Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 02. august 2017, klokken 18:22

« forrige - neste »

Lepet65

Stemmer det, i vert fall på min nåværende bil. Fornuftig det.
BMW X3
Venter FORTSATT på iX3, i4, i5 eller noe lignende
(har fått igjen depositum da)

ladov

Sitat fra: OlaM på søndag 01. oktober 2017, klokken 11:48
SitatWe had rain in Austin today, so I had an opportunity to use the wipers. A tap on the left stalk handled the single wipe fine, but it also changed the UI to show the sustained wiper controls - so there was no hunting for them. Pretty seamless transition, just different from the traditional all-stalk coontrol. The intermittent works as expected - didn't need continuous wipe modes.

No rain-sensing yet, which was expected.

Så i stedet for å ha all vindusvisking på en spak så har de litt vindusvisking på en spak og resten på skjerm. Det er elendig.
...
Jøss, jeg har faktisk helt motsatt oppfatning av dette, jeg tenker at Tesla har løst dette på en smått genial måte. En spak for å aktivere viskeren, bruk skjermen hvis du trenger å gjøre endringer.

En bonus er at endringer i kontrollsystemet kan gjøres i software. En dobbelbonus er mulighet for personlige oppsett, koblet til nøkkel/mobil..

Problemet med andre biler er at de ikke har noen standard måte å løse det på. På noen merker er 'off' øverste posisjon, på andre er det nederste posisjon. Hastigheten på intervaller er gjerne en enkel vribryter som er *litt* forskjellig fra merke til merke.. Har du fått ny bil, eller bare låner en annen bil enn din egen, må du kjøre inn til siden, skru på kupebelysningen, og studere merkingen på knappene..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Geir68

Sitat fra: Lynet på søndag 01. oktober 2017, klokken 13:04

Kanskje gode gamle intervallpussern også blir en mulighet. Ikke alltid auto funker bra ved lett yr.
[/quote]

Invervall er eneste mulighet, da det ikke er noen auto.

Måkemannen

Sitat fra: Geir68 på søndag 01. oktober 2017, klokken 15:00
Sitat fra: Lynet på søndag 01. oktober 2017, klokken 13:04

Kanskje gode gamle intervallpussern også blir en mulighet. Ikke alltid auto funker bra ved lett yr.

Invervall er eneste mulighet, da det ikke er noen auto.
[/quote]

Ikke enda.

Løve

Bilen skal, på sikt, kunne kjøre seg selv, men vindusviskere fullautomatisert, nei det er for vanskelig  ???

trykkertor

Sitat fra: ladov på søndag 01. oktober 2017, klokken 14:35
Jøss, jeg har faktisk helt motsatt oppfatning av dette, jeg tenker at Tesla har løst dette på en smått genial måte. En spak for å aktivere viskeren, bruk skjermen hvis du trenger å gjøre endringer.
Enig. Synes det høres ut som en god måte å løse behandlingen på.

model3citizen

Sitat fra: ladov på søndag 01. oktober 2017, klokken 14:35
Sitat fra: OlaM på søndag 01. oktober 2017, klokken 11:48
SitatWe had rain in Austin today, so I had an opportunity to use the wipers. A tap on the left stalk handled the single wipe fine, but it also changed the UI to show the sustained wiper controls - so there was no hunting for them. Pretty seamless transition, just different from the traditional all-stalk coontrol. The intermittent works as expected - didn't need continuous wipe modes.

No rain-sensing yet, which was expected.

Så i stedet for å ha all vindusvisking på en spak så har de litt vindusvisking på en spak og resten på skjerm. Det er elendig.
...
Jøss, jeg har faktisk helt motsatt oppfatning av dette, jeg tenker at Tesla har løst dette på en smått genial måte. En spak for å aktivere viskeren, bruk skjermen hvis du trenger å gjøre endringer.

En bonus er at endringer i kontrollsystemet kan gjøres i software. En dobbelbonus er mulighet for personlige oppsett, koblet til nøkkel/mobil..

Problemet med andre biler er at de ikke har noen standard måte å løse det på. På noen merker er 'off' øverste posisjon, på andre er det nederste posisjon. Hastigheten på intervaller er gjerne en enkel vribryter som er *litt* forskjellig fra merke til merke.. Har du fått ny bil, eller bare låner en annen bil enn din egen, må du kjøre inn til siden, skru på kupebelysningen, og studere merkingen på knappene..

Og på en eller annen måte kommer du frem til at det må man ikke nå?

For meg høres dette slettes ikke bra ut, det absolutt siste jeg ønsker, det er å ta øynene vekk fra veien om forholdene for viskerfrekvens endrer seg brått. Eks. ved forbikjøring av vogntog i høy hastighet og tungt regn.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

ladov

Sitat fra: model3citizen på søndag 01. oktober 2017, klokken 18:32
Sitat fra: ladov på søndag 01. oktober 2017, klokken 14:35
Sitat fra: OlaM på søndag 01. oktober 2017, klokken 11:48
SitatWe had rain in Austin today, so I had an opportunity to use the wipers. A tap on the left stalk handled the single wipe fine, but it also changed the UI to show the sustained wiper controls - so there was no hunting for them. Pretty seamless transition, just different from the traditional all-stalk coontrol. The intermittent works as expected - didn't need continuous wipe modes.

No rain-sensing yet, which was expected.

Så i stedet for å ha all vindusvisking på en spak så har de litt vindusvisking på en spak og resten på skjerm. Det er elendig.
...
Jøss, jeg har faktisk helt motsatt oppfatning av dette, jeg tenker at Tesla har løst dette på en smått genial måte. En spak for å aktivere viskeren, bruk skjermen hvis du trenger å gjøre endringer.

En bonus er at endringer i kontrollsystemet kan gjøres i software. En dobbelbonus er mulighet for personlige oppsett, koblet til nøkkel/mobil..

Problemet med andre biler er at de ikke har noen standard måte å løse det på. På noen merker er 'off' øverste posisjon, på andre er det nederste posisjon. Hastigheten på intervaller er gjerne en enkel vribryter som er *litt* forskjellig fra merke til merke.. Har du fått ny bil, eller bare låner en annen bil enn din egen, må du kjøre inn til siden, skru på kupebelysningen, og studere merkingen på knappene..

Og på en eller annen måte kommer du frem til at det må man ikke nå?

For meg høres dette slettes ikke bra ut, det absolutt siste jeg ønsker, det er å ta øynene vekk fra veien om forholdene for viskerfrekvens endrer seg brått. Eks. ved forbikjøring av vogntog i høy hastighet og tungt regn.
På alle biler jeg har eid til nå så har viskerarmen vært plassert *bak* rattet, altså et sted hvor det er trafikkfarlig å studere dem nærmere mens du kjører. Ved for eksempel forbikjøring av trailer i regnvær så må du altså enten kjenne viskerarmens funksjon godt nok til å gjøre det i blinde, *eller* avbryte forbikjøringen.

Det kommer ikke til å endre seg stort på TM3. Derimot så blir det enklere under mindre krevende forhold siden en 15" skjerm har vesentlig bedre mulighet til å presentere informasjon til føreren på en relativt trygg måte enn viskerarmer skjult bak rattet..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øyvind.h

#518
En viskerarm er veldig enkel og ekstremt kjapp å betjene.
Hadde jeg måttet fikle med berøringsskjerm for å skru den kjapt på hadde jeg fått panikk.

Jeg har flere ganger i min sjåførkarriere måttet slå på viskere akutt. Det har gått fint fordi armen sitter i umiddelbar nærhet og kan aktiveres på godt under ett sekund. Skal man tappe på den for så å flytte blikket bort på skjermen og velge et nytt valg på touchskjerm er den i praksis ubrukelig i et slikt scenario.

Men god sw kan løse dette. Regnsensor skal umiddelbart slå ut med maks fart om sensoren dekkes av vann.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ladov

Så vidt jeg kan forstå så aktiverer du viskeren ved et trykk på armen, skjermen bruker du bare hvis du skal endre noe. Kanskje skjermen bare er for visning og tommelhjulene på rattet brukes hvis du for eksempel skal endre hastighet?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

lunitiks

Ett trykk på armen gir ett enkelt visk.

Pluss at menyen for viskersetting kommer opp på berøringsskjermen (high/low) som man evt må trykke på der.

Korteste vei til varig vindusvisking er altså to klikk, ett på armen og ett på skjermen.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Ja hvorfor legge en funksjon ett sted når man kan splitte den i to på forskjellig steder med forskjellig brukergrensesnitt.

Neste er vel girspaken. Ett trykk på spaken for å aktivere muligheten til å gire, mens giret deretter må velges på skjermen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Får håpe de implementerer en "dobbelklikk"-funksjon på armen da, f.eks. for aktivering av autoviskerfunksjon (når/hvis det kommer). Fjottete uintuitivt å måtte glane på skjermen. (Putt en fører i bilen som ikke leser forumene eller ikke har fått opplæring i akkurat denne "featuren" og han vil bli lynings! Ikke det at dobbelklikk er mer intuitivt da...)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bmw2002

Hele poenget med å fjerne brytere er kun å gjøre det billigere å produsere bilen. Tesla har laget masse funksjoner som er direkte trafikkfarlige å betjene mens man kjører. Dette har man gjort fordi man trodde bilen i stor grad skulle bli selvkjørende. Men Elon har vært alt for optimistisk, kanskje blir bilen aldri selvkjørende på nivå 5.

ladov

Sitat fra: lunitiks på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:57
Får håpe de implementerer en "dobbelklikk"-funksjon på armen da,
...
Og der har du den største fordelen med å gjøre det på den måten. Du kan bare reprogrammere skiten.. :D

Tenk hvor 'enkelt' det vil være å endre viskerarmfunksjonen på vanlige biler.


Å gløtte bort på skjermen er greit nok, du ser jo på den uansett. Er litt mer skeptisk til å måtte trykke på den, spesielt siden du har disse tommelknappene på rattet..



Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA