Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 02. august 2017, klokken 18:22

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

THE

Vi får vel bare vente et år til.

Til våren eller sommeren kommer vel spesifikasjoner på Europabiler, norske priser, informasjon om dual drive modellen og sannsynligvis noen flere tilvalg.

Så langt må jeg si at jeg liker det jeg har sett i alle fall. Og det er ikke så mye som tyder på at det kommer mange gode alternativer på markedet innen Model 3 leveres i Norge heller.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Knut Røe

Sitat fra: lunitiks på onsdag 02. august 2017, klokken 06:26
"Mageplask"... Hva kan man gjøre
Vel, bilen er nok langt fra det.
Men, for norske kunder kan priser og leveringstider se litt mørke ut.

Geir68

Sitat fra: THE på onsdag 02. august 2017, klokken 06:38
Og det er ikke så mye som tyder på at det kommer mange gode alternativer på markedet innen Model 3 leveres i Norge heller.

Vi får vel en pekepinn på retningen elbilmarkedet tar når BMW lanserer elektrisk versjon av 3 serien nå i høst med levering i slutten av 2018. For nordmenn kan denne muligens konkurrere med Tesla Model 3 på leveringstid, for de som vurderer å legge inn en reservasjon på Model 3 nå...

JorgenM

#245
Sitat fra: Geir68 på onsdag 02. august 2017, klokken 08:24
når BMW lanserer elektrisk versjon av 3 serien nå i høst med levering i slutten av 2018.
BMW har ikke sagt noe offisielt om dette selv, men siden neste generasjon 3-serie ikke skal presenteres for neste år så er det vi får se i september et konsept. BMW viser ikke nye biler før senest rundt 3 måneder før de kommer i salg.
Dagens generasjon er ikke bygd på plattform beregnet som elbil, men neste gen. er det. Vil bli veldig skuffet hvis de snekrer sammen elbil-versjon av dagens generasjon helt i slutten av livsløpet, BMW gjør ikke noe halvveis :)
http://www.bmwblog.com/2017/06/20/video-g20-bmw-3-series-caught-testing-ring/
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Geir68 på onsdag 02. august 2017, klokken 08:24Vi får vel en pekepinn på retningen elbilmarkedet tar når BMW lanserer elektrisk versjon av 3 serien nå i høst med levering i slutten av 2018. For nordmenn kan denne muligens konkurrere med Tesla Model 3 på leveringstid, for de som vurderer å legge inn en reservasjon på Model 3 nå...
Den kan kanskje konkurrere på leveringstid. Men det er ingen sjanse for at den vil konkurrere på pris. Man må nok forvente at den legger seg noe sånt som 100k (eller mer) over rimeligste 3-serie, slik at de er sikret at fossilsalget ikke påvirkes.

Se f.eks på Golf/e-Golf prisene i Tyskland:

Golf: Starter på €17.850.
e-Golf: Starter på €35.900.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bno

Sitat fra: JorgenM på onsdag 02. august 2017, klokken 08:34
Vil bli veldig skuffet hvis de snekrer sammen elbil-versjon av dagens generasjon helt i slutten av livsløpet, BMW gjør ikke noe halvveis :)
http://www.bmwblog.com/2017/06/20/video-g20-bmw-3-series-caught-testing-ring/
Det er andre tider nå da hele bransjen er i endring så vi får se...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

JorgenM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 02. august 2017, klokken 08:40
Se f.eks på Golf/e-Golf prisene i Tyskland:

Golf: Starter på €17.850.
e-Golf: Starter på €35.900.
Vi bor vel i Norge? :)

Golf: Starter på NOK 308.800
e-Golf: Starter NOK 307.700
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

#249
Sitat fra: JorgenM på onsdag 02. august 2017, klokken 08:56Vi bor vel i Norge? :)

Golf: Starter på NOK 308.800
e-Golf: Starter NOK 307.700
Den ene har avgifter, den andre har ikke avgifter.

Når man skal sammenligne elektrisk 3-serie mot Model 3 så har verken den ene eller andre bilen avgifter. Altså at Model 3 blir *minst* 50k kroner billigere er ekstremt sannsynlig. 150k kroner billigere er ikke direkte usannsynlig det heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bno

#250
Det er vel hjemmebanen som vil bidre til å nå kritisk masse. Da er lille Norge lite vesentlig. Det er vel det Espen har hatt i tankene...?

Edit: Espen sin kommentar er et godt poeng
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

JorgenM

Alt for å fremsnakke Tesla ;D
Tiden vil vise. Back to topic.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

#252
Sitat fra: JorgenM på onsdag 02. august 2017, klokken 09:05Alt for å fremsnakke Tesla ;D
Tiden vil vise. Back to topic.
Tiden vil vise, ja.

Men at BMW skal klare å ta en 3-serie som koster noe sånt som 30.000 USD å produsere, stappe inn batterier til 12.000+ USD (60 kWh/~200 miles rekkevidde), og ende opp med en bil som koster 35.000 USD, det har jeg veldig liten tro på. Da er i hvert fall BMW svært villige til å ta ett tap på denne modellen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bmw2002

Skal man se på pris på BMW 3 serie kan man vel kanskje sammenligne med I3. Selv om I3 er en mindre bil er den dyr å produsere med mye karbonfiber etc. Legger man til 50 000kr for større batteri havner man ikke mye over 300 000.

Espen Hugaas Andersen

#254
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 02. august 2017, klokken 09:33Skal man se på pris på BMW 3 serie kan man vel kanskje sammenligne med I3. Selv om I3 er en mindre bil er den dyr å produsere med mye karbonfiber etc. Legger man til 50 000kr for større batteri havner man ikke mye over 300 000.
I beste fall går BMW sånn ca pluss/minus null med BMW i3, ikke medregnet utviklingskostnadene. Det er greit nok, da utviklingskostnadene er avskrevet, og det er stort sett nye kunder som kjøper i3, ikke eksisterende kunder.

Med elektrisk 3-serie vil man derimot stjele bort kunder fra fossil 3-serie. Det tror jeg BMW vil være forsiktig med, og vil sørge for at elektrisk 3-serie også vil bidra til inntjeningen. De kan ikke risikere at alle hopper over til elektrisk 3-serie, og ende opp med å torpedere hele 3-serie programmet. Når de skal tjene penger, så må nesten prisene være høyere for elektrisk 3-serie enn fossil 3-serie.

Og skal man sammenligne i3 mot 3-serie i Tyskland, så er jo situasjonen slik:

3-serie: Starter på €32.850.
i3: Starter på €36.800

Legg på €5.000 i batterier så er man €9.000 over fossil 3-serie. (I tillegg er det inkludert en subsidie på €4000 i prisen til i3 som 3-serie ikke får. Denne subsidien vil også Tesla få i Tyskland.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA