Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning. Mår får vi M3 på norske skilter? (mer enn kun demo biler)

Startet av N00b, tirsdag 01. august 2017, klokken 19:37

« forrige - neste »

doldis1

Ha,ha,de understreker at dette gjelder euro 6 motorer, hvordan var det før den tid tro ? Euro 5, eller 4 ?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Jejl på søndag 20. august 2017, klokken 13:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 20. august 2017, klokken 11:59
Her har vi noe som bør redusere salg av både brukte og nye diesel- og bensinbiler: GM lanserer en 2 seter elbil med 38 hk som går i 100km/t og ca ti mil rekkevidde...og lader fullt opp på 7,5 timer - til 5000 USD!!!!  Foreløpig kun i Kina....har gjerne noe med et 8% mål å gjøre....?

https://www.google.no/amp/s/www.express.co.uk/life-style/cars/839513/General-Motors-electric-car-GM-baojun-e100-affordable/amp
Er nok ikke tilfeldig at den kun skal selges i Kina. Der er det ikke noe krav til kollisjonssikkerhet overhodet, og garantien på bilen er neppe på mer enn et år, hvis de i det hele tatt gir noen garanti.
Det er utrolig mye billigere å lage en bil når de ikke trenger å ta hensyn til sikkerheten i bilen.
I Namibia selger f.eks VW nye Golf som veier rett over 700 kg.

Sakset fra forhandler av Golf Comfortline i Namibia:

For the love of the drive. Golf.
92kW @ 5,000 - 6,000 r/min
200Nm @ 1,400-4,000 r/min
Turbo Stratified Injection (TSI)
6-speed manual
5.2ℓ/100km*
Start-Stop with Brake Energy Recuperation
Electronic Stability Programme (ESP)
Driver and passenger front airbags with knee airbag for driver
Side airbags, front
Curtain airbags, front & rear
Multi-collision brake system
Electronic Park Brake with Auto-hold
Air-conditioner
Composition Colour: Touch Screen, Radio, CD, SD, 8 Speakers
16" Toronto alloy wheels
Cruise Control
Lumbar adjustment in front seats
Front centre armrest
5 year / 90 000km Automotion service plan standard

Og så veier den bare 700 kg (vent litt, det var det vel bare Jejl som påstod)!

Jejl

Det sto 7** kg i vognkortet og 1,0l bensinmotor, og bilen var ca et år gammel da vi leide en Golf i Namibia for noen få år siden. Den hadde samme karosseri som på 70-tallet.
I vognkortet til en vanlig Corolla i Namibia så står det maks 13 personer.

kaiat

Golf Mk1 ble produsert i Sør-Afrika helt fram til 2009. Mange utgåtte bilmodeller som får forlenget liv i fattigere deler av verden, bare tenk på VW Boble.

Jejl

Måtte google Golf Mk1 i Sør-Afrika. Siste bil ble produsert i nov 2009, men de annonserte de siste som 2010 modeller.
Noen av dem har nok også blitt registrert for første gang senere enn dette også. 1,0 liter motoren som satt i vår må nok ha vært sjelden for den dukker ikke opp når jeg googler. Men er rimelig sikker på at det sto 1,0 i vognkortet. 1,4l som er den minste motoren ifølge wikipedia hadde toppfart på 176km/t og et bensinforbruk på 0,74l/mil. Vår bil gikk ikke særlig fortere enn 140km/t og bensinforbruket var etter 16 dagers bruk 0,47l/mil.

Poenget mitt med å dra frem historien med denne Golfen var at når en kan lage en bil uten å tenke på sikkerheten så blir den temmelig billig.
En ny Golf 1,6l kostet i 2009 kun ca 86 000kr i Namibia.

doldis1

Ja,ja, vi har vel i alle fall fått slått fast at de fleste jukser...? Og det i forhold til et regelverk som tillater
en for tidlig død for hundretusener i året.
At bilbransjen er en råtten bransje tror jeg ikke er for mye å ta i, men i forhold til andre bransjer..? Kanskje
er ikke forskjellen så stor, dette handler om store penger og avstanden fra å tøye regelverket til regelrett
juks trenger ikke være stor, særlig ikke når man "vet" konkurrentene jukser.
Så lenge vi har et regelverk som tillater å forgifte folk, bare man ikke forgifter for mye tror jeg alltid vil innby
til juks.
Og jeg skylder IKKE på politikerne, stemmer vi inn en SP politiker, som går til valg på billigere diesel i
distriktene,får vi ikke en som jobber for å forby fossilbiler!


elektrolux

#52
Konge!

Her trenger regjeringen kun sitte stille og se at dagens avgiftetsregime fungerer etter hensikten. Nemlig å favorisere biler med lavt utslipp.

Om regjeringen beholder dagens avgiftsberegning kan det også bety at det blir produsert mer miljøvennlige biler:

Sakset fra artikkelen:

I en fersk rapport sier EU at forbruks- og utslippstallet for bil med oppgitt elektrisk rekkevidde på 43 kilometer, kan komme til å øke med så mye som 70 prosent.

Det som trolig vil komme til å skje er at bilprodusentene setter inn større batterier i disse bilene, slik at de øker rekkevidden til rundt 100 kilometer og opprettholder de lave forbruks- og CO2-tallene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Jejl på søndag 20. august 2017, klokken 20:55
Det sto 7** kg i vognkortet og 1,0l bensinmotor, og bilen var ca et år gammel da vi leide en Golf i Namibia for noen få år siden. Den hadde samme karosseri som på 70-tallet.
I vognkortet til en vanlig Corolla i Namibia så står det maks 13 personer.

At du snakker om en versjon av Golf som tilsvarer den første Golf'en i 1974, forklarer jo mye. En ny Golf fra 2013 (har ikke data fra siste modell) er noe ganske annet enn den opprinnelige Golf'en, for eksempel 30% større i volum. Data for Golf 1976 : 1,1 liter bensin 775 kg (uten fører), Golf 2013: 1,2 liter TSI 1135 kg (uten fører). Mervekt i forhold til volum ca 130 kg til bedre komfort, høyere ytelser og mere sikkerhetsutstyr.


Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 25. august 2017, klokken 09:27
Hmm, kan bli lange køer foran bilpressa av dette  ;D

Nei, de blir nok bare dumpet i markeder der myndighetene har større bekymringer enn luftforurensing :p
Men som (nok) ett signal til bilindustrien om at diesel ikke er rette veien fremover er dette uvurderlig :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


doldis1

 Jepp, dieselen seiler videre mot sin sikre død men det mange ikke har forstått er farten dette kan skje på.
Salget av dieselbiler vil ikke dale pent mot null men grafen vil gå litt opp og litt ned i takt med folks tvil og tro.
Inntil en hendelse utløser raset...
Enten avgiftsøkninger, eller kjøreforbud, eller ny viten som akselrerer begge forannevnte..

hansob

Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

Malawi

Forbrenningsmotoren synger sin svanesang uansett om avgifter på bilene og drivstoffet går opp eller ned. 
Skal man stoppe det, må man ilegge store avgifter på elbiler(så de blir langt dyrere enn ICE biler) og strøm, begge disse alternativene er politiske umuligheter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA