Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 02. august 2017, klokken 18:22

« forrige - neste »

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Blir spennende å se om Model 3 faktisk kan utfordre Ioniq på effektivitet (og lavt forbruk)
http://pushevs.com/2017/08/01/tesla-model-3-efficiency-impressive/

Cowboystrekk

Et problem, ingen varmepumpe. I -15 til 10 pluss vil Ioniqs klimaanlegg bruke betraktelig mindre strøm. Blir dog spennende å se når Ioniq får større batteri.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 30. august 2017, klokken 20:25Et problem, ingen varmepumpe. I -15 til 10 pluss vil Ioniqs klimaanlegg bruke betraktelig mindre strøm. Blir dog spennende å se når Ioniq får større batteri.
Du får noe sånt som 2-3 kW med spillvarme fra motor og motorkontroller i 80 km/t. Det er bedre å benytte seg av denne varmen enn å bruke strøm for å produsere varme, uansett om du bare bruker noe sånt som 750W for å produsere 2-3 kW varme.

Men det er så klart en fordel med varmepumpe når man f.eks står i ro eller kjører veldig sakte, og det ikke er nevneverdig med spillvarme fra motor/motorkontroller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Måkemannen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. august 2017, klokken 22:52
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 30. august 2017, klokken 20:25Et problem, ingen varmepumpe. I -15 til 10 pluss vil Ioniqs klimaanlegg bruke betraktelig mindre strøm. Blir dog spennende å se når Ioniq får større batteri.
Du får noe sånt som 2-3 kW med spillvarme fra motor og motorkontroller i 80 km/t. Det er bedre å benytte seg av denne varmen enn å bruke strøm for å produsere varme, uansett om du bare bruker noe sånt som 750W for å produsere 2-3 kW varme.

Men det er så klart en fordel med varmepumpe når man f.eks står i ro eller kjører veldig sakte, og det ikke er nevneverdig med spillvarme fra motor/motorkontroller.

Får man egentlig nok spillvarme fra en elmotor til dette bruket? Forstått det slik at den høye effektiviteten til en elmotor er grunnen til at man må ty til varmepumper eller varmeelementer for å få nok varme til kupeen?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 31. august 2017, klokken 02:43Får man egentlig nok spillvarme fra en elmotor til dette bruket? Forstått det slik at den høye effektiviteten til en elmotor er grunnen til at man må ty til varmepumper eller varmeelementer for å få nok varme til kupeen?
I beste fall har motoren rundt 95% virkningsgrad, og det er det samme med motorkontrolleren. Da taper man ca 10% av energien i motor/motorkontroller. Tesla har vært dårligere enn dette, da de har prioritert ytelse over virkningsgrad. Akkurat hvor Model 3 havner er litt usikkert, da den fortsatt skal ha gode ytelser, men samtidig er det snakk om at den skal benytte seg av permanentmagneter, som vil forbedre virkningsgraden en del.

Si man taper 15% i motor og motorkontroller. Da er det slik at om man forbruker 75 kWh på 6 timers kjøring, så utgjør spillvarmen: (75 kWh / 6) x 0,15 = 1,9 kW. (Seks timer i 80 km/t utgjør 480 km.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

#352
En del av spillvarmen må nødvendigvis unnslippe til omgivelsene. Varmemengden som unnslipper er proposjonalt med temperaturdifferansen mellom omgivelsene og de komponentene som genererer spillvarme. Jo kaldere det er ute jo mindre effektivt kan man høste av spillvarmen. Med andre ord vil man i større grad falle tilbake på en annen varmekilde enn spillvarme for å holde kupeen varm.

Lynet

Tesla bruker energitapet fra DU til å varme batteriene på kalde dager. Det går da ca en time på model S å øke tempen med ca 15 grader ved normal kjøring på norsk landevei.
En varmepumpe virker dårligere dess kaldere det er, mener å hørt at på Leafen så kobles varmepumpen ut på -5 og PTC tar over.
Så at de velger den gode, billige og enkle PTC-løsningen er helt ok for meg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

DrNox

E-golfen min har ikke varmepumpe og heller ikke noen form for batteri-oppvarming/kjøling, tror jeg. Aldri savnet noen av delene så lenge man kan varme bilen før man skal på kjøretur. Vil ikke ha en løsning som varmer batteriet på kalde dager. Dette må det vel bli "vampiredrain" ut av? Bruke energi for å "kose" med batteriet, må vel være sløsing av energi?
Trodde at vanlige batterier, som AA og AAA skal oppbevares kaldt jeg, for at de skal vare lengst mulig?
Tesla kan heller fikse problematikken med å gi oss litt ekstra kw på batteriet. Min E-golf har f.eks 24kw mens tesla putter opp til 100kw i sine biler.
Dessuten, jo mindre avansert TM3 blir jo mindre kommer til å bli ødelagt.
Prisen man må betale, er lavere pris ::)

Klykken

Er temperaturen utenfor driftstemp skader du batteriene over tid, sies det. F.eks på vår i3 begrenses effektuttak inntil batteri/drivverk har nådd toleransegrensene for optimal driftstemperatur, hvis ikke forvarming er utført i forkant.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

ganton

På i3 brukes varmepumpe kun til å varme kupeen. Batteriene varmes med varmetråder. Men de kjøles med omvendt varmepumpe(air conditioner) på samme måte som kupeen. Hadde vel ikke vært så vanskelig å kjøre airconditioner i revers for å varme kupeen på model3 (?)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Espen Hugaas Andersen

Er temperaturen lav i batteriet skader man ikke det, så lenge man ikke førsøker lade eller utlade batteriet mer enn det tåler. Dette er noe som ivaretas av lader/BMS, så det er ikke noe man trenger forholde seg til, utover at det kan være upraktisk å f.eks kun få ladet med noen hundre watt, eller bare få ut noen kW. Derfor har man batterivarmere.

Er temperaturen høy i batteriet skader dette batteriet, uavhengig av bruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cowboystrekk

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. august 2017, klokken 22:52
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 30. august 2017, klokken 20:25Et problem, ingen varmepumpe. I -15 til 10 pluss vil Ioniqs klimaanlegg bruke betraktelig mindre strøm. Blir dog spennende å se når Ioniq får større batteri.
Du får noe sånt som 2-3 kW med spillvarme fra motor og motorkontroller i 80 km/t. Det er bedre å benytte seg av denne varmen enn å bruke strøm for å produsere varme, uansett om du bare bruker noe sånt som 750W for å produsere 2-3 kW varme.

Men det er så klart en fordel med varmepumpe når man f.eks står i ro eller kjører veldig sakte, og det ikke er nevneverdig med spillvarme fra motor/motorkontroller.
om overskuddsvarme er 2-3 kW i 80 km/t og varmetap og ikke opptimal motorbelastning regnes med betyr det at du bruker 20-30 kW i timen i 80 km/t. Det tviler jeg på. Batterivarmeren til TMS bruker ca 3 kW. Med range mode i -20 blir faktisk batteriet kaldere og regenbegrensninga øker, noe som bekrefter at spillvarmen er godt under 3kW.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA