Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Klunkelyd fra bakenden over dumper

Startet av Strømbil, onsdag 02. august 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

Strømbil

Har akkurat flyttet, og dermed har behovet for ladestasjon meldt seg.
Har pr. i dag en gammel Leaf som trenger lading, men ser for meg at jeg vil ha bruk for mer enn 16A en-fas lading på neste bil.
Vil en 22kW lader med type 2 kontakt være en god løsning for meg? Vil alle biler med Mode 3 kabler da kunne lade, eller er det noen typer som har problemer med å lade på TN 3-fas?
Svart Nissan Leaf 2013.

Lars C. Krogenæs

En 3-fas 22Kw ladestasjon med Type2 kontakt vil være en god og fremtidsrettet løsning, selv om det er de færreste bilene som kan bruke dette i dag.

Du har TN nett  :) så da er mye gjort i forhold til fremtidig 3-fas lading.

Go for it!

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Trekkoppbil

Tenk på hvor mange biler du trenger å kunne lade i framtida.

Du bør også ha i tankene hvor stort inntak du har til huset og hvor mye plass du har i sikringsskapet etc.

Det jeg synes er problematisk med å lade enfase-bil på 3-fasekontakter, er at man ofte ikke har kontroll på hvilke fase man lader på.  Lader man flere biler så kommer dem gjerne på samme fase.

Det er vanskelig å forutse framtidige ønsker. Kanskje får man behov for utstyr som ikke er påtenkt i dag.  Har man først elektrikker på besøk, kan det være fleksibelt å sette opp ulike industrikontakter.
Har man en 3-fasekurs til garasjen, kan man sette opp både ei rød kontakt, og 3 blå på hver sin fase. Så lenge man ikke bruker 3-fasekontakta, kan man lade 3 biler samtidig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA