Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning. Mår får vi M3 på norske skilter? (mer enn kun demo biler)

Startet av N00b, tirsdag 01. august 2017, klokken 19:37

« forrige - neste »

knut.aulie

http://www.tv2.no/broom/9364316/

"Ryktene om dieselmotorens død er sterkt overdrevet!"

Hilsen Broom [emoji55]

tomrh

Tja, spørs jo hvem i Broom som skriver, skinner vel imo gjennom at det er personlig frustrasjon fra en diesel-tilhenger. Interessant at han drar fram lobbyen og Mercedes-sjefen i Tyskland. Knut Skogstad i Broom skriver om alle usolgte dieselbilene i nettopp Tyskland, så ser jo ikke ut til at diesel-lobbyen lykkes... http://www.tv2.no/broom/9318325/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. september 2017, klokken 12:53
http://www.tv2.no/broom/9364316/

"Ryktene om dieselmotorens død er sterkt overdrevet!"

Hilsen Broom [emoji55]

Sitat fra artikkelen:
SitatJeg er fortsatt ikke sikker på at livsløpet til en elbil faktisk er så mye mer miljøvennlig enn for en moderne dieselbil.
Som en motorjournalist som skal formidle fakta til sine lesere burde han definitivt sette seg litt bedre inn i hva han skriver om.

... men kanskje han heller har satt seg inn i hva leserene ønsker å lese istedet for fakta?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Troald

TV2 er jo kjent for klikkjournalistikk. Langt mellom de seriøse journalistene der.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

doldis1

 
SitatSå selv om signalet fra Frankfurt er at elektrifiseringen kommer for fullt – kan du glemme at dieselmotoren blir skrotet på en stund enda.
SitatOg vet du hva, det skal du være glad for!

Jeg kjenner at det jeg er enda mer glad for er at dieselens skjebne ikke avgjøres av herrene Møller Johnsen &
  Zetsche  ;D

Tellus

Likevel så har journalisten et viktig poeng vedrørende diesel kontra bensin. Fortsatt er det slik at en dieselmotor er vesentlig mer effektiv enn en bensinmotor. Når de nye målemetodene blir innført vil vi sannsynligvis se enda større forskjeller i CO2 utslipp mellom de to fosilmotorene. Med tanke på klimaproblematikken er dieselmotoren overlegen bensinmotoren. Partikkelutslipp fra moderne dieselmotorer er vel i stor grad kommet under kontroll og det skal hvis faktisk finnes noen bilprodusenter som ikke har jukset med utslipp av NOx. Når vi får på plass målinger som gir et korrekt bilde av utslipp så vil vi i en overgangsfase inntil nybilparken (i hvert fall privatbilparken) kun består av nullutslipssbiler nyte godt av de fordelene dieselmotoren faktisk gir oss.

Dessverre virker det som politikre og en stor del av opinionen nå mer styres av følelser enn av rasjonnell tenkning. Teknologien finnes og bør benyttes de siste 8-20 årene hvor det fortsatt vil bli solgt nye biler med forbrenningsmotor.

knut3448

Sitat fra: Tellus på mandag 18. september 2017, klokken 21:07
Likevel så har journalisten et viktig poeng vedrørende diesel kontra bensin. Fortsatt er det slik at en dieselmotor er vesentlig mer effektiv enn en bensinmotor. Når de nye målemetodene blir innført vil vi sannsynligvis se enda større forskjeller i CO2 utslipp mellom de to fosilmotorene. Med tanke på klimaproblematikken er dieselmotoren overlegen bensinmotoren. Partikkelutslipp fra moderne dieselmotorer er vel i stor grad kommet under kontroll og det skal hvis faktisk finnes noen bilprodusenter som ikke har jukset med utslipp av NOx. Når vi får på plass målinger som gir et korrekt bilde av utslipp så vil vi i en overgangsfase inntil nybilparken (i hvert fall privatbilparken) kun består av nullutslipssbiler nyte godt av de fordelene dieselmotoren faktisk gir oss.

Dessverre virker det som politikre og en stor del av opinionen nå mer styres av følelser enn av rasjonnell tenkning. Teknologien finnes og bør benyttes de siste 8-20 årene hvor det fortsatt vil bli solgt nye biler med forbrenningsmotor.

Ingen grunnn til å være så optimistisk på vegne av dieselmotoren. Adblu/urea gir økt utslipp av N2O og NH3. N2O er lystgass, over 300 CO2-ekvivalenter. NH3 er amoniakk, og foruten å være giftig så er NH3 en av komponentene som skaper PM2.5 partikler.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1352231016303181

Gordon Retriever

Sitat fra: Tellus på mandag 18. september 2017, klokken 21:07det skal hvis faktisk finnes noen bilprodusenter som ikke har jukset med utslipp av NOx.

Spennende - hvem kan dette være?   :D

Tellus

Sitat fra: knut3448 på mandag 18. september 2017, klokken 22:10
Sitat fra: Tellus på mandag 18. september 2017, klokken 21:07
Likevel så har journalisten et viktig poeng vedrørende diesel kontra bensin. Fortsatt er det slik at en dieselmotor er vesentlig mer effektiv enn en bensinmotor. Når de nye målemetodene blir innført vil vi sannsynligvis se enda større forskjeller i CO2 utslipp mellom de to fosilmotorene. Med tanke på klimaproblematikken er dieselmotoren overlegen bensinmotoren. Partikkelutslipp fra moderne dieselmotorer er vel i stor grad kommet under kontroll og det skal hvis faktisk finnes noen bilprodusenter som ikke har jukset med utslipp av NOx. Når vi får på plass målinger som gir et korrekt bilde av utslipp så vil vi i en overgangsfase inntil nybilparken (i hvert fall privatbilparken) kun består av nullutslipssbiler nyte godt av de fordelene dieselmotoren faktisk gir oss.

Dessverre virker det som politikre og en stor del av opinionen nå mer styres av følelser enn av rasjonnell tenkning. Teknologien finnes og bør benyttes de siste 8-20 årene hvor det fortsatt vil bli solgt nye biler med forbrenningsmotor.

Ingen grunnn til å være så optimistisk på vegne av dieselmotoren. Adblu/urea gir økt utslipp av N2O og NH3. N2O er lystgass, over 300 CO2-ekvivalenter. NH3 er amoniakk, og foruten å være giftig så er NH3 en av komponentene som skaper PM2.5 partikler.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1352231016303181

Artikkelen, selv om den er interessant nok i seg selv, er kanskje ikke veldig relevant i en diskusjon vedrørende diesel VS bensin. Artikkelen tar for seg målinger av utslipp fra en lastebil med Euro V teknologi.

Sitat
Although calculated average N2O and NH3 emissions were within current limits, NOx emissions were substantially higher than Euro V limits under the studied conditions."

doldis1

@ Tellus

SitatMed tanke på klimaproblematikken er dieselmotoren overlegen bensinmotoren. Partikkelutslipp fra moderne dieselmotorer er vel i stor grad kommet under kontroll og det skal hvis faktisk finnes noen bilprodusenter som ikke har jukset med utslipp av NOx.

Du har et poeng ang. klimaproblematikk, når det gjelder de to andre påstandene er det sådd tvil om utslipp
av euro 6 diesler også, dette etter målinger. Jeg vet faktisk ingen som helt er renvasket for NOx juks, tenkte
du BMW ?
Hvis vi leker litt med tall for å se på personbildieselens framtid i norge ser det røyksvart ut ..
Dieselandelen av nybilsalg i des. 2015 var iflg. ofv. 41,5 %. Nå i august 2017, 21 mnd. senere er vi
kommet ned på 23,3 %.
Salget har altså falt med 18,2 % på 21 mnd. eller 0,866 %/ mnd..
Nå har jeg bevisst brukt tallene til min fordel, eks. begge mnd. før des. 2015 hadde lavere dieselsalg enn
des.
Men, endringene i markedet vil dra enda lenger den andre veien! Vi får et mye bedre utvalg av elbiler allerede
til neste år + det faktum at flere produsenter kosentrerer seg om bensin kontra diesel.
Summa summarum 23,3 delt med 0,866 gir dieselen snaue 2 år og 3 mnd igjen i Norge.... Ser en det opp mot
de andre faktorene trenger Dieselen et under av himmelsk format for å overleve 2 år.....!

Tellus

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 18. september 2017, klokken 22:39
Sitat fra: Tellus på mandag 18. september 2017, klokken 21:07det skal hvis faktisk finnes noen bilprodusenter som ikke har jukset med utslipp av NOx.

Spennende - hvem kan dette være?   :D

Forhåpentligvis er det mange som ikke har jukset.

https://www.autovistagroup.com/news-and-insights/just-15-euro-6-diesels-pass-real-world-emissions-tests

Problemstillingen rundt juks er interessant nok, men den grunnleggende svakheten er at målingene har vært utført på en måte som ikke er realistiske. Bilprodusentene har tilpasset seg måleregimet (da tenker jeg ikke på de som har jukset) og vi ender opp med biler (også bensinbiler) som slipper ut mye mer skadelige stoffer enn det målingene viser. Et bedre måleregime ville ha medført mye 'bedre' fossilbiler.

Resultatet kan bli at vi kaster ut den motorteknologien som kanskje er vil kunne være den beste (minst dårlige) fordi myndighetenes krav og kontroll har vært kritikkverdige.

Det er lett for oss som kjører el-bil og bor i et land hvor elbilandelen av nye biler om ikke lenge kan være 50% å tro at fossilmotoren er borte om noen ganske få år. En titt på elbilandelen i et land som USA burde få oss på bedre tanker. Det vil bli produsert mange millioner fossilbiler i årene som kommer. Det er etter min mening svært viktig at myndighetene tilrettelegger for at vi i størst mulig grad tar i bruk den beste fossilteknoligien i det vi nå går inn i det jeg håper blir en ikke alt for lang overgangsfase mot nullutslippbiler.

Knut Røe

Doldis: Du overser ganske store kjøretøygrupper her.
Innen varelevering og håndverk er det bortimot 100 % dieselandel i bilparken.
For å komme under 10 til 15 prosent andel vil det enda ta mange år. De som ikke kjøper diesel nå kjøper stort sett avgiftsfrie tullehybrider. Når realistiske forbrukstester på disse kommer kan avgiftene gå betydelig opp.

Mobileum

#103
Sitatdieselen snaue 2 år og 3 mnd igjen i Norge.

Og da er Finnmark (50.000 kvadratkilometer) utbygd med ladeinfrastruktur for 80.000 finnmarkinger. De har 93.347 kilometer med vei. Tviler!

ps. I slutten av 2016 var det 148 elbiler i Finnmark

Troald

Det sier vel noe om finnmarkinger ;) Men det sier noe om særskilte utfordringer for nordområder. Kan hydrogen være løsningen her. Lange avstander og mørketid kan tale for hydrogen

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 19. september 2017, klokken 00:02


ps. I slutten av 2016 var det 148 elbiler i Finnmark
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA