Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 325 000+ bestillinger!

Startet av pendleren88, tirsdag 01. august 2017, klokken 20:08

« forrige - neste »

doldis1

 Ha,ha, artikkelforfatter og "energiingeniør" Svein H. Vormedal har jaggu ikke lagt igjen mange spor etter seg på
internett  ;D

Kavorka

100% støtte til kjøring av elbil til landsmøtet.. NSB velger ikke korteste vei, så med forbruket fredag oppgir kommer de godt ut. Videokonferanse funger ok hvis det ikke blir for mange. For et landsmøte kan umulig dette være rette plattform. Ser for meg hundre frimerkestore bilder på et lerret, masse bakgrunnsstøy, og at man bare unntaksvis blir hørt av alle.

Hvem i all verden er denne "energiingeniøren" Er det han som på linkedin har stilling "ingen" i Imac Norge AS, et slags outsourcing-foretak uten hjemmeside. Oppgir ikke tidligere arbeidserfaring eller utdannelse? Tipper i så fall at det er en som har tatt pakken i bransje, type olje, og startet for seg selv. Litt uheldig med Imac navnet, noen kan ha rettigheter på det navnet fra før..

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: doldis1 på onsdag 24. mai 2017, klokken 12:42
Ha,ha, artikkelforfatter og "energiingeniør" Svein H. Vormedal har jaggu ikke lagt igjen mange spor etter seg på
internett  ;D

Mulig det er "Svein H, Vormedal" og avisa bare klussa det til...

Øystein16


sylwester

Ingeniør og da også energiingeniør er ingen beskyttet tittel. Alle kan kalle seg for det helt uten noe kompetanse innen energi eller at de har tatt noe som helst høyere utdanning. Da jeg tok utdannelse ble jeg "høgskoleingeniør" og det er en beskyttet tittel jeg aldri har brukt i arbeidslivet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Enhver som nevner miljøvennlig og transport i samme setning har egentlig skutt seg selv i foten.
Transport er og blir miljøfiendtlig, uansett hvordan den foregår.

Forfatter kaller seg "energiingeniør", men har tydelig ikke studert hvordan det fossile drivstoffet på magisk vis oppstår ved bensinstasjonen.
Strømforbruket gjennom raffinering alene gir en fossilbil omtrent like høyt strømforbruk som en elbil.
Så tenk hvor mye kullkraft vi kunne erstattet hvis vi hadde stoppet å raffinere.

Vi kan bare trøste oss med en ting:
Det har lenge vært fokus på ren energi, men jeg er 99.9% sikker på at dette fokuset har blitt vesentlig forsterket fra forbruker og produsent etter elbilenes inntog.
Så, takket være slike tåpelige uttalelser vil jeg tro at man raskere får erstattet kullkraft med vind, vann, sol osv  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

stefse

Føyer seg bare inn i rekken av lettvektere som ikke har sjekket energimarkedet. Den marginelle kraften hans Tesla brukte, ville sannsynligvis ikke kunne bli eksportert til et kull-land, fordi det er store begrensninger på transportkapasiteten i kablene. Forøvrig skulle da dette gjelde all energibruk i landet, som lys, oppvarming og matlaging, som eivhelle også kommenterte. Samtidig som vi ikke kan ta ansvar for hvordan andre lager kraften sin. Slik sett kunne man jo sagt at vi ikke burde brukt noe kraft på oss selv, men laget hydrogen av den og sendt den til andre land sm har vært så dumme og satset på kullkraft.

Hvis han har medlemskap i elbilforeningen ville han også vært innenfor på den virtuelle kraften, siden de kjøper opprinnelsesgarantier på kraften for alle medlemmene. Dette trodde jeg de fleste noenlunde oppvakte elbilsjåfører var klar over.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

nr1rayner

Jeg har stilt enkelte "spesialister" et spørsmål, men har enda til gode å få svar. Kanskje noen andre får svar?

Som vi vel alle vet fra div kommentarfelt, og artikkelen, kommer strømmen fra kullkraft.
Jeg har derfor spurt :
Du som tydeligvis har peiling på dette, og er opptatt av miljø.. Siden du vet at diesel er bedre enn kullkraft regner jeg med du har klippet kabelen inn til huset og satt inn diesel aggregat?

Forøvrig merkelig at det ble sånn stor ståhei med den Leafen som ladet fra aggregat. Alle tullinger burde jo da være fornøyd, bilen gikk på diesel, ikke kull...  :-\
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit


GOLF-raider

Sitat fra: doldis1 på onsdag 24. mai 2017, klokken 12:42
Ha,ha, artikkelforfatter og "energiingeniør" Svein H. Vormedal har jaggu ikke lagt igjen mange spor etter seg på
internett  ;D
Det kommer opp bare en: «Svein» «Vormedal» ved søk.
Denne har mellomnavn «Oscar» / bor inne på Hydro Aluminium på Karmøy.
https://www.birthday.se/norge/Svein-Oscar/Vormedal/12/08/H%E5vik
Mellomnavn på «H.» finnes ikke i databasen.
Altså kan energiingeniören vårres mest sannsynlig være en fake.
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Lars C. Krogenæs

Prøver å følge resonnementet til fyren:

For hver dråpe som brukes av olje, må det produseres tilsvarende mengde et annet sted. Marginalproduksjonen blir i dag levert av den skitneste oljesandutvunnet olje.

Skal man regne på Co utslipp fra biler er det dermed Co utslippet fra oljesand man skal bruke, og ikke den krystallklare og klimavennlige oljen Norge utvinner.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

fredag

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 03. juni 2017, klokken 08:02
Prøver å følge resonnementet til fyren:

For hver dråpe som brukes av olje, må det produseres tilsvarende mengde et annet sted. Marginalproduksjonen blir i dag levert av den skitneste oljesandutvunnet olje.

Skal man regne på Co utslipp fra biler er det dermed Co utslippet fra oljesand man skal bruke, og ikke den krystallklare og klimavennlige oljen Norge utvinner.

Olje er ikke klimavennlig. Norsk olje er ikke noe unntak.

Det finnes ikke noe klimavennlig ved å pumpe opp enda flere hydrokarboner fra bakken, brenne de av og dermed tilføre enda mer co2 til atmosfæren.

Det er 404 ppm co2 i atmosfæren nå, og vi bør ned på 350 ppm for å komme tilbake til et trygt nivå.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA