Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva synes du Model 3 burde hatt i tillegg til det den har ved lansering?

Startet av Gardin, onsdag 02. august 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

Gardin

Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 25. mai 2017, klokken 22:57
Eller som mr. 90 faktisk er forpliktet til dersom han vil forbi mr. 80: vente til fru 120 har passert og deretter foreta en kontrollert forbikjøring av mr. 80.

PS. Motorvei er uansett ikke for folk som liker å ferdes i komatøs tilstand.
I så fall er elbilen til unødvendig hinder for den som kjører i 90, som altså må vente med forbikjøringen fordi den egositiske elbilisten nekter å bruke kollektivfeltet.

rolandvg99

Sitat fra: Sele på torsdag 25. mai 2017, klokken 22:58
Du vrenger og vrir! Kollektivfeltet er ikke et ordinært kjørefelt,det er et kjørefelt forbeholdt kollektivtrafikk. Hvis en bil kommer bak meg og ønsker og komme forbi så hjelper jeg han/hun med det.

Det er viktig å påpeke at noen kjøretøy har fått brukstillatelse, men at noen sliter med å skille det fra permanent oppholdstillatelse.
"I like soul with a capital S"

rolandvg99

Sitat fra: Gardin på torsdag 25. mai 2017, klokken 23:00

I så fall er elbilen til unødvendig hinder for den som kjører i 90, som altså må vente med forbikjøringen fordi den egositiske elbilisten nekter å bruke kollektivfeltet.

Helt klart, da det alltid er heeelt tomt for biler i kollektivfeltet...

PS. Dersom du leser tidligere diskusjoner handler det strengt talt om personer som ved hjelp av sin selvpålagte rett påberoper seg retten til å diktere flyten i trafikken etter eget forgodtbefinnende.
"I like soul with a capital S"

Sele

Elbilister har ingen plikt og bruke kollektivfeltet. Ellers kan jeg henvise til norsk elbilforenings anbefalinger av bruk av kollektivfelt. Paragraf 3 i vegtrafikkloven kan fint nyttes uten og ta i bruk kollektivfelt.

Gardin

Sitat fra: Sele på torsdag 25. mai 2017, klokken 23:10
Ellers kan jeg henvise til norsk elbilforenings anbefalinger av bruk av kollektivfelt.
Perfekt! Hvor finner jeg denne anbefalingen, og hva sier den?


Gardin

Hmm, den linken svarer ikke på om elbiler helst burde ligge i kollektivfeltet eller i de ordinære feltene. Det eneste den sier om saken er at man skal slippe bussen fram om man mot formodning må bevege deg i litt sakte fart i elbilen. Det skal man selvsagt gjøre. Dersom det er lite trafikk kan man som oftest fint bruke kollektivfeltet uten å være til hinder for bussen. Elbiler kjører ofte fortere enn bybussen uansett, så bussens fremkommelighet er ikke nødvendigvis en relevant problemstilling en gang når det er lite trafikk. Når det er mye trafikk derimot kan for mange elbiler i kollektivfeltet være til hinder for bussene. Det skulle tilsi den motsatte konklusjonen.

Sele

Carl Anton Stenling beskrev hvordan man bør oppføre seg,det handler om og ta hensyn til kollektivtrafikken og ikke at en elbil har en form for plikt til og oppholde seg i kollektivfeltet,for det blir motsatt av hva dette handler om.

Sitat Carl Anton Stenling:
Uavhengig av spesifikke trafikkregler så er det sedvane at man slipper forbi trafikk bakfra i kollektivfeltet dersom man selv velger å kjøre noe saktere. Det er også normalt at man gjør dette selv om man selv kjører nøyaktig på fartsgrensen. Et unntak er dersom det er tett trafikk i kollektivfeltet og det har liten hensikt å slippe noen forbi fordi det i praksis bare er spørsmål om å bytte plass i køen.

Spesielt der hvor noen velger å kjøre saktere i kollektivfeltet enn trafikken i vanlig felt så bør vedkommende forlate kollektivfeltet. De fleste som har hatt kjøreopplæring spesifikt for kollektivfelt har fått klar beskjed om at kollektivfeltet benytter man kun dersom man skal kjøre raskere enn øvrig trafikk.


Nissan Leaf 2015
Nestleder Oslo og Akershus elbilforening
Lommedalen, Bærum

arthur

Sitat fra: Sele på torsdag 25. mai 2017, klokken 22:37
Hvorfor skal jeg i kollektivfeltet når jeg har to andre felt og velge?

Eksempelvis fordi man skal kjøre av ved Nesøya og har kjørt på ved Holmen? I et slikt tilfelle er det for meg naturlig å legge meg i kollektivfeltet ved påkjøring ved Holmen og til avkjøring ved Nesøya. Det samme ved påkjøring ved Nesøya og avkjøring ved Sandvika osv
I et slikt tilfelle går man inn i kollektivfeltet uten å krysse noe felt og av igjen uten å krysse noe felt, men du mener åpenbart at det er bedre å skifte felt, gjerne flere ganger både ved påkjøring og avkjøring? I så fall skyldes det at du har svært dårlig tid og gjerne vil spare flere sekunder, trolig heller tideler av et sekund, og potensielt lager mange farlige situasjoner og bryter fartsgrensen på stedet. Deg om det.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Og hvorfor er det da så vanskelig og flytte seg for den trafikken som kollektivfeltet er laget for selv om du ligger på fartsgrensen?

Ingeniøren

Sitat fra: Sele på fredag 26. mai 2017, klokken 22:52
Og hvorfor er det da så vanskelig og flytte seg for den trafikken som kollektivfeltet er laget for selv om du ligger på fartsgrensen?

Fordi folk som bor i området ikke liker andre  ;D
http://www.dagbladet.no/nyheter/kuttet-naboens-uthus-i-to---vil-ha-betaling-for-jobben/61355082
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Sitat fra: Sele på fredag 26. mai 2017, klokken 22:52
Og hvorfor er det da så vanskelig og flytte seg for den trafikken som kollektivfeltet er laget for selv om du ligger på fartsgrensen?

Jeg regner med at kollektivfeltet er laget for de som lovlig kan benytte disse, hvem ellers? Ser at du nok en gang bare gjentar deg selv heller enn å kommentere konkrete innlegg som er ment i dialogs form. Du må gjerne google hva dialog betyr.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 27. mai 2017, klokken 08:08
Sitat fra: Sele på fredag 26. mai 2017, klokken 22:52
Og hvorfor er det da så vanskelig og flytte seg for den trafikken som kollektivfeltet er laget for selv om du ligger på fartsgrensen?

Fordi folk som bor i området ikke liker andre  ;D
http://www.dagbladet.no/nyheter/kuttet-naboens-uthus-i-to---vil-ha-betaling-for-jobben/61355082

Sakligheten når stadig nye høyder, gratulerer. Her kunne det ha passet med et utropstegn, men siden sarte sjeler ikke tåler slike tegn så avstår jeg.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele


arthur

Jeg tror rett og slett at du trenger profesjonell hjelp til å løse dine trafikale problemer, eksempelvis en politimann, en sjåførlærer eller lignede, lykke til.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA