Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva synes du Model 3 burde hatt i tillegg til det den har ved lansering?

Startet av Gardin, onsdag 02. august 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

Gardin

Tråden om forbikjøring i kollektivfelt har fått meg til å innse at jeg ikke har god nok oversikt over reglene som gjelder for bruk av kollektivfeltet. For å rette på dette har jeg repetert trafikkreglene med spesielt fokus på det som er relevant for bruk av kollektivfelt. Konklusjonen er at det står skuffende lite om bruk av kollektivfelt i trafikkreglene, og det som står der ser ut til å være i konflikt med mine fordommer og hvordan flertallet av elbilister oppfører seg. Derfor tenkte jeg å spørre de selvutnevnte ekspertene her på forumet om hva som er den mest hensynsfulle oppførselen for elbiler der hvor det finnes kollektivfelt som disse har lov til å bruke.

Først en oppfrisking på trafikkreglene:

§1d) Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke.
= > Kollektivfeltet er altså definert som et kjørefelt.

§5.1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.
= > Altså hvis høyre felt er et kollektivfelt skal alle som har lov til å bruke dette ligge i kollektivfeltet dersom ikke andre regler tilsier noe annet.

Likevel ser jeg at et stort flertall av elbiler ligger i de normale kjørefeltene når det er lite trafikk på veien, og bare benytter kollektivfeltet når det er saktegående trafikk i de normale kjørefeltene. Hva er regnet som den mest hensynsfulle oppførselen, og hvorfor er det slik?

Ta gjerne utgangspunkt i de to følgende konkrete eksemplene for en vei hvor høyre felt er et kollektivfelt som er åpent for elbiler og det finnes to ordinære kjørefelt til venstre for dette:

Situasjon 1:
Det er lite trafikk i alle kjørefeltene. Det spiller ingen rolle for trafikkflyten om elbilen legger seg i kollektivfeltet eller i det høyre ordinære kjørefeltet. Elbilisten har ingen ønsker om å kjøre forbi noen, og det er ingen som ser ut til å ønske å kjøre forbi elbilen heller. Hvor er det da mest riktig og hensynsfullt av elbilen å plassere seg?
a)   I kollektivfeltet fordi trafikkreglene sier at man fortrinnsvis skal ligge i høyre kjørefelt
b)   I høyre ordinære kjørefelt fordi man ikke skal belaste kollektivfeltet unødvendig

Situasjon 2:
Det er saktegående trafikk i begge de ordinære kjørefeltene. Trafikken flyter fint i kollektivfeltet. Her er det åpenbart ikke noe galt av elbilen å kjøre i kollektivfeltet, men hvis man er en ekstremt uselvisk og hensynsfull elbilist som ikke har noe imot å kjøre i køen, hva vil være den mest hensynsfulle oppførselen?
a)   Elbilen må kjøre i kollektivfeltet for å bidra til bedre utnyttelse av veikapasiteten og unngå å ta opp plass i køen i de ordinære feltene
b)   Elbilen kan legge seg køen i de ordinære kjørefeltene i solidaritet med fossilene, og for å bidra til at det blir enda bedre plass i kollektivfeltet for trafikanter som muligens har et større behov for å bruke det enn en selv.

Det ser ut som om de fleste mener at alternativ b) er det riktige i situasjon 1 og alternativ a) er det riktige i situasjon 2. Stemmer dette? Og i så fall hvorfor denne forskjellen? Og hvor kommer i så fall reglen om at man helst ikke skal benytte kollektivfeltet unødvendig fra? Jeg kan ikke finne noe i trafikkreglene som tilsier dette?

Amoss

Sitat fra: Gardin på onsdag 24. mai 2017, klokken 15:13
§1d) Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke.
= > Kollektivfeltet er altså definert som et kjørefelt.

... forutsatt at kollektivfeltet er inkludert i definisjonen av "kjørebane"...

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747
Sitat§ 1.Definisjoner
1. I trafikkreglene forstås med:
...
c)   Kjørebane: Den del av vegen som er bestemt for vanlig kjøring.
d)   Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sylwester

1+ for denne tråden. Jeg har lurt om jeg skal behandle taxifelt som et felt i følge loven siden jeg kan kjøre der eller om den kun skal benyttes når det er tett trafikk/kø i de andre feltene.

1. Jeg kjører på CC på reelt 50km/t i nedoverbakke og det er 2 felt, derav det høyrekollektivfelt, begge med lite/ingen trafikk.
Siden det er nedoverbakke kjører de aller fleste mer enn fartsgrensen og jeg må ha den i ECO for at CC skal holde satt hastighet.
Oftere har jeg vanlig biler på det vanlige feltet som kjører fortere enn meg og da legger jeg meg i taxifeltet for å slippe de forbi.
Jeg pleier å kjøre i taxifeltet her når jeg ser at de tar inn på meg, men jeg har lurt på om ikke jeg skulle holdt det uansett.

2. På den samme veien har jeg opplevd å ha taxi bak meg som bruke lyshorn for så å kjøre forbi på høyre side, selv om vi omtrent er alene på veien. Dvs. taxien hadde ikke hatt noen problemer med å kjøre forbi på venstre side. Er dette ulovlig selv for en taxi?

3. Når kan man kjøre forbi på høyre side? Min forståelse av dette er at det må være kø for at det er i det hele tatt lov å gli forbi på høyre side og at man i værste fall kan få bot for slik oppførsel. Gjelder i såfall dette også for kollektivfelt?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sele

http://www.klikk.no/motor/bil/slik-takler-du-sinker-i-forbikjoringsfeltet-2879412

Og det er lov og kjøre forbi i kollektivfeltet på høyre side.

§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)   Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b)   Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c)   Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a)   vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,
b)   den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,
c)   ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,
d)   det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.
3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)   på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b)   ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c)   når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)   når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.
Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.
6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.

Gardin

Sitat fra: Amoss på onsdag 24. mai 2017, klokken 16:08
... forutsatt at kollektivfeltet er inkludert i definisjonen av "kjørebane"...
Godt observert!

Dette kan vi avklare med å se på §1g)   
"Sykkelfelt: Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og oppmerking er bestemt for syklende."
= > Siden sykkelfelt er definert som kjørefelt, så må kollektivfelt være det også

Sitat fra: sylwester på onsdag 24. mai 2017, klokken 20:28
3. Når kan man kjøre forbi på høyre side? Min forståelse av dette er at det må være kø for at det er i det hele tatt lov å gli forbi på høyre side og at man i værste fall kan få bot for slik oppførsel. Gjelder i såfall dette også for kollektivfelt?
Jeg er usikker på dine punkt 1. og 2. Det er derfor jeg lagde denne tråden  :)

Men punkt 3. er klart beskrevet i trafikkreglene. De som har lov til å bruke kollektivfeltet har lov til å kjøre forbi på høyre side der uavhengig av om det er kø eller ikke.
§12.1 d)   
"Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

rolandvg99

Gamle Hr Olsen uttaler:
"- Den norske egoismen er trafikkfarlig og utrivelig. Du skal ikke lenger enn til Sverige for å finne en bedre trafikkultur. Og i land som USA, som har store motorveier og mye trafikk, er det en helt annen dynamikk og glid i trafikken enn her i Norge."
"I like soul with a capital S"

Carl Anton Stenling

Vanlig begrunnelse for at man kun skal bruke kollektivfeltet dersom der er en god grunn for det er trafikksikkerhet. Kollektivfeltet gir et annerledes trafikkmønster for flere trafikanter og derfor er kjøring i kollektivfeltet mer risikofylt enn i øvrige felt.

Jeg fikk en del opplæring i kollektivfeltbruk i forbindelse med motorsykkellappen og der var rådet entydig: Kollektivfelt bruker man først og fremst når det er kødannelse i de andre feltene og det er vesentlig gevinst ved å bytte til kollektivfeltet.

Dette innebærer også at man ikke skal bytte inn og ut av kollektivfeltet ofte fordi gevinsten da er liten i forhold til økt risiko.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

HenryJac

Følger trafikken fartsgrensen, så holder jeg meg unna kollektivfeltet. Bruker det kun i rushtrafikk når det er saktegående/stillestående.

Ser ingen grunn til å bruke kollektivfeltet når det er lite trafikk eller flyt. Bare fordi man kan, så betyr det ikke at man må på død og liv bruke det. Men så igjen så gjør jeg det fordi jeg kan i rushtrafikken. No one is perfekt  ;D
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Amoss

Sitat fra: Gardin på onsdag 24. mai 2017, klokken 21:33
Godt observert!

Dette kan vi avklare med å se på §1g)   
"Sykkelfelt: Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og oppmerking er bestemt for syklende."
= > Siden sykkelfelt er definert som kjørefelt, så må kollektivfelt være det også

Sant nok - selv om det strengt talt er forbudt å *kjøre* der. Og du finner lett flere eksempler om du leter, f.eks.
§12.1.d som du også var inne på. Så hva sier så dette oss?  At de under "definisjoner" presiserer at "kjørefelt" må være del av vegen som er bestemt for vanlig kjøring, men også omtaler felt som det ikke er tillatt å kjøre på overhode (sykkelfelt) som "kjørefelt" (ofte er det heller ikke bredt nok for en rekke av biler som var en annen forutsetting), og da også når de omtaler kollektivfeltet?

Det forteller i alle fall meg at man at man må prøve å tenke selv og bruke sunn fornuft. Jeg kjører pr. i dag ikke elbil eller annet som har tilgang til hverken sykkelfelt eller kollektivfelt, så jeg regner ingen av dem som *kjørefelt*, men som *forbudte felt*. Så får du vurdere på egen hånd hvordan du vil tolke loven :)

Ps: har ikke hørt om hverken elbiler, motorsykler, taxier, busser eller utrykningskjøretøy som har fått bot for å ligge i høyre kjørefelt selv om de har ett ledig kollektivfelt til høyre for dette igjen. Og ja, har sett dem alle i den situasjonen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Man må skille mellom å kjøre forbi og å passere, to forskjellige ting.

Ligger man lovlig i kollektivfeltet og ønsker å kjøre fortere enn trafikken går der (uansett hastighet) er det bare å blinke intenst med lysene og forvente at alle foran flytter seg over i et av de vanlige/andre feltene etter hva ekspertisen her hevder. Bussen, taxis eller elbilen/e foran vil/skal da tro at du er i en nødsituasjon og du kan vise til paragraf 3. Du milde himmel!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

rolandvg99

Som alt annet her i samfunnet handler det om å flytte fokus fra "hva kan du og jeg gjøre for å hjelpe meg" til "hva kan du og jeg gjøre for å hjelpe hverandre". Det er dessverre et langt lerret å bleke.
"I like soul with a capital S"

Sele

Når man ligger i kollektivfeltet da skal man bli der fordi det er lovlig og kun ta hensyn til seg selv,du milde himmel!

Ebe

Kommer veldig ann på hvor langt kollektivfeltet er. Her i bergen er de fleste kollektivfelt korte. Da ser jeg lite hensikt å kjøre ut i kollektivfeltet, kjøre forbi 10-50 biler, for så å legge meg inn igjen i hovedfeltet når kollektivfeltet slutter. Det skaper bare mer kø og irritasjon i det totale trafikkbildet.

Er kollektivfeltet derimot av vesentlig lengde, så legger jeg meg ut der med god samvittighet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

knut.aulie

Ser frem til at dere finner en universell løsning på problemet altruisme opp mot egoisme [emoji1360][emoji1]

Gjerne med henvisning til lovparagraf [emoji57]

arthur

Sitat fra: Ebe på torsdag 25. mai 2017, klokken 09:37
Er kollektivfeltet derimot av vesentlig lengde, så legger jeg meg ut der med god samvittighet.

I følge ekspertisen her så besitter du ikke samvittighet med slik tenkning, og derfor kan du heller ikke ha noen dårlig samvittighet.

Forøvrig venter jeg fortsatt på dokumentasjon på hva som er lov/ikke lov, og hva som forventes av elbiler som lovlig benytter kollektivfeltet. Enkelte her, ekspertisen, mener at det finnes et annet lov-og/eller regelverk for elbiler enn for andre som benytter kollektivfeltet, men de kan bare ikke finne ut hvor de har lest, sett eller hørt dette. Underlig, not! 8)
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA