Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 325 000+ bestillinger!

Startet av pendleren88, tirsdag 01. august 2017, klokken 20:08

« forrige - neste »

knut.aulie

Dette er jo rent vås, strøm = kullkraft mens bensin er rent!

Det er så mye feilslutninger at det er vondt å lese!

bmw2002

Han har jo rett? Det hadde jo vært bedre å tatt toget.

Men skal man først kjøre bil er jo elbil det beste.

ladov

Det er et argument som dukker opp i blant, at all vannkraft vi bruker her kunne erstattet kullkraft et annet sted. Dermed blir elbiler 'skitne' siden de fører til høyere kullkraftproduksjon et annen sted. Det er en type argument som er så tåpelig at det er vanskelig å argumentere mot..

Det enkleste motargumentet er at det ikke er vårt ansvar hvordan andre produserer kraften sin.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

eivhelle

Det spesielle med strøm, er at vi bruker den til alt mulig. Derfor er det en mengde ting vi omgående bør slutte med.

Varmtvann er en stor energiforbruker. Derfor bør du kun vaske deg med klut og kaldt vann. Det er bare å kvitte seg med badekaret og dusjen.

Oppvarming av hus koster også mye energi. Her bør det holde med 16 grader om vinteren.

Og har du varmepumpe, så skal den slås av om sommeren. Ikke bli fristet til å bruke den som airconditioning.

Og trenger du egentlig å spise varm mat? Kast ut komfyren, den bruker for mye strøm.

Og så til slutt. Bli kvitt PC'en. Den bruker unødvendig strøm og kan i mange tilfeller føre til forurensning på diverse fora på nettet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Christopher Neumann Ruud

Det var mye saklig og bra i kommentarfeltet, som det gjerne er når det snakkes om elbiler og Tesla spesielt *sukk* /sarkasme

Det skal godt gjøres å slå en fullstappa elbil på utslipp:

https://www.nsb.no/om-nsb/nsb-og-miljo/Milj%C3%B8kalkulator

(Selv med "europeisk" mix ...)

knut.aulie

Det er også mye som skjer på energimarkedet.

England har hatt sin første dager helt uten bruk av kullkraft.
Tyskland har mye overkapasitet på vindkraft i perioder.
Solenergi blir bare mer effektiv og billigere.

pendleren88

Det er vel få som diskuterer at man som regel alltid kan velge mer miljøvennlige alternativer.
Hvis man kjører fossilbil kan man velge elbil, kjører man elbil kan man velge å ta toget, kjører man tog kan man velge føttene. Det kan også være lurt å stappe en kork i rumpa på alle kuene man går forbi for å dermed oppnå et negativt klimaregnskap.

Det som provoserer meg er holdningen, også blant endel som har teknisk innsikt, at elbil blir drevet på ren kullkraft fra Europa og bensin er rent som sterilt saltvann. Det at en energiingeniør (?) ikke viser større innsikt er skremmende og demonstrerer en svært lav forståelse for grunnleggende energiproduksjon.
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

sylwester

Morsomt å se at noen liker artikkelen og dermed kan kjøre fossilbilene sine med "god" samvittighet i lang tid fremover..
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jlan

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 23. mai 2017, klokken 20:51
Det skal godt gjøres å slå en fullstappa elbil på utslipp:

https://www.nsb.no/om-nsb/nsb-og-miljo/Milj%C3%B8kalkulator


Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 23. mai 2017, klokken 19:55
Han har jo rett? Det hadde jo vært bedre å tatt toget.

Men skal man først kjøre bil er jo elbil det beste.
Det ser da ut til at en elbil bruker litt mindre energi enn toget ved samme % belegg. Hvis man skal regne slik at "toget går likevel", så blir det vanskelig. Da kan en likegodt ta fly, hvis det er et ledig sete.

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 23. mai 2017, klokken 20:51
Det skal godt gjøres å slå en fullstappa elbil på utslipp:
https://www.nsb.no/om-nsb/nsb-og-miljo/Milj%C3%B8kalkulator
Med litt sammenligning med diesel og el-biler finner jeg at el-busser vil være gunstigere enn el-tog og el-bil.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

model3citizen

Min mening er at landsmøtet til MDG skulle vært holdt digitalt, over en eller annen form for konferansesystem, så hadde ingen trengt å reise.

Utover det er det ganske fornøyelig å se en MDG-delegat evangelisere for fossilfri transport i form av sine egne valg, en Tesla Model S, den klart tyngste, største og dyreste av dem alle.

Kan ikke skjønne annet enn at han lever med konstant kognitiv dissonans.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

E_S

Selvfølgelig er det bedre å ta toget som uansett går enn å kjøre privatbil, men der stopper det. Alt annet i den artikkelen er bare svada.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jlan

Vel, hvis det er veldig få passasjerer på toget, så vil det være miljømessig bedre å innstille det, og sende passasjerene med el-taxi. Eller de kan få sitte på med MDG. Tesla for tog :)
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

timingbeltkiller

Sitat fra: model3citizen på onsdag 24. mai 2017, klokken 07:18
Min mening er at landsmøtet til MDG skulle vært holdt digitalt, over en eller annen form for konferansesystem, så hadde ingen trengt å reise.
ENIG
MPG burde sløyfe all reisevirksomhet til møter og til det meste annet:
Ordne det hele med videokonferanser over internet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

fredag

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 23. mai 2017, klokken 19:55
Han har jo rett? Det hadde jo vært bedre å tatt toget.

Men skal man først kjøre bil er jo elbil det beste.

NSB oppgir i sin miljørapport fra 2008 at de har et energiforbruk pr passasjerkilometer på 120 Wh/pkm for NSB persontog og 250 Wh/pkm for NSB Gjøvikbanen.

En Tesla Model S har vel et forbruk på ca 190-230 Wh/km, avhengig av vær, kjøremønster og topografi. Det står ikke hvor mange mennesker som var i bilen, men med en person var reisen uansett mer energieffektiv enn å reise med Gjøvikbanen. Var de flere i bilen, så var Teslaturen mer energieffektiv enn NSB persontog.

Norge har et kraftoverskudd med utlandet. I henhold til regnereglene for Paris-avtalen, så er det uansett kun innenlandsk CO2-utslipp som skal regnes for landets utslipp. Opprinnelsesgarantier for strøm skal ikke tas med i regnestykket.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA