Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nybegynnerspørsmål

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 01. august 2017, klokken 09:21

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: ladov på tirsdag 23. mai 2017, klokken 20:08
Hjul? Den skjønner jeg ikke, det er bare snakk om å hente noe i hylla, ikke sende bilen på en egen sløyfe på samlebåndet..

Som sagt var denne listen noe som ble nevnt på videoen til "Tesla Model 3 Owners Club Canada", så hvorfor de tok med dette vet jeg ikke... Kan nok kanskje droppe dem fra lista og legge til Vinterpakken eller noe annet?  Men på den annen side må man vel ta med alle felgvariantene for å komme opp i over 1500 varianter på Model S? (Nei, har ikke giddet å regne på det :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gordon Retriever

Fargevalg er viktig for mange bilkjøpere - hittil har vi sett testbiler i fem forskjellige farger: Svart, hvit, sølv, rød og blå.  Vi savner en gråfarge, og det er mulig Tesla også vil tilby Model 3 i en unik lanseringsfarge for å skille den fra Model S.

7 eksteriørfarger.
3 interiørfarger.
2 hjulstørrelser.

Da gjenstår ikke veldig mange valgmuligheter før vi når 100.

Det kan tenkes Tesla fra start vil tilby en pluss-pakke som legger til ting som navigasjon, utvidet stereo - og legger opp til at flest mulig vil velge denne pakken.

Marius Sorteberg

#17
Jeg savner IKKE grå som endel av lakk-alternativene. I Norge kjøper 95% av alle nybilkjøpere en eller annen variant av "50 shades of gray", og jeg skvetter til om jeg ser en rød BMW eller Audi. Skal jeg kjøpe en Tesla (står på venteliste på Model3) må den ha en farge. Rød eller blå kan til nød gå an, men jeg syntes den oransje metallic-fargen som en kompis har bestilt sin Ampera i er tøff.

Antall liter i bagasjevolum er mindre viktig for meg enn om bilen får takstativ og kan romme større gjenstander ved at seter legges ned.

Hengerfeste har blitt nevnt som noe som skal komme, men det er ikke tatt med i beregningen på kombinasjoner her.

Interessant at Tesla velger så få alternativ på bestillingene. Trolig er det slike grep som skal til for å få dette til å bli så strømlinjeformet som nødvendig.

Agmuns

Av det som kommer frem, så er 400l bagasjerom en dealbraker. Jeg hadde håpet Model 3 skulle bli min første elbil og fungere som nummer 1-bil, men 500l er en grense jeg ikke vil under. 500-600 liter tilsvarer det mange kompakte SUVer og stasjonsvogner ligger på (C-segmentet). 400l er på nivå med kombikupéer i samme segment.

rolandvg99

Sitat fra: Agmuns på torsdag 25. mai 2017, klokken 09:56
Av det som kommer frem, så er 400l bagasjerom en dealbraker. Jeg hadde håpet Model 3 skulle bli min første elbil og fungere som nummer 1-bil, men 500l er en grense jeg ikke vil under. 500-600 liter tilsvarer det mange kompakte SUVer og stasjonsvogner ligger på (C-segmentet). 400l er på nivå med kombikupéer i samme segment.

Og når de 400 literene i tillegg er fordelt på to lokasjoner er det ikke rare plassen. En kombikupé kan i alle fall skilte med lasteluke for å få inn større gjenstander. Model 3 har mindre bagasjeplass enn BMW 330 sedan.
"I like soul with a capital S"

knut.aulie



Ser ut som mulighet takstativ er sikkert nå [emoji1360]

Rolf Gjerdsjø

#21
Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 25. mai 2017, klokken 10:00
Og når de 400 literene i tillegg er fordelt på to lokasjoner er det ikke rare plassen. En kombikupé kan i alle fall skilte med lasteluke for å få inn større gjenstander. Model 3 har mindre bagasjeplass enn BMW 330 sedan.

Dette betyr faktisk i praksis at du har et bagasjerom på cirka samme størrelse som Audi A3, Mercedes A og Alfa Romeo Giulietta. De har 350 liter...

Men det er igjen så lite at jeg har nesten litt vondt for å tro at det faktisk stemmer. Sedaner i denne klassen pleier å få betydelig mer. Tror Tesla skal slite med denne i flere markeder enn vårt dersom den virkelig er så liten baki...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

ladov

400 liter er litt lite men ingen dealbreaker. Manglende mulighet for takboks derimot, *det* hadde vært dealbreaker. Noen som har noen kvalifiserte gjetninger på hvor mye du blir 'straffet' rekkeviddemessig når du setter på takboks? Hvordan er TMS på dette?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knut3448

#23
Det er ikke lett å avgjøre hvor stort bagasjerommet blir basert på oppgitte data. Her er litt tall.

Ampera-e: 16.9cuft 380L
Leaf: 23.6cuft 370L
TMS: 26.3cuft 750L (800L?)

Jeg har inntrykk av at A-e har mindre bagasjeplass enn Leaf. Sånn sett stemmer de amerikanske tallene bedre enn de europeiske. Men om vi sammenligner Leaf og TMS så ser det ut til at de europeisk tallene stemmer bedre.

TM3 burde bli større enn Leaf, og det kan godt bli slik selv om noen har sagt 14cuft. Ikke lett å bli klok på dette.

rolandvg99

#24
Sitat fra: knut3448 på torsdag 25. mai 2017, klokken 12:46
Det er ikke lett å avgjøre hvor stort bagasjerommet blir basert på oppgitte data. Her er litt tall.

Ampera-e: 16.9cuft 380L
Leaf: 23.6cuft 370L
TMS: 26.3cuft 750L (800L?)

Jeg har inntrykk av at A-e har mindre bagasjeplass enn Leaf. Sånn sett stemmer de amerikanske tallene bedre enn de europeiske. Men om vi sammenligner Leaf og TMS så ser det ut til at de europeisk tallene stemmer bedre.

TM3 burde bli større enn Leaf, og det kan godt bli slik selv om noen har sagt 14cuft. Ikke lett å bli klok på dette.

Leaf har et større bagasjerom dersom en pakker til litt over hattehylle. På Ampera-E er det veldig lite plass fra hattehylle til tak. På Model 3 er plass over hattehylle til liten nytte.
"I like soul with a capital S"

Agmuns

Sitat fra: knut3448 på torsdag 25. mai 2017, klokken 12:46
Det er ikke lett å avgjøre hvor stort bagasjerommet blir basert på oppgitte data. Her er litt tall.

Ampera-e: 16.9cuft 380L
Leaf: 23.6cuft 370L
TMS: 26.3cuft 750L (800L?)

Jeg har inntrykk av at A-e har mindre bagasjeplass enn Leaf. Sånn sett stemmer de amerikanske tallene bedre enn de europeiske. Men om vi sammenligner Leaf og TMS så ser det ut til at de europeisk tallene stemmer bedre.

TM3 burde bli større enn Leaf, og det kan godt bli slik selv om noen har sagt 14cuft. Ikke lett å bli klok på dette.
For å gjøre det enda mer komplisert, så er det mange (inkludert journalister som lever av å teste biler) som blander de ulike litertypene samt hva man måler.

Det er en literbetegnelse som teller hvor mange liter væske man får plass til, også er det en literbetegnelse som måler hvor mange "melkekartonger" på 1 liter det er plass til. Sistnevnte straffer bagasjerom som ikke er firkantet, men er samtidig mer relevant siden det meste du pakker inn i bilen har en kantete form av et slag.

I tillegg blandes det ofte total kapasitet i bagasjerommet med kapasitet opp til vinduene i bagasjerommet.

rolandvg99

"I like soul with a capital S"

knut.aulie

Et tillegg på Model 3 er "brønnen" i bagasjerommet (samme type som model S)

Så dette nettopp på en video.

Gordon Retriever

Det er egentlig uråd å sammenligne bagasjeromsmålinger siden man ikke vet hvilken målestandard som er benyttet, eller hvor nøye normen er fulgt.

Det går heller ikke an å sammenligne måleresultater mellom en sedan og en kombi gjort etter amerikansk norm, siden disse måles på forskjellig måte, noe som resulterer i et mer pessimistisk resultat for sedanen.

rolandvg99

Nettopp. Å bedømme bagasjerom ut i fra kun liter blir som å håndveie to stein ved hjelp av en telefonsamtale til to hvilkårlige personer. Det må prøves egenhendig eller bedømmes utfra eksakte mål.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA