Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva synes du Model 3 burde hatt i tillegg til det den har ved lansering?

Startet av Gardin, onsdag 02. august 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

arthur

Hovedregelen er at busser og drosjer kan kjøre i kollektivfeltene, med utgangspunkt i skilting i de enkelte felt. I tillegg kan elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel og uniformert utrykningskjøretøy benytte slike felt.

Dette er Statens Vegvesens forklaring, og jeg anser det som et greit svar på dit spørsmål.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: arthur på lørdag 27. mai 2017, klokken 10:47
Hovedregelen er at busser og drosjer kan kjøre i kollektivfeltene, med utgangspunkt i skilting i de enkelte felt. I tillegg kan elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel og uniformert utrykningskjøretøy benytte slike felt.

Dette er Statens Vegvesens forklaring, og jeg anser det som et greit svar på dit spørsmål.

Det der var *reglene* for feltet. Han ba om en forklaring på *navnet* til feltet. Hvorfor heter det ikke f.eks. Eblilfelt? Hydrogenfeltet? Tohjulingsfeltet? Eller rett og slett VIP feltet? Hva betyr det egentlig at dette feltet har fått navnet "kollektivfelt"? Hvilke signaler gir dette navnet?

Det tror jeg var hva han mente å spørre deg om.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Helt korrekt det du skriver Amoss,og det forklarer og at vi elbilister er gjest i kollektivfeltet.

arthur

Sitat fra: Amoss på lørdag 27. mai 2017, klokken 13:11
Sitat fra: arthur på lørdag 27. mai 2017, klokken 10:47
Hovedregelen er at busser og drosjer kan kjøre i kollektivfeltene, med utgangspunkt i skilting i de enkelte felt. I tillegg kan elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel og uniformert utrykningskjøretøy benytte slike felt.

Dette er Statens Vegvesens forklaring, og jeg anser det som et greit svar på dit spørsmål.

Det der var *reglene* for feltet. Han ba om en forklaring på *navnet* til feltet. Hvorfor heter det ikke f.eks. Eblilfelt? Hydrogenfeltet? Tohjulingsfeltet? Eller rett og slett VIP feltet? Hva betyr det egentlig at dette feltet har fått navnet "kollektivfelt"? Hvilke signaler gir dette navnet?

Det tror jeg var hva han mente å spørre deg om.

Kan bli litt tungvint hvis feltet skal inneholde alle de ordene du lister opp så at det heter kollektivfeltet er ganske greit etter mitt syn. Uansett hva navnet måtte være, eller bli endret til, så er det loven som regulerer bruken av dette, ikke navnet som sådan.

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Kan du for engangs skyld svare på et spørsmål istedet for og gå rundt grøten?

arthur

Hvorfor det heter kollektivfelt er vel greit forklart i hva Statens vegvesen sier etter mitt syn. Hvem som har lov til å benytte dette likeså. Jeg har ikke sett noe sted noen gang at det er forskjellig klasser mht plikter og rettigheter for de som lovlig benytter kollektivfeltet, men det har åpenbart du, hvor da? En nestleder i en lokal elbilforening, du milde himmel!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Var ikke regler jeg spurte om. Ser du ikke har noe svar forøvrig som forventet.

arthur

Hvorfor et kollektivfelt er kalt kollektivfelt er forklart tydelig for de fleste av Statens Vegvesen. Jeg har ikke noe å legge til.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Du linker til regler ikke betydning av ordet kollektivfelt. Men jeg forstår godt at du ikke gjør det..

Amoss

Sitat fra: arthur på søndag 28. mai 2017, klokken 07:27
Kan bli litt tungvint hvis feltet skal inneholde alle de ordene du lister opp så at det heter kollektivfeltet er ganske greit etter mitt syn. Uansett hva navnet måtte være, eller bli endret til, så er det loven som regulerer bruken av dette, ikke navnet som sådan.

Sant, og derfor forventer ingen at de skal liste alle gruppene i navnet på feltet. Men siden det er så mange grupper så ville det kanskje vært naturlig å gi det ett navn som reflekterer dette, og ikke bare vise til en tilfeldig gruppe? VIP felt nevnte jeg, flerbrukerfelt? Reservert felt? Spesialfelt? Snikefelt? Selv om ingen av disse kanskje hadde blitt valget hadde det neppe vært noe problem å finne ett godt og dekkende navn kun basert på dagens regelverk om hvem som har tilgang til å bruke feltet.

Men siden du hardnakket nekter å svare på dette så kan jeg gi deg svaret:
Kollektivfeltet heter kollektivfelt fordi det er opprettet for å gi kollektivtrafikken (i første rekke bussene) en mulighet til å faktisk komme frem selv i rushtrafikken. Dette fremkommer også av første setning i reglen du tidligere siterte: "Hovedregelen er at busser og drosjer kan kjøre i kollektivfeltene, med utgangspunkt i skilting i de enkelte felt." Punktum!

Når man så sitter der og har dette egne reserverte feltet tilgjengelig så har det vist seg fornuftig å også gi tilgang til noen andre grupper - så lenge de ikke sinker kollektivtrafikken nevneverdig. Uniformerte utrykningsbiler - så klart, de har jo uansett tilgang ved å sette på blålys og sirener, så det skulle jo bare mangle at de ikke også kunne utnytte dette feltet. Tohjulinger? Når man ser hvordan disse tråkler seg mellom køen så sier det seg selv at det er ett pluss for trafikksikkerheten å gi dem tilgang. De tar dessuten liten plass, og det er svært få av disse som bidrar til å faktisk sinke noen som helst trafikk (uten når det faktisk har skjedd en ulykke).

Elbiler og hydrogenbiler?  Rett og slett ett midlertidig incentiv for å få akselerert overgangen fra fossiler til null-utslipps biler. Dette incentivet blir nå fortløpende (re-)vurdert av lokale politikere basert på i hvor stor grad disse bilene er med på å sinke den øvrige lovlige trafikken i feltene. Med andre ord er de "gjester" selv om ordet "gjest" ikke står i lovverket. "Vertene" er de feltet ble opprettet for, selv om heller ikke ordet "vert" står nevnt i lovverket. Når det kommer nok klager fra "vertene" så må "gjestene" pent takke for seg og forlate feltet.

Og dette var det vel som skjedde nettopp på E18 sør/vest for Oslo? Rett nok klarte elbilforeningen i dette tilfellet å skadebegrense dette til at utkastelsen foreløpig kun gjelder i rushtrafikken og med unntak for flere i en bil. Frem til også det blir ett problem...

Sånn, nå burde du vite hvorfor det heter ett kollektivfelt og hvorfor "gestene" i feltet bør vise en ekstra hensynsfullhet overfor "vertene".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

rolandvg99

@Amoss
En god tolkning uten hovedfokus på "meg, meg, meg, mine og meg!". Er dog redd denne ikke "renner" inn..
"I like soul with a capital S"

arthur

Kan noen her vise til forarbeid eller forskrifter som sier noe om gjest og vert? Kan noen vise til forarbeid eller forskrifter som sier noe om at busser har en større rett enn en taxi som har en større rett en en elbil? Ikke det, tenkte meg det!

Noen som kjenner til boken hvor følgende sies; Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre?

Merkelig at det beste noen her kan komme opp med er hva en nestleder i en lokal elbilforening har gitt uttrykk for som sin mening.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

rolandvg99

Fair enough, men han har da i alle fall kommet med noe...

Innholdsmeningen i ordet kollektivtrafikk er et meget vanskelig begrep.

PS. Når vi først er inne på ordtak - kjenner du til " What goes around, comes around"?
"I like soul with a capital S"

Kanutten

Sitat fra: arthur på søndag 28. mai 2017, klokken 17:25
Kan noen her vise til forarbeid eller forskrifter som sier noe om gjest og vert?

Det burde ikke være nødvendig. Tenk heller sunn fornuft, smidighet og omtanke. Amoss ga en veldig god oppsummering synes jeg.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Gardin

Sitat fra: Sele på søndag 28. mai 2017, klokken 14:26
Du linker til regler ikke betydning av ordet kollektivfelt. Men jeg forstår godt at du ikke gjør det..
Ordet kollektivfelt er sammensatt av kollektiv og felt. Kollektiv kommer fra latin, collectīvus, som betyr å samle. Felt kommer fra nedertysk, velt, som betyr sted hvor det føres krig. Altså er et kollektivfelt et sted hvor man samles for å krige.

Jada, dette var nok nyttig tenker jeg...  ::)


Men det blir en liten avsporing i forhold til spørsmålet: hvilket felt burde elbiler fortrinnsvis legge seg i?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA