Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kewet 5 med problemer

Startet av electromax, søndag 13. mars 2011, klokken 00:59

« forrige - neste »

electromax

Planlegger å kjøre fra Sandnes til Kiev i Ukraina med min Think til sommerferien. Er det noen oversikt på nettet noen plass over ladestasjoner for elbiler i Europa?

Elmo

Denne Svenske har vel tatt mål av seg til å ha med det meste av det du trenger
http://www.uppladdning.nu/
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Hvilken Think har du?

Think classic lader med ca 20 km/t, mens den nye Zebra Thinken er noe tregere.

På en slik langtur burde du kunne lade med minst 60 km/t. Det kan ordnes på Think classic med noen enkle grep.

Ta gjerne kontakt for mer info
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

electromax

Har en Think Classic  :) Hvordan fikser man dette?

jornheim

2500km, wow!

Ladestandere i Danmark:

http://ladestik.dk (registrer dig, så kan du se alle steder)

Ladestandere i Tyskland (og nogle andre lande, især CH og A):

http://www.lemnet.org
Kort på engelsk:
http://www.lemnet.org/LEMnet_Map.asp?hl=en
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Når det gjelder kjøring med elbil i Russland kan kanskje disse linkene gi det noe verdifull info
http://www.moto-mundo.com/da/node/115
http://www.zero-race.com/en/
http://viac.vislab.it/?page_id=17

(etter tips fra Knut Abrahamsen i Sverige)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Ifølge bloggen på moto-mundo er det ikke alle steder i vår naboland i nordøst at strømnettet holder nødvendig spenning eller kan levere nok strøm til vanlig lading. Tror nok at jeg ville lagt opp til 5 mils etapper i tilfelle lading ikke er mulig på planlagte steder.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#7
Sitat fra: electromax på torsdag 17. februar 2011, klokken 10:08
Har en Think Classic  :) Hvordan fikser man dette?


Batteriene dine tåler 150A hurtiglading, men bilen har ikke kontakt for slik lading. Samme batteri i PSA kommer med hurtigladekontakt.

Har du Amthink med sidemontert ladeluke kan montering av en slik Marchal kontakt være en ide'

Alternativt legge ut en ladehanske fra batterikassen og ut oppi det lille rommet helt bak i bilen. Tillegsladeren kan styres av bilens originale lader ved å måle strømtrekket fra denne. Når den går over i fase 2 kan du på den måten koble fra tillegsladerene.

Kobler du ladehansken over batteriene direkte mister du strømavbrytingen ved Isofeil, kollisjon etc, men kobler du ladehansken direkte på kontaktorboksen må tenningen stå på får å kunne hurtiglade.

Med en slik ambasiøs tur spørs det om ikke en ThunderThink ombygging hadde vært lurt. Da snakker vi 150-200 km rekkevidde, og opp til 200 km/t ladehastighet. :o

Toppfarten kan også endres opp til ca 130 km/t, men da på bekostning av girlåsen. Og selvfølgelig lommeboka.





Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. februar 2011, klokken 06:40
Toppfarten kan også endres opp til ca 130 km/t, men da på bekostning av girlåsen. Og selvfølgelig lommeboka.

Hvorfor måtte girlås ryke?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Jeg ser heller ikke sammenhengen her. Motoren er originalt låst på 7600 o/m, med 8,3 utveksling og original 14"hjul gir dette 90 km /t. Noe mindre med original 13" hjul. Speedometeret viser 90 km/t i begge tilfeller. Turtallssperren kan omprogrammeres, jeg tror max anbefalt turtall er 10.000 o/min. Da får vi ca 120 km/t.

Er det noe rusk som må gjøres med software som forstyrrer parklock'en?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

For å endre noe som helst på motorstyringen må en velge vekk Think programmet med girlåsen, og bruke Siadis i stedet. Med Siadis, er det fritt fram å endre det en måtte ønske.

Synd egentlig, for jeg kunne tenkt meg å endret max strømtrekk til 200A og i max 10 sek, og laveste spenning til 95V i stedet for 85V

Hadde redusert Think sin appetitt på NiCd batteriene
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Original Think-siadis har mulighet for å endre de fleste parametre, men endel er låst med en kode omtrent som nettbank.
.
Det ble foretatt endringer i disse låste parametrene i forbindelse med noen tester på teknologisk institutt i 99. Prosedyren var slik: Ringe til Siemens i tyskland og oppgi et kodenummer som kommer opp når en åpner programmet. Så får en et kodenummer tilbake for å åpne. Når justeringene er foretatt, lukkes programmet og koden endres.

Har forsøkt gjennom jobben å finne en løsning, men avdeling for skinnegående transport har lite kontakt med automobilgruppen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

En i Agder klubben som jobber med mekketronic slet da han skulle bruke Think som undervisningsmiddel. Fant ut at  Think og Siemens var lite samarbeidsviliig. Litt trist egentlig
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

@Hens

Har sendt prosedyren din videre til Thundergjengen. Ved ombygging til 44 celler LiFePo4 som er mest aktuelt i Tyskland hadde det vært ideelt å endret max startspenning på Think fra 150V til f.eks 160V.

Med originale 150V vil nemlig ikke en nylig fulladet Think med 44 celler starte før en har kjørt varmeapperatet i noen sekunder.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

rika

#14
Hej, kanske lite off topic...
Jag tänkter konvertera till litium och undrar om någon vet vad som exakt gäller för maximal startspenning?
150v eller 171v ??

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. februar 2011, klokken 06:28
@Hens

Har sendt prosedyren din videre til Thundergjengen. Ved ombygging til 44 celler LiFePo4 som er mest aktuelt i Tyskland hadde det vært ideelt å endret max startspenning på Think fra 150V til f.eks 160V.

Med originale 150V vil nemlig ikke en nylig fulladet Think med 44 celler starte før en har kjørt varmeapperatet i noen sekunder.

Sitat fra: Think på torsdag 17. januar 2008, klokken 23:45
Jeg har koblet 20 blokker til sens ledninger til  BMS, som styre laderen, som er koblet til 21 blokker. Laderen er i stand til å lade 21 blokker (Maks spenning over 180 volt), men BMS tillater en maks spenning på 171 volts; 19 x 9 =171. Dette vil begrense pakkens toppspenning til 171 volts hvis alle blokker er koblet til sens ledninger.

Lading går helt fint til og med service lading. Bilen tar ombord ca. 107 amperetimer med vanlig lading, i gjennomsnitt har mine blokker ca 97 ampere timer. Full ladet spenning er ca 177 volts rett før lader stopp.

Eneste problem oppstår hvis jeg vil kjøre rett etter ladestopp, da er pakkspenning for høy til at motorstyring vil starte. Display viser service required melding. Løsningen er å skru på varme apperat på fult i noen sekunder, slik at pakkspenning senkes. Slå av tenning og start på nytt, da starter bilen uten feilmelding.

Men høy spenning betyr større mulighet for isolasjons feil. Man må passe på og følge nøye med under vann filling.

/rika

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA