Hovedmeny

Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

N00b

The Tesla model 3 does not currently fly, flying may cause risk of collision and damage.  Men håpet er det om vi legger godviljen til :-)

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. november 2017, klokken 11:17
Interessant! Håpet om tilhengerfestet lever videre hvis man legger godvilja til:

Warning: Do not use Model 3 for towing
purposes. Model 3 does not currently
support towing. Towing can cause
damage and increase the risk of a
collision.

Caution: Using Model 3 for towing before
Tesla-approved towing components and
accessories are available
may void the
warranty.

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

bno

Amoss

https://electrek.co/2017/12/20/tesla-model-3-warranty-new-battery-capacity-retention-guarantee/
Sitat
Tesla releases Model 3 warranty with new 70% battery capacity retention guarantee
...
After the launch of the production version of the Model 3, Tesla announced that the vehicle will have a New Vehicle Limited Warranty for 4 years or 50,000 miles (80,000 km), like the Model S and Model X.

The difference was with Drive Unit and Battery warranty. Like Model S and Model X, the warranty on the Model 3 powertrain is 8 years, but unlike Model S and Model X, the Model 3 does have a limit on mileage:

100,000 miles (160,000 km) for the 'Standard Range Battery' version
    120,000 miles (192,000 km) for the 'Long Range Battery' version

But with the release of the full warranty, we now learn that Tesla also added a guaranteed minimum 70% retention of battery capacity over the warranty period.

That's new to Model 3 only.
Model S 85D

LA3UX

22. desember 2017 Godt nytt for nordmenn som kjører på vinterføre
"Tesla melder at alle deres Model S og Model X fra nå av vil komme med 4x4 (Dual Motor All‑Wheel Drive) som standard. Kommende Model 3 blir i første omgang levert med bakhjulsdrift, men en 4x4-versjon kommer etter hvert"

Knut Røe

Er vel snart et halvår siden S75 ble discontinued. Hva tror dere awd % blir på modell 3? Skjønner ikke helt at nordmenn kjøper så mye awd biler. De færreste trenger det er min erfaring. Men som de fleste med lang erfaring i trafikken ser man jo mye rar atferd og oppførsel. Er dette noe folk tror de trenger, på samme måte som at de tror de trenger piggdekk? Awd er nok falsk trygghet for mange. Det blir lettere å kjøre oppover men akkurat samme å kjøre nedover. Så Tesla Bjørn videoen med off-road kjøringen. Var mange tilfeller der bilen spant på 2 hjul og ikke kom av flekken. Har sett demonstrasjonsvideo av Q5 der den kommer videre i en bakke med 3 hjul helt uten grep. Så etter min mening er Tesla awd bedre enn kun 2wd, men ikke spesielt mye bedre enn en bra rwd bil med diffbrems, som forøvrig kan være temmelig mye bedre enn de fleste tror.

Klykken

Folk har jo egne preferanser og behov, og du kjenner neppe behovet til andre enn deg selv. Jeg tenker at folk flest gjerne vil ha muligheten til å komme seg frem den ene gangen awd faktisk er nødvendig.

Og teslaene med awd har mer gamp og raskere akselerasjon. Det er grunn nok for min del.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mazzbot

Sitat fra: tiger`n på lørdag 23. desember 2017, klokken 21:28
Er vel snart et halvår siden S75 ble discontinued. Hva tror dere awd % blir på modell 3? Skjønner ikke helt at nordmenn kjøper så mye awd biler. De færreste trenger det er min erfaring. Men som de fleste med lang erfaring i trafikken ser man jo mye rar atferd og oppførsel. Er dette noe folk tror de trenger, på samme måte som at de tror de trenger piggdekk? Awd er nok falsk trygghet for mange. Det blir lettere å kjøre oppover men akkurat samme å kjøre nedover. Så Tesla Bjørn videoen med off-road kjøringen. Var mange tilfeller der bilen spant på 2 hjul og ikke kom av flekken. Har sett demonstrasjonsvideo av Q5 der den kommer videre i en bakke med 3 hjul helt uten grep. Så etter min mening er Tesla awd bedre enn kun 2wd, men ikke spesielt mye bedre enn en bra rwd bil med diffbrems, som forøvrig kan være temmelig mye bedre enn de fleste tror.

Regn med 5000$
Tesla model 3 reservert 31/3 .

GOS

Og Tigern kan sikkert liste opp en hel drøss med nyere RWD biler som har differensialsperr????
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

HCO

Differensialbrems og differensialsperre er ikke det samme. En kompis hadde en gang en Volvo 240 med differensialsperre. Den hadde interessante kjøreegenskaper, både sommer og vinter.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Knut Røe

De fleste biler med rwd og 3-400 hester har dette. Og nei, ikke sperre som noen her tror. Da er det en del men ikke har forstått.

Counterpointer

Lurer på det helt omvendte når noen påstår at en ikke har «bruk» for awd, da skjønner jeg ikke hva de tenker med. Det går ann å klare seg uten, selvsagt. Jeg har nå en bil med og en uten, min faste bil har ikke hatt det de siste fire år desverre. Har både hatt ekte quattro, haldex og  bil med reduksjonsgir og sperrer. Veldig forskjell på disse systemene . Mener at jeg har et godt grunnlag for vurdering.
Jeg foretrekker kjøretøy med aktiv sikkerhet, dvs motor og fremdrift som gjør at du selv kan ta kontrollen, fremfor å defensivt avpasse og vente for å være sikker.
Der jeg savner awd mest er i situasjoner ved påkjøring av vei eller kryssing av veibane. Med tohjulsdrift må jeg ved løst underlag vente,  hvor jeg trygt kan kjøre med awd.
Ett annnet viktig område er stabiliteten på glatt føre, her kommer sikkert grunnen til at  noen flere kjører ut med awd fordi de da glemmer at bilen bruker like lang strekning på å stoppe som en tohjulsdrevet bil. Hodet må være med i bilkjøring ALLTID, finnes ikke noe system foreløpig som erstatter det!
Fremkommelighet i bratte og glatte forhold er overlegent, noe den totale dominansen i rally viser og jeg selv jevnlig opplever i min bratte bakke opp fra garasjen. Med tohjulsdrift  må jeg rett som det er ta fart og bruke triks og erfaring for å komme opp, med awd går det uten å tenke.

Derfor er Model 3 uten awd helt uaktuelt og jeg venter gjerne på det. Så kan pusekattene bare skli rundt for min del. 30-40 tusen er god pris for awd, vel verd det spør du meg.

GOS

Sitat fra: tiger`n på søndag 24. desember 2017, klokken 00:49
De fleste biler med rwd og 3-400 hester har dette. Og nei, ikke sperre som noen her tror. Da er det en del men ikke har forstått.

Om du tenker mer i retning av elektronisk differnsilabrems så må jeg si at dette er ikke noe som er til særlig hjelp i forhold til fremkommelighet alla AWD. Det å bruke bremsesystemet for å bremse det ene hjulet som spinner når det er glatt hjelper ikke mye når det er glatt for begge hjula. Og ett slikt system har jo alle bilene med AWD også.....men da har en jo 4 hjul å spille med.

For biler som har styrt differensialbrems i tilknytning til differensialhuset så snakker vi vel om fabrikanter som hendvender seg til en annen kjøpsgruppe enn de fleste her inne er.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Mazzbot

Bjørn Nyland kjørte Norge rundt med sin P85 model s , ingen grunn til bekymring .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA