Hovedmeny

Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. desember 2017, klokken 01:06
Derfor er Model 3 uten awd helt uaktuelt og jeg venter gjerne på det. Så kan pusekattene bare skli rundt for min del. 30-40 tusen er god pris for awd, vel verd det spør du meg.

Vi vurderer Model 3 til erstatning for Leafen og kommer også til å vente på 4WD i så fall. Håper bare det blir tilgjengelig med begge batteripakkene da vi ikke har behov for den store pakka.

Er heller ikke veldig fornøyd med hvordan de har lagt opp ekstrautstyret. Åpen midtkonsoll og fravær av treverk står svært høyt oppe på ønskelista. Men det gjør også elektriske seter med minne, og tydeligvis går det ikke an å kombinere disse. Så da blir det vel manuelle seter, om de ikke klarer å tilby noe annet enn treverk med premium-pakka da. Som f.eks karbonfiber. Da gjenstår bare midtkonsollen, men den går sikkert an å bygge om siden den leveres i begge utgaver. Mobildokk har vi mindre enn null bruk for for å si det pent.

Man kan jo også håpe på endringer i sammensetning og standardutstyr før det åpnes for konfigurering i Norge....
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Mazzbot

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. desember 2017, klokken 13:13
Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. desember 2017, klokken 01:06
Derfor er Model 3 uten awd helt uaktuelt og jeg venter gjerne på det. Så kan pusekattene bare skli rundt for min del. 30-40 tusen er god pris for awd, vel verd det spør du meg.

Vi vurderer Model 3 til erstatning for Leafen og kommer også til å vente på 4WD i så fall. Håper bare det blir tilgjengelig med begge batteripakkene da vi ikke har behov for den store pakka.

Er heller ikke veldig fornøyd med hvordan de har lagt opp ekstrautstyret. Åpen midtkonsoll og fravær av treverk står svært høyt oppe på ønskelista. Men det gjør også elektriske seter med minne, og tydeligvis går det ikke an å kombinere disse. Så da blir det vel manuelle seter, om de ikke klarer å tilby noe annet enn treverk med premium-pakka da. Som f.eks karbonfiber. Da gjenstår bare midtkonsollen, men den går sikkert an å bygge om siden den leveres i begge utgaver. Mobildokk har vi mindre enn null bruk for for å si det pent.

Man kan jo også håpe på endringer i sammensetning og standardutstyr før det åpnes for konfigurering i Norge....

Karbonfiber fra Tsportline

https://tsportline.com/collections/tesla-model-3-carbon-fiber-interior-parts
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: Mazzbot på søndag 24. desember 2017, klokken 13:26
Karbonfiber fra Tsportline

https://tsportline.com/collections/tesla-model-3-carbon-fiber-interior-parts

Lite aktuelt å betale en formue for en uoriginal løsning som også sannsynligvis senker verdien på bilen pluss at det kan skape komplikasjoner (f.eks knirkelyder) pga. monteringen. Og problemer med garantien, om man f.eks klager på knirk...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Brede

Sitat fra: Mazzbot på søndag 24. desember 2017, klokken 13:02
Bjørn Nyland kjørte Norge rundt med sin P85 model s , ingen grunn til bekymring .

Han var så vidt jeg vet aldri oppe ved hytta vår..  ;D

Counterpointer

Sitat fra: Brede på søndag 24. desember 2017, klokken 20:13
Bjørn Nyland kjørte Norge rundt med sin P85 model s , ingen grunn til bekymring .

[emoji1][emoji1]

Chris Aurora

Sitat fra: Brede på søndag 24. desember 2017, klokken 20:13

Han hat kjørt seg bort i skauen bak huset mitt...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

trykkertor

Sitat fra: tiger`n på lørdag 23. desember 2017, klokken 21:28
Hva tror dere awd % blir på modell 3? Skjønner ikke helt at nordmenn kjøper så mye awd biler. De færreste trenger det er min erfaring. Men som de fleste med lang erfaring i trafikken ser man jo mye rar atferd og oppførsel. Er dette noe folk tror de trenger, på samme måte som at de tror de trenger piggdekk?
Her må jeg si meg helt enig med tiger'n.
Jeg har aldri eid et sett piggdekk, og heller ikke eid en 4x4. Har alltid kjørt bilen min der jeg ville.
Også forbi og videre hvor andre stod fast.
Så enig, del FLESTE, trenger nok ikke 4x4.
Jada. Vi skal ikke underkjenne de "få" som har en hytte, et hus eller en vei som kanskje krever det lille ekstra. Men for folk flest i Norge, så klarer vi oss med 2wd og piggfritt.
Så den enorme norske sulten etter SUV, 4x4 og piggdekk tror jeg er innbilte behov.
Har en kollega som nettopp har kommet tilbake i 4x4 og er så fornøyd etter at hun nå har kjørt 4 år på 2wd. (Selvsagt med pigg på begge biler.) Nå "føler" hun seg tryggere på å komme hjem til Bønestoppen.
En vei hun har kjørt med 2wd i 4 år, uten å hikke, en vei jeg har kjørt 2wd uten pigg i åresvis.
"Men nå er hun endelig tilbake i SUV, 4x4, pigg!"

Enig med tiger'n

Amoss

Sitat fra: trykkertor på mandag 25. desember 2017, klokken 22:46
Jeg har aldri eid et sett piggdekk, og heller ikke eid en 4x4. Har alltid kjørt bilen min der jeg ville.
Også forbi og videre hvor andre stod fast.

Litt pussig egentlig, men tror knapt jeg har hørt EN diskusjon om bil eller dekk der ingen har påpekt at med SITT valg av bil/drivlinje/dekk så har de "med letthet" kjørt forbi der andre sitter fast... :p

Ja, kan henge meg på den, i mitt første år med lappen, i min første gamle lørje av en bil på mitt første møte med vinterføre - på sommerdekk - så kjørte jeg rett opp bakker der "andre" med piggdekk sto å spant, og bakker der erfarne taxisjåfører nektet å kjøre opp med sine piggdekk.

Så ja, jeg tviler ikke på de som fremsetter påstandene, men ingen skal komme her å påstå at min opplevelse beskrevet over kom av at jeg alt var blitt en eksepsjonell sjåfør, eller at dekk eller bil var eksepsjonelt gode. Her, som i mange av de andre anekdotene som fremsettes så kan det også andre elementer som spiller inn.

Og for ordens skyld: Nei, jeg kjørte ikke hele vinteren på sommerdekk. Ble overrasket av årets første snøvær, og måtte kjøre hjem, og siden ut for å kjøpe piggdekk. Selv sverger jeg fortsatt til piggdekk på de veiene jeg kjører til vanlig. Joda, 90%+ av tiden hadde nok piggfritt vært gode nok. Men jeg har ikke den luksus at jeg bare kan la være å kjøre de dagene når man må la bilen stå dersom man ikke har pigger. Har hatt nok av eksempler på disse veiene der jeg har måttet stoppe og "gjete"¹ piggfrie biler slik at jeg selv skal kunne komme frem.

¹)
Gjete: Samtidig med at noen går bak (eller foran - alt ettersom) for å dytte bilen så må noen gå på siden og holde den inne på veien/på rett kurs... Ja, så glatt kan det bli, og da har ingen uten pigg eller kjetting noe ute på veien å gjøre.
Model S 85D

trykkertor

Jeg skulle lett klart de siste 10% du ikke klarer, med piggfritt og 2wd  :D
Det handler om skills.

Er redd du ikke skjønte poenget Amoss om at de "FLESTE" kjører i forhold som ikke krever pigg og 4x4. Men de tror de trenger det.
Du er sikkert en av de færre som faktisk trenger det, og derfor kjøper det.

Til eksempel. En av de gangene jeg kjørte forbi andre som stod fast, så var det en ubrøytet vei, og de hadde ikke skjønt konseptet med å skru av traction-control, bygge opp en gitt marsjfart og holde den.
I et annet tilfelle var det flere biler som stod fast, og ikke hadde skjønt konsepte med å "vugge" bilen løs igjen.
Og vet ett tilfelle var det noen som ikke hadde skjønt konseptet med å svinge forhjulene til høyre og venstre i en svak motbakke for å søke etter grep og komme seg forbi den vanskelige kneiken.
Og i et tilfelle var det en som ikke hadde skjønt at å rygge opp den bratte bakken gav et bedre grep på drivhjulene (foran), enn å kjøre nesen opp først.
Og i et....

Som du ser, så handler det om å bygge seg erfaring og vite hvordan diverse "hindringer" løses.
Så kan man saktens komme med 4x4 pigg og ikke trenge all denne kunskapen.
Bare så synd asfalten skal raspes opp 5 måneder i året av folk som hadde klart seg helt fint uten pigg.

Jeg regner i hvertfall med å klare meg fint med en 2wd Model 3 uten pigg.

Myrvang

Selvfølgelig er det episoder der alle burde hatt 4WD.

Har FWD på Mondeoen og Leafen, hadde 4WD på en Octavia og en Superb tidligere, og skulle gjerne hatt det i dag også. Husker med skrekk en episode der jeg med full henger skulle opp en lang bakke til søppelfyllinga. hadde lastet litt dårlig, mye vekt lengst fremme på hengeren som pressen rumpa på bilen ned og fronten opp, med dårlig grep på forhjulene som følge. Iom at bakken starter med en rundkjøring er det heller ikke mulighet til å ta fart før bakken.

Midt i bakken var det slutt på grep og fart, og jeg måtte rygge/skli ned bakken med henger 2 ganger. Først på 3. forsøk kom jeg meg helt opp. Nå gikk det bra, så klarte meg uten, men skulle gjerne hatt trekk på alle 4 opp bakken.

Men stort sett går det helt fint.

Mitt ønske på TM3: AWD :) Fordi jeg vet ikke når neste gang jeg trenger det er, og jeg vil ikke gamble på at det går like bra neste gang jeg sliter.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Amoss

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 26. desember 2017, klokken 01:10
Jeg skulle lett klart de siste 10% du ikke klarer, med piggfritt og 2wd  :D
Det handler om skills.

Er redd du ikke skjønte poenget Amoss om at de "FLESTE" kjører i forhold som ikke krever pigg og 4x4. Men de tror de trenger det.
Du er sikkert en av de færre som faktisk trenger det, og derfor kjøper det.

Altså først vil jeg presisere at min lille "utlufting" over ikke var direkte myntet på deg, selv om det var du som ble sitert.

... og virker heller her som om det var du som ikke forsto poenget: Nei, det handler ikke nødvendigvis bare om "skills".  Joda, det hjelper helt klart å vite litt om hva man driver med, men 0 grep er fortsatt 0 grep uansett hvor mange triks du kan når du har grep. I eksemplene mine fra forrige post: Nei, jeg hadde ikke "skils", men kanskje flaks? Eller en intuitiv forståelse som andre og mer erfarne sjåfører ikke hadde opparbeidet seg? Kanskje bare den gamle lørja var mer baktung (RWD) enn andre og nyere biler? Men uansett så var det ikke "0 grep" situasjoner.

Løs ubrøytet nysnø er sjeldent noe problem. Som du er inne på - om man setter seg fast i snøen kan man vugge seg frem og tilbake eller spinne litt. Er det litt grep igjen i midten eller på kantene som ikke har blitt blankpolert av piggfrie dekk enda så er det også helt greit. Det er ting som f.eks. når snøen har rukket å bli så nedkjørt og blankpolert av de piggfrie dekkene eller ved underkjølt regn som det nå nylig har vært flere tilfeller av, eller andre varianter på samme tema så blir det så glatt at uten pigger har man null kontroll. Har selv flere ganger opplevd å gå ut av bilen og enten gått rett på ræva eller så vidt unngått det ved å holde meg fast i bilen fordi det har vært glatt. Bilen har da kun holdet seg på veien takket være pigger. I slike situasjoner må man noen ganger "gjete" piggfrie biler som ikke har forstått at de under disse forholdene må la bilen stå.

Om dette er forhold som "de fleste" opplever eller ei skal jeg ikke uttale meg om, men mange opplever det. Ikke bare kom å si at dette ikker er noe problem i byene, har selv opplevd det samme også inne i Oslo - hvor da selv bussene pent måtte stille seg i veikanten og vente på salting/strøing. Mens jeg kunne kjøre forbi på mine piggdekk. (Men nei, kjører ikke mye inne i byene eller sentrale strøk.) Men klart, i sentrale strøk så blir nødvendigvis ventetiden kortere før veiene er farbare igjen. Hjemme - eller om jeg for den sak skyld skulle være på vei hjem - ville jeg ofte måttet vente til neste dag.

... og igjen, dette er ikke noe som skjer OFTE - store deler av vinteren kunne de piggfrie dekkene sikkert vært nok. Men det skjer ofte nok til at det altså ville være ett problem om jeg måtte stoppe og parkere bilen under slike forhold.

Model S 85D

Øyvind.h

Awd er behagelig. Ja jeg kom frem med 2wd også, men 4wd er noe helt annet og krever langt mindre av sjåføren. Kona er veldig fornøyd. Men selv jeg som «leter» etter utfordringer fordi jeg liker å leke og liker å kjøre bil setter stor pris på 4wd.

Etter 14 år med 2wd og nå 2 år med 4wd er det helt klart at 2wd ikke er aktuelt igjen såfremt jeg ikke må. Bakkestart i bratte snødekte bakker? Null problem. Bakkestart med henger på snø? Null problem. Selv vår/sommer/høst har jeg glede av 4wd. Med 4-500hk blir 2wd snaut. Så 4wd har jeg glede av året rundt, uten ulemper.

Pigg derimot er jeg sikker på at jeg ikke skal ha uten at det er helt krise. Ulempe 99% av tiden for meg med pigg. På holke tar jeg det bare pent. Bilen har grep på holke også, selv om det er dårlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Blank is med vann gir ikke grep til piggfritt. Senest lille julaften seilte jeg sidelengs avgårde med Hakka R2 på noe jeg vil karakterisere som flat mark fra stillestående. Velger man piggfritt er det forhold som gjør at man bør la bilen stå, eller gjøre andre tiltak, f.eks kjetting. For ordens skyld har jeg kjørt med piggfritt i 30 år snart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

N00b

Hadde en skikkelig skummel en med piggfritt. Svinge av på en sideveg, ca 5km/t og var ikke nok observant på at den ikke var strødd og det var ca 10% helning. Mørkt må vite.

Seilet nedover ca 100m med stø kurs mot en port og hakkende ABS og så lite grep jeg ikke fikk styrt. Slapp opp bremsen for å få akkurat nok grep til å svinge meg utenom, kun for nå å sikte på bakenden på graver 25m lengre fremme.  Rett før den var det heldigvis noe gammel grus som lå i kanten. Aldri stor fart, kom kanskje opp i 10kmt nedover. 
Husker jeg tenkte som så, skal jeg sjanse på porten eller utsette smellen til graveren. 

"Then you`re a passanger"

Øyvind.h

Holke har stoppet meg en eneste gang. 18 år ganmel og overmodig med gamle utslitte piggdekk skled jeg sidelengs av veien på holke.

Nyttårsaften 15-16 måtte jeg kjøre ca 300 meter på speilblank holke, delvis oppover. S85 rwd med Nokian R2. Blinket mye i esp lampen ja, men gikk helt fint. Men klart, man må vurdere helling og bilens retningsmoment i så ekstreme situasjoner. Heldigvis er det sjelden speilblank holke langt og i full bredde. Normalt begrenset til småveiene der jeg bor. Aldri hovedveier 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA