Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nybegynnerspørsmål

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 01. august 2017, klokken 09:21

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: gigafactory på søndag 28. mai 2017, klokken 18:11
Det kommer til å komme et utall nye opsjoner/forbedringer til TM3 i løpet av de første par årene, misunner egentlig ikke de som får bil tidlig noe videre  :P
Second that

Måkemannen

Sitat fra: tiger``n på søndag 28. mai 2017, klokken 17:06
Software blir ikke regnet som option i den forstand. Og tow er jo egentlig bare en ekstra ting som gjøres i etterkant, kan sikkert monteres ute hos forhandler til og med. Felg også en slik ting, har ikke så mye med bilen å gjøre. AP blir nok ikke standard. AP på S er i dag en 42000,- option, temmelig dyrt.

Det kan vel stemme. Største fordelen med Tesla M3 er jo at den (sannsynligvis?) blir godkjent for hengerfeste? Hmm.. men er det da like greit å se bort i fra "tow hitch" når konfiguratoren åpner, om den i det hele tatt er listet opp der?

Blip

Er fargene virkelig en del av "opsjonene"? Det som koster ved flere farger er vel omtrent bare det som må renses i lakkeringsautomaten mellom fargebyttene. Siden farger kan "batches", antar jeg at dette ikke er en stor kostnad.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

knut.aulie


Amoss

Sitat fra: tiger``n på søndag 28. mai 2017, klokken 17:06
Og tow er jo egentlig bare en ekstra ting som gjøres i etterkant, kan sikkert monteres ute hos forhandler til og med.

Sant nok, men ser man på Model X er luftfjæring ett krav for å få slepekrok mener jeg å huske? Og ser altså ut som om luftfjæring ikke blir tilbudt på Model 3 i første omgang... Ser lett for meg at begge deler er ting som kommer "etter hvert", og ikke blir tilgjengelig for de som bestiller tidlig (og at ingen av dem dermed teller med i  de "mindre enn 100 kombinasjoner" det snakkes om).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Montering av hengerfestet må jo være mulig på bilen og det virker ulogisk at de ikke skal typegodkjenne en utgave av bilen (uten luftfjæring) til å ikke kunne trekke henger. Dermed vil det være lett å ettermontere hengerfeste slik det er gjort på mange Model S (som ikke er typegodkjent for å trekke henger).


Måkemannen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. mai 2017, klokken 06:50
Montering av hengerfestet må jo være mulig på bilen og det virker ulogisk at de ikke skal typegodkjenne en utgave av bilen (uten luftfjæring) til å ikke kunne trekke henger. Dermed vil det være lett å ettermontere hengerfeste slik det er gjort på mange Model S (som ikke er typegodkjent for å trekke henger).

Ser ut som det er lurt å bestille med hengerfeste, og ikke prøve å få det godkjent i ettertid, iflg det som står i denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29103.90.html

daktari

Det er en forskjell på "smart luftfjæring" og å ha (automatisk) nivåregulerende luftfjærer bak bare. Siste kan jo hende kobles mot hengerfeste eller blir standard.

Jeg ser av de nyeste bildene at bakvinduet er veldig lite/høy terskel om du vil. Er det fordi bagasjeromslokket har blitt gjort større?hvor trang blir det vinduet med vanlig tak?

knut.aulie

Sitat fra: Måkemannen på mandag 29. mai 2017, klokken 07:04
Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. mai 2017, klokken 06:50
Montering av hengerfestet må jo være mulig på bilen og det virker ulogisk at de ikke skal typegodkjenne en utgave av bilen (uten luftfjæring) til å ikke kunne trekke henger. Dermed vil det være lett å ettermontere hengerfeste slik det er gjort på mange Model S (som ikke er typegodkjent for å trekke henger).

Ser ut som det er lurt å bestille med hengerfeste, og ikke prøve å få det godkjent i ettertid, iflg det som står i denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29103.90.html
Ser ut som Tesla gjør det vanskelig, selv om det nok er mulig å ettermontere og få godkjent.

Vil først vise seg når den første M3 blir registrert. Har den hengergodkjenning er det en smal sak, uten, litt mer styr med visning ol.

Førstevalget er helt klart å kunne krysse av hengerfestet på bestilling. Spesielt siden det koster 6 tusen på X og vil være enda billigere på M3

Øyvind.h

Sitat fra: Måkemannen på mandag 29. mai 2017, klokken 07:04
Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. mai 2017, klokken 06:50
Montering av hengerfestet må jo være mulig på bilen og det virker ulogisk at de ikke skal typegodkjenne en utgave av bilen (uten luftfjæring) til å ikke kunne trekke henger. Dermed vil det være lett å ettermontere hengerfeste slik det er gjort på mange Model S (som ikke er typegodkjent for å trekke henger).

Ser ut som det er lurt å bestille med hengerfeste, og ikke prøve å få det godkjent i ettertid, iflg det som står i denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29103.90.html


Hengerfeste kan ettermonteres på Model X. Det er laget verkstedsmanual for dette hos Tesla og de har priset ettermonteringen.
Tråden du henviser til har ikke fanget opp dette.

Model S derimot kan hengerfeste ikke ettermonteres på da den aldri har vært typegodkjent for dette.

Tesla gjør det altså ikke vanskelig på de bilene de så langt har tilbudt hengerfeste fra fabrikk på :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. mai 2017, klokken 09:17
Hengerfeste kan ettermonteres på Model X. Det er laget verkstedsmanual for dette hos Tesla og de har priset ettermonteringen.
Vet du hva det koster?

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. mai 2017, klokken 18:39
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. mai 2017, klokken 09:17
Hengerfeste kan ettermonteres på Model X. Det er laget verkstedsmanual for dette hos Tesla og de har priset ettermonteringen.
Vet du hva det koster?

Dessverre.  Tror ettermontering er Service Bulletin: SB-16-90-003

Siste jeg leste nå fra starten av mai var at Tesla Norge fortsatt ventet på en godkjenning fra Tesla Amsterdam, men alt ligger til rette for ettermontering.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Ok. Men det blir sikkert helt samme opplegg på M3

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. mai 2017, klokken 19:32
Dessverre.  Tror ettermontering er Service Bulletin: SB-16-90-003

Siste jeg leste nå fra starten av mai var at Tesla Norge fortsatt ventet på en godkjenning fra Tesla Amsterdam, men alt ligger til rette for ettermontering.

Men, ser ikke ut i fra dette bildet om dette tillates etter-installert også på biler uten luftfjæring? Opprinnelig måtte man jo ha det for å kunne bestille denne pakken. Om det er slik så behøver ikke dette at luftfjæring tydeligvis ikke er tilgjengelig på Model 3 (i det minste i starten) ha så mye å si.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OlaM

Sitat fra: Blip på søndag 28. mai 2017, klokken 22:11
Er fargene virkelig en del av "opsjonene"? Det som koster ved flere farger er vel omtrent bare det som må renses i lakkeringsautomaten mellom fargebyttene. Siden farger kan "batches", antar jeg at dette ikke er en stor kostnad.

Tror Teslas poeng uansett var å skille mellom Model S med mange valg og Model 3 med få. Da definerer de vel inn alt som kan få tallet til å se bedre ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA