Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurranse i premiumsegmentet....!

Startet av moderator 2, tirsdag 01. august 2017, klokken 12:09

« forrige - neste »

moderator 2

Gratulerer alle som bor i sameier og kjører elbil!

Nå er det slutt på at en Narvestad i styret kan nekte deg å lade elbilen!

Elbilforeningen har fått Stortinget med på dette. Her er forslaget til ny lovtekst som kom i går:

«Eierseksjonsloven § 25 første ledd tredje og fjerde punktum skal lyde: En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.»

https://elbil.no/na-kan-du-slippe-a-mote-ladegretten-narvestad/

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

pendleren88

Det er vel først når dette kommer til BBL at det faktisk får en stor konsekvens? Vet ikke helt hvor mange som bor i sameier mot BBL.
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

Ingeniøren

Tror det fortsatt er mange skjær i sjøen som hvem som skal betale gildet, kapasitet på ledningsnett mm. Er en grunn til at jeg etter å ha bodd i et sameie fant ut at aldri mer...

Men, det er et skritt i riktig retning.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Carl Anton Stenling

#3
Dette er jo virkelig en gladnyhet. Definitivt likevel en del praktiske problemer som må løses i sameier, men nå er det slutt på at styrene kan avvise lading fullstendig uten saklig grunn. Det bør jo også bidra til noe mer løsningsorientering.

I forhold til burettslagslova så må tilsvarende bestemmelse tas inn. Ser at komiteen i Stortinget har kommentert at enkelte av endringene i eierseksjonsloven kan være relevante også for burettslagslova. Denne endringen er nok relevant siden den henter inspirasjon fra en bestemmelse som er identisk i begge lovene (tilrettelegging for funksjonshemmede).
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Dexter

Blir for tungvint uansett. Er så mange fordommer, så de finner nok grunner som nevnt over.

Bedre å kjøpe seg ett eget sted, enn å kjøpe retten til å bo ett sted.

Carl Anton Stenling

Liten tvil om at det er enklest å installere ladepunkt i enebolig.
Er imidlertid ikke alle som har mulighet for å bo i enebolig. I byområdene er store andeler av bebyggelsen enten sameier eller borettslag. Også utover landet bygges det en del seksjonerte bygg.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 23. mai 2017, klokken 21:37
Dette er meget velkommen gladmelding.
Ja, men jeg går ut fra at sameiet kan stille krav til installasjonen f.eks at ladestasjonen skal være kompatibel med det lastdelingssystemet sameiet har valgt, og for eksempel ikke en schuko stikkontakt.

Dette betyr vel at sameiene må lage et regelverk for sine garasjer. Basert på lokale forhold.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Carl Anton Stenling

Fokus i sameiene dreier seg nok nå bort fra hvorvidt man skal tillate lading og heller til hvordan man skal tillate lading.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Blir nok mer konstruktive diskusjoner framover nå ja.

F.eks:

- Skal vi oppgradere inntaket, eller satse på et system der alle kan tilbys lading fra eksisterende kapasitet
- Hvordan skal kostnaden fordeles
- Framdriftsplan for installasjon.

etc etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hansi

Takk Elbilforeningen :)
Veldig viktig å få på plass lademuligheter i byer.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Griffel

#11
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 23. mai 2017, klokken 22:33
Blir nok mer konstruktive diskusjoner framover nå ja.

F.eks:

- Skal vi oppgradere inntaket, eller satse på et system der alle kan tilbys lading fra eksisterende kapasitet
- Hvordan skal kostnaden fordeles
- Framdriftsplan for installasjon.
Forhåpentlig følger sameiene såpass med at det ikke blir for mye kaos, og opplegg av typen «de første 20% får», så er kapasiteten brukt. Lovframlegget er bra, men det er viktig at forreningen nå følger godt opp med rådgiving, som for eksempel at nekt av et schuko ladepunkt kan være saklig, at krav om en bestemt type ladestasjon i fellesgarasjen kan være saklig, maksimal effekt krav kan være saklig osv.

Skape forståelse for at kanskje 30000++ blir det en kanskje må ut med for et ladepunkt for en som gjerne nøyer seg med en vanlig stikkontakt, og mener at sammeiet ikke har saklig grunn til å nekte det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øystein16

Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. mai 2017, klokken 23:39
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 23. mai 2017, klokken 22:33
Blir nok mer konstruktive diskusjoner framover nå ja.

F.eks:

- Skal vi oppgradere inntaket, eller satse på et system der alle kan tilbys lading fra eksisterende kapasitet
- Hvordan skal kostnaden fordeles
- Framdriftsplan for installasjon.
Forhåpentlig følger sameiene såpass med at det ikke blir for mye kaos, og opplegg av typen «de første 20% får», så er kapasiteten brukt. Lovframlegget er bra, men det er viktig at forreningen nå følger godt opp med rådgiving, som for eksempel at nekt av et schuko ladepunkt kan være saklig, at krav om en bestemt type ladestasjon i fellesgarasjen kan være saklig, maksimal effekt krav kan være saklig osv.

Skape forståelse for at kanskje 30000++ blir det en kanskje må ut med for et ladepunkt for en som gjerne nøyer seg med en vanlig stikkontakt, og mener at sammeiet ikke har saklig grunn til å nekte det.

Ein bør og slutta men "Narvestad"-argumentasjonen. Det er som regel økonomi som er utfordringa. Det er mange styrer som er positive til ellbil-lading, men mange seksjonseigarar er ikkje interressert i å auka felleskostnadar for tiltak dei ikkje har behov for.

Carl Anton Stenling

Vi ser vel tre kategorier sameier/borettslag:

  • "Narvestadtypen" hvor argumentet ofte er at lading skal skje utenfor sameiet på samme måte som bensinbiler drar til bensinstasjonen. Disse sameiene har i praksis forsøkt å definere seg som fossilbilsameier og er gjerne opptatt av brannfare og andre vikarierende argumenter.
  • "Fordelingstypen" hvor man er positivt innstilt, men har problem med kostnadsfordeling og dermed ikke tillater noen å lade. Ligner litt på problemstillingen rundt nye lekeapparater som pensjonistene ikke vil være med å vedta.
  • "Deep shit-typen" hvor det faktisk kreves store investeringer for å få på plass ladeinfrastruktur, f.eks. at man må grave endel eller inn med anleggsbidrag.
Den nye bestemmelsen løser ført og fremst "Narvestadtypen" problemstillinger. Imidlertid vil også "fordelingstypen" kunne dra nytte av at praktiske delløsninger blir mulige.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

evole


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA