ekstra releer. N, L1, L2 og L3 kan være koblet rett på laderen uten noe i mellom, mens DC-pinnene kan være koblet til batteripakken via 2 stk releer.

Jeg tror man hadde trengt ytterligere 6 stk releer for å støtte både DC-mid og DC-high. I tillegg kan man gå ned på kabeldimensjonen på N, L1, L2 og L3. I stedet for å måtte kunne støtte 360A vil disse nå se kun 32A.

(Og et annet aspekt er at da er Model 3 klargjort for supercharger V3. Type 2 klarer neppe særlig mer enn dagens 360A. Med CCS kan man øke dette.)

Når jeg googler DC high ser det ut som man da tar med de to ekstra CCS pinnene. De fins jo ikke på SC stasjonene. Det hele er veldig forvirrende. Har du link til en god forklaring?

Amoss

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 14. november 2018, klokken 22:28
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. november 2018, klokken 12:34
Jeg tror man hadde trengt ytterligere 6 stk releer for å støtte både DC-mid og DC-high.

Når jeg googler DC high ser det ut som man da tar med de to ekstra CCS pinnene. De fins jo ikke på SC stasjonene. Det hele er veldig forvirrende. Har du link til en god forklaring?

Oversett dette til "Jeg tror man hadde trengt ytterligere 6 stk releer for å støtte både Tesla SuperCharger og CCS". Da er du svært nær :)
Model S 85D

bakskj

Husker jeg hadde disse problemene med S`en noen ganger. Ser ut som det kan bli noe trøblete å åpne Model3 også på de verste vinterdagene:

https://www.youtube.com/watch?v=--pD42h0VK4
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA