Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva synes du Model 3 burde hatt i tillegg til det den har ved lansering?

Startet av Gardin, onsdag 02. august 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

Sele

Skulle ikke være nødvendig og gjenta seg selv hele tiden. Det er nå engang slik man enten forstår paragrafer eller tolker dem slik man selv ønsker det skal være.

Men etter og ha lest tråder angående kollektivfelt så har jeg full forståelse for dem som ikke liker elbilister vi får som fortjent. Et nok ikke lenge vi har denne fordelen den står for fall..

knut.aulie

Sitat fra: Sele på torsdag 25. mai 2017, klokken 11:32
Er nok ikke lenge vi har denne fordelen den står for fall..
Det har du nok rett i, men det er ikke hovedsaklig på grunn av oppførsel. Viktigste grunnen er misunnelse, nest viktigst er fremkommelighet for buss, tredje viktigst at det blir for mange elbiler totalt, fjerde at det skulle bare være for en periode som incentiv så kommer dukker i passasjersetet, grisekjøring og dårlig oppførsel generelt.

Sele

Når kollektiv trafikken ikke kommer fram så er jo en av grunnene dårlig oppførsel og ikke ta hensyn og slippe denne fram..

Gardin

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 24. mai 2017, klokken 21:40
Vanlig begrunnelse for at man kun skal bruke kollektivfeltet dersom der er en god grunn for det er trafikksikkerhet. Kollektivfeltet gir et annerledes trafikkmønster for flere trafikanter og derfor er kjøring i kollektivfeltet mer risikofylt enn i øvrige felt.
Takk for saklig innlegg. Trafikksikkerhet er et veldig viktig hensyn.

Trafikksikkerhet er et svært overbevisende argument for at man ikke skal benytte kollektivfeltet til forbikjøring så lenge det er mulig å kjøre forbi i et felt lenger til venstre.

Når det er sagt så er vel den eneste kjøremessige forskjellen på et kollektivfelt at man har lov til å kjøre forbi til høyre der? Hvis man avstår fra å gjøre dette er det vel egentlig ikke noen forskjell?

Jeg ser at trafikksikkerhet også tilsier at det kan være lurt å bytte til de ordinære feltene i god tid før kollektivfeltet tar slutt eller det dukker opp kryssende avkjørings/påkjøringsfelt, slik at man unngår unødvendig risiko med flettingen der kollektivfeltet slutter.

Ellers har jeg en mistanke om at trafikksikkerhetsbetraktningene kanskje er mest relevant for motorsykler? Desverre har mange bilister lite respekt for trafikkanter på to hjul, og da kan det fort oppstå farlige situasjoner. For en buss er det vel ingen som mener at det er noen økt risiko om den ligger i kollektivfeltet? Kan det ha noe med størrelsen på kjøretøyet å gjøre? Er det noen som vet hva som anbefales i taxiopplæringen? Det kunne være naturlig at elbiler følger det samme som anbefales for taxier.

Dette er absolutt noe å tenke videre på. Takk for godt innspill!

knut.aulie

Vel bussene som kjører i kollektivfeltet kjører ikke akkurat rolig forbi........ eller pent i kollektivfeltet.
Har kjørt mc i mange år, unngår helst kollektivfeltet da av forsiktighetshensyn.

Både taxi og bussjåfører kunne hatt godt av mer opplæring spør du meg.

Gardin

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 25. mai 2017, klokken 10:41
Ser frem til at dere finner en universell løsning på problemet altruisme opp mot egoisme [emoji1360][emoji1]
I dette tilfellet ser det ut som at alturisme og egoisme går hånd i hånd. De fleste elbilister er svært hensynsfulle og avstår fra å bruke kollektivfeltet så lenge vi selv ikke har noen fordel av å bruke det, men straks trafikken tetter seg til i de ordinære feltene svinger de fleste elbilister hensynsfult over i kollektivfeltet for å unngå å ta opp plass i køen. Det er befriende at slik egoistisk oppførsel også er regnet som spesielt hensynsfull kjøring   :D

Gardin

Sitat fra: Sele på torsdag 25. mai 2017, klokken 09:11
Når man ligger i kollektivfeltet da skal man bli der fordi det er lovlig og kun ta hensyn til seg selv,du milde himmel!
Alle er enige om at vi alltid skal kjøre hensynsfult. Denne tråden handler om å belyse hva som er mest hensynsfult, for det er ikke helt åpenbart for alle. Jeg går ut ifra at de elbilistene som ligger i kollektivfeltet når det er lite trafikk gjør dette fordi de tror at dette er mest hensynsfult. Nå har du anledning til å forklare hvorfor de tar feil, og dermed kanskje få noen til å slutte med slik destruktiv oppførsel.

Jeg kan gjerne begynne med en enkel analyse basert på hva som er mest hensynsfult overfor dine medtrafikkanter:

Eksempel: Du kjører i elbil et sted hvor høyrefeltet er et kollektivfelt og det er to vanlige kjørefelt til venstre for dette. Det er ingen andre biler innenfor synsvidde. Hensynsful plassering må altså basere seg på hvilke medtrafikanter som kan dukke opp. Det er spesielt to sannsynlige situasjoner som man må være forberedt på:
I.  Det kommer en bil i høyere hastighet i kollektivfeltet som ønsker å kjøre forbi i kollektivfeltet - da er det mest hensynsfult om du allerede ligger i midtre kjørefelt slik at ingen må skifte felt.
II.  Det kommer en bil i høyere hastighet i det ordinære høyrefeltet som ønsker å kjøre forbi - da er det mest hensynsfult om du allerede ligger i kollektivfeltet slik at ingen må skifte felt.
Siden det normalt er mye mer trafikk i de ordinære kjørefeltene enn i kollektivfeltet, så er det mest sansynlig at den neste bilen som tar deg igjen kommer i det ordinære kjørefeltet. Derfor er det mest forutseende og hensynsfult å være forberedt på akkurat dette, altså å ligge i kollektivfeltet. Så får man heller vurdere å bytte felt i de langt mindre hyppige tilfellene hvor det dukker opp noen i kollektivfeltet som ønsker å kjøre forbi på innsiden.

Ser du noen svakheter i denne analysen som skulle tilsi at det er mer hensynsfult å ligge i de ordinære feltene når det ikke er trafikk?

rolandvg99

Det de fleste ignorerer med glans er at kollektivfeltet, i likhet med samtlige avkjøringer på en fire-felts vei (med noen få unntak), ligger til høyre. Her kommer biler på og her kjører biler av. I og med at de fleste ordinære trafikanter ikke har lov til å oppholde seg i kollektivfeltet må dette krysses ved av-/påkjørsel. Kollektivfeltet opphører da som regel i påkoblingen til sideveiene, og biler som skal av fra midtre felt får flere trafikanter å forholde seg til, i tillegg til å krangle med illsinte TAXI-sjåfører må en i tillegg negotiere med elbilister hvor du formelig hører "meg-meg-meg-meg-meg-meg-meg-meg" i dragsuget av en del av de som passerer forbi. Med flere fulle felt får en større ansvar og flere muligheter for konfrontasjoner.

Det flere elbilister/taxier rett og slett gir blanke F i er reglene for fletting, der bil allerede på vei plikter å vike plass for og lette påkjøring fra sidevei, der dette er mulig. Av/påkjøringer ved Slependen, Sandvika og lignende viser strålende eksempler på hasardiøs kjøring hvor TAXI og elbil rett og slett ignorerer det faktum at det ligger to filer til venstre og en av-/påkjøring til høyre.
"I like soul with a capital S"

Sele

Jeg bruker kun kollektivfeltet når det er kø i ordinære felt. Ellers ser jeg ingen grunn for og bruke kollektivfeltet.

Gardin

Når man ligger i det ordinære kjørefeltet da skal man bli der fordi det er lovlig og kun ta hensyn til seg selv?

Sele

Hvorfor skal jeg i kollektivfeltet når jeg har to andre felt og velge?

rolandvg99

Hvorfor enten eller? Ingen regel som sier at når en har valgt et felt så må det kjøres til endes. Det handler om å ha hodet kobla på, speila stilt inn og flytte øyeeplene i øyehulene. Noen har en lei uvane med å slå av hjernen, lime øya fast og stille speil i mest mulig flatterende vinkler uavhengig om en ser annen trafikk eller ikke.
"I like soul with a capital S"

Gardin

Sitat fra: Sele på torsdag 25. mai 2017, klokken 22:37
Hvorfor skal jeg i kollektivfeltet når jeg har to andre felt og velge?
Hva om det er andre trafikkanter i de to feltene som ønsker å kjøre fortere enn deg? Hvis du for eksempel ligger i 80 i høyrefeltet, og så kommer det en annen bil bakfra som ønsker å kjøre i 90. Han presses da ut i venstrefila for å kjøre forbi. Tenk om det da kommer enda en annen bil som ønsker å kjøre i 120? Han må da vente på at den som kjører i 90 kommer seg forbi deg. Dermed hindrer du dine medtrafikkanter unødig. Du kunne jo bare kjørt i det tomme kollektivfeltet og latt de vanlige bilene bruke de vanlige feltene?

rolandvg99

Eller som mr. 90 faktisk er forpliktet til dersom han vil forbi mr. 80: vente til fru 120 har passert og deretter foreta en kontrollert forbikjøring av mr. 80.

PS. Motorvei er uansett ikke for folk som liker å ferdes i komatøs tilstand.
"I like soul with a capital S"

Sele

Du vrenger og vrir! Kollektivfeltet er ikke et ordinært kjørefelt,det er et kjørefelt forbeholdt kollektivtrafikk. Hvis en bil kommer bak meg og ønsker og komme forbi så hjelper jeg han/hun med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA