Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.

Startet av e-curious, onsdag 02. august 2017, klokken 10:24

« forrige - neste »

e-curious

Kan man stille ned ladehstigheten på saktelading hjemme? Fks fra 16A til 10A?

hausky

Nei, da trenger man en justerbar ladekabel som denne for eksempel: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-6a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=9

Jeg har selv en slik som er programmert med 8/10/12/14/16 amper :)
Nissan Leaf 2012 100.000 km - Solgt

werner

Anbefaler stillbar ladekladd, lik den som er vist ovenfor. Jeg vil advare mot å lade på 16 A hjemme med mindre du har en dedikert kurs ut til garasjen. Jeg ladet på 10 A og fikk varmgang I en lysbryter midt inne I huset. Siden huset mitt er mye mer verdt en 15000 kr (+ vi som bor der) fikk jeg montert en 32A kurs ut I garasjen med blåstikk. Der lader jeg med ladeboks på 32A og alt er mye enklere enn før.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: e-curious på onsdag 24. mai 2017, klokken 11:00
Kan man stille ned ladehstigheten på saktelading hjemme? Fks fra 16A til 10A?

Hvaslags ladeledning er det du har?
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

e-curious

#4
Tanken er å sette opp en ladeboks med høyest mulig kapasitet, men må ha mulighet for å stille ned slik at jeg får strøm til resten av huset også.  Så langt ser det ut som at det er kun Viridian Eco-lite som vil kunne brukes.  Jeg har selv Golf (der en kan stille ladestyrken) men er greit å kunne lade Leafer også uten problem.

Lars C. Krogenæs

#5
Elbilhjelpen.no har Ratio bokser, hvor du kan trykke på bryter for å stille hastighet
Ladespesialisten.no har ladebokser, hvor du kan sette opp en ekstern bryter for å justere hastighet.
Elbilgrossisten.no har Siemens ladebokser hvor du enkelt kan justere hastighet.
NoFuel.no har Keba bokser hvor du kan stille hastighet. Litt usikker på hvor enkelt det er å stille inn, mulig du trenger en Smart Home-enhet i tillegg?


Uansett bør du velge en boks med Type2 kontakt, slik at du kan bruke en Type2 til Type1 kabel til Leaf, og så enkelt bytte til Type2 til Type2 kabel hvis du får en annen bil en gang (e-golf?).

Ville gått for så tykk kabel og ladeboks med så høy strøm som mulig, hvis du først skal legge opp ny kurs.

Hvor i landet holder du til?
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Trekkoppbil

Sitat fra: e-curious på onsdag 24. mai 2017, klokken 11:00
Kan man stille ned ladehstigheten på saktelading hjemme? Fks fra 16A til 10A?
På  EVSE fra USA-Leafer kan man sette ned fra 16A til 10A med et binders-triks: http://evseupgrade.com/evse-programming-g2.pdf
På EVSE kan man kortslutte signalpinnene i j1772-støpselet med en binders, og da kan man nøkle inn antallet Ampere man ønsker. F.eks 10 trykk for 10A. På 2011- og 2012-modeller er det fra 6-20A og på nyere modeller er det 6-25A, hvis man har fått lagt inn firmware for Europa. EVSE blinker det antalle A den er innstillt på, hvis man har denne typen EVSE. 2011- og 2012-modellene går tilbake til 16A etter strømbrudd. Noen kan ha annen default-verdi enn 16A.

Rav4_EV

Dette er nok bare for EVSE'er som har vært innom evseupgrade og fått deres programvare.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

e-curious

Ser ut som at det er elektrikerjobb å stille ladehastigheten på Siemens-bokser. 

På Ratio kan man ikke stille inn på 20A, tror 32 blir for heftig, og 16 mindre enn nødvendig.

Keba: "Ladestasjonen kan enkelt styres fra en Smart Home-enhet via UDP (User Data Protocol), eller
man kan hente ut statusinformasjon. Slik kan man for eksempel regulere maksimalt tillatt strømforbruk for elbilen i forhold til solenergianlegg, batteribank eller varmepumpe. "

Viridian EcoLite: Kan justere i trinn via en ekstra bryter (fks lysbryter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA