Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nybegynnerspørsmål

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 01. august 2017, klokken 09:21

« forrige - neste »

Mazzbot

Sitat fra: fonberg på onsdag 07. juni 2017, klokken 13:07
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 07. juni 2017, klokken 01:30

I følge Musk regner Tesla også med å bruke 18 måneder å produsere alle bilene man pr. i dag har reservasjoner på[...]

18 mnd på å produsere flere enn 4-500.000 biler, det var høyere produksjonstakt enn jeg har sett for meg, detr tilsvarer jo ca. 300.000 biler pr år (i tillegg til S og X-produksjon). Men nå har jo Hr Musk kommet med offensive prognoser et par ganger før også, da  :)

Nå skal jo de første tusen bilene produseres uten noe utstyr omtrent , kun dekk , farge og kanskje skinn . Kommer noen til i det hele tatt å kjøpe en sånn bil uten en ting?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

RuneW

Du får jo med noen ting da. Ratt, seter, motor, tak, hjul... Listen er lang...

Noen hevder at med 400000+ "bestillinger" så vil man fint klare å selge unna en god del ribbede biler de første månedene. Dermed har de god tid til å introdusere bedre utrustede modeller etterhvert.

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

fonberg

"Must have" for det store markedet er 350+ km rekkevidde, god ladeinfrastruktur, plass til fem voksne personer og rimelig med bagasje, samt ikke for lang leveringstid.

de tre første er i boks med TM3, jeg er mer spent på bagasjeplass og leveringstid. Nærmeste konkurrent i dag er Ampera-e, og 3-ern må nok slå Opelen på leveringstid ganske tidlig for å komme godt i gang med salget.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

daktari

Utfra ryktene om størrelsen på Model 3 vil jeg tro at Ampera-E ikke er en konkurrent,  ei heller Leaf eller Hyundai Kona. Men gjenstår å se, hvis disse matcher 3 i bagasjeplass så vil 3 få en ulempe fordi den rapporteres som vesentlig større bil.

ladov

At det blir få valg betyr ikke at den blir 'ribbet', det kan like gjerne være motsatt, at valg som ellers ville økt prisen på bilen blir 'obligatorisk' første tiden. Stort batteri, glasstak..

$35k-bilen vil med andre ord måtte vente en stund til, det vi får i juli kan godt være $42k-bilen..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Og forresten..nå settes bilen i produksjon *neste måned*!! :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

RuneW

Sitat fra: ladov på onsdag 07. juni 2017, klokken 16:35
At det blir få valg betyr ikke at den blir 'ribbet', det kan like gjerne være motsatt, at valg som ellers ville økt prisen på bilen blir 'obligatorisk' første tiden. Stort batteri, glasstak..

$35k-bilen vil med andre ord måtte vente en stund til, det vi får i juli kan godt være $42k-bilen..

Er det ikke opplest og vedtatt at den enkel og rimelig versjon vill være først ut?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

ladov

Nei, det er opplest og vedtatt at de skal ha så enkel produksjon som mulig i starten. ;)

De har sagt fint lite om hvilket nivå de starter på utstyrsmessig men det har kommet noen hint om at de vil starte med stort batteri og siden vi kan regne med at bedre utstyrt=høyere margin er det ikke helt fjernt å anta at de første bilene vil ligge over 'basic'.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Gordon Retriever

Sitat fra: daktari på onsdag 07. juni 2017, klokken 14:38
Utfra ryktene om størrelsen på Model 3 vil jeg tro at Ampera-E ikke er en konkurrent,  ei heller Leaf eller Hyundai Kona. Men gjenstår å se, hvis disse matcher 3 i bagasjeplass så vil 3 få en ulempe fordi den rapporteres som vesentlig større bil.

Lengde (469cm) bekrefter at Tesla sikter seg inn mot 3-serie og C-klasse.  Også bagasjeromsvolum matcher disse to.  Vi snakker altså  nær en bilklasse større enn Leaf og Ioniq, og to klasser over Kona.  Jeg tror ikke større målt bagasjeromsvolum i mindre kombi-biler uroer  Tesla - like lite som det gjør BMW og Mercedes.

Likevel, med et foreløpig minimalt utvalg elbiler med lang rekkevidde til en pris som er oppnåelig for mange, kan de få som er tilgjengelige bli målt opp mot hverandre av potensielle kunder, selv om bilene i seg selv har helt forskjellig målgruppe.:)


Cowboystrekk

Antar hengerfeste ikke regnes som et eget valg?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

DrNox

Personlig har jeg hele tiden håpet på få valg. Med dette mener jeg at Tesla lager pakker som vil gjøre det enklere og produsere fort og med god kvalitet. Videre så vil pakkene kun gi mening for meg som forbruker, om det gjør at jeg får mer for pengene. For eksempel så kommer jeg ikke til å bruke penger på software som autopilot, og trenger heller ikke det største batteriet. MEN med en GOD pakkepris, der jeg får mye for pengene, så kan jeg låne mer av banken 8)



OlaM

Sitat fra: Roy e-Nordmann på torsdag 08. juni 2017, klokken 11:37
https://www.topgear.com/car-news/electric/tesla-model-3-you-can-only-select-colour-and-wheels

SitatSo, early Model 3 configurations will be simple, and as soon as this first version is worked out, Musk will work on rolling out other versions. The idea to kick off with a dual motor version has also been canned. "We thought we'd just doubled the probability of something going wrong, because they're two different motor architectures.

"One motor is optimised for highway travel, and one is optimised for stop and go traffic. That's too much complexity right off the bat," he said, "so it'll just be single motor to begin with. Then we'll have the dual motor configuration, if we're lucky, towards the end of this year, or early next year."

Stilig!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA